InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Dagje uit: Koningin Juliana Toren

Dagje uit: Koningin Juliana Toren

Koningin Juliana Toren is een pretpark gevestigd in Apeldoorn. Dit pretpark richt zich met name op gezinnen met jonge kinderen. Steeds meer Nederlanders vieren hun vakantie in eigen land. Een uitje naar een pretpark zullen vrijwel alle gezinnen met kinderen ondernemen. U hebt de keus uit diverse pretparken die ons land rijk is. Een pretpark dat zeer geschikt is voor gezinnen met kinderen tot ongeveer tien jaar is Koningin Juliana Toren. Dit park is slechts klein qua oppervlakte maar is volgestopt met attracties.

Het verleden

Het pretpark is rond het in 1910 gebouwde uitkijktoren, Prinses Juliana Toren, gevormd. Later toen Juliana koningin is geworden is de naam gewijzigd in: Koningin Juliana Toren. In die tijd was de toren al een ware attractie door het fantastische uitzicht vanuit de toren en door het gebouw zelf. De toren is namelijk volledig gebouwd van kalkzandsteen. Om in die tijd nog meer toeristen aan te trekken zijn er lachspiegels als attractie toegevoegd. Na 1950 werd het verder uitgebreid om nog meer publiek te trekken. In eerste instantie werden er autootjes, motorboten en een spookhuis toegevoegd. In de jaren daarna is het uitgegroeid tot een volwaardig pretpark.

Entreeprijs en overige kosten

Ze hanteren verschillende prijzen voor het laagseizoen en hoogseizoen. In het hoofdseizoen (vanaf juni t/m augustus) moet u 19,25 per persoon betalen. Hiermee is het park iets goedkoper dan de grote pretparken als Efteling en Hellendoorn. U betaalt bij Koningin Juliana Toren echter geen geld om de auto te parkeren, terwijl de andere parken daar minimaal 5 voor rekenen. Ook krijgt u voor dit bedrag gratis koffie en thee. Helaas drinken de meeste kinderen dit niet, waardoor u toch rekening moet houden met extra kosten. Ze bieden overigens voldoende picknick plaatsen aan om zelf meegebrachte eten te nuttigen. De prijzen voor het eten en drinken zijn redelijk hoog. Voor een kleine pannenkoek voor de kinderen moet u minimaal 4,50 betalen. Een klein portie patat betaalt u 2 voor, en voor een broodje knakworst moet u maar liefst 3,25 betalen. U krijgt hiervoor een bolletje met twee knakworsten en gratis saus.

Attracties

De attracties zijn vrijwel volledig gericht op de kleinsten. Ze hebben bijvoorbeeld wel een achtbaan, maar die zal de jongeren met voorkeur voor snelheid niet boeien. Veel naast elkaar liggende attracties worden om en om aangezet, waardoor er vaak lange wachttijden zijn ondanks dat het niet erg druk is op het park. Verwacht geen vernieuwende en verrassende attracties, maar de aanwezige attracties zullen de jongere kinderen zeker boeien.

Concurrerende attractieparken

De entreeprijs en de overige kosten liggen dicht bij de prijzen van de grote attractieparken. De concurrerende parken als Slagharen en Hellendoorn bieden vaak kortingen via winkelketens, waardoor ze goedkoper zijn. In de zomer van 2009 heeft Hellendoorn onder andere met Zeeman kortingsbonnen verstrekt, waardoor de toegangsprijs slechts 15 bedraagt. Dit bedrag is dan ook nog inclusief lunchbonnen voor eten en drinken. Koningin Juliana Toren is een leuk dagje uit, maar wel redelijk duur in vergelijking met concurrerende parken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Julianatoren.nl

Reageer op het artikel "Dagje uit: Koningin Juliana Toren"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!