InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Nederlands Drogisterij Museum te Maarssen

Nederlands Drogisterij Museum te Maarssen

Het Nederlands drogisterij museum ligt op een idyllische plek aan de oever van de Vecht. In een mooi pandje wat vroeger het koetshuis was van buitenplaats Goudestein, zijn twee oorspronkelijke drogisterijen ingericht. Hier vind je een mooie collectie gapers en drogisterij-artikelen van vroeger. In het drogisterij museum kun je op leuke manier iets leren over de geschiedenis en de werkzaamheden van het drogen van kruid en het maken van snoep en medicijnen.

Inhoud:

Gapers

Je ziet in dit museum een indrukwekkende collectie gapers; dat zijn koppen die een tong uitsteken. Op de tong ligt een pilletje om door te slikken. De kleurige koppen hingen als symbool van de drogisterijbranche aan de gevel van een winkel. De gapers zijn afgeleid van de vroege reizende drogisten die hun middelen aan de man brachten met behulp van een grappig geklede figuur. Deze mensen waren vaak Moren, vandaar dat vele gapers donker van huidskleur zijn. Ze voerden een soort komische act op tussen de verkooppraatjes van de arts door. Vroeger hingen de gapers boven elke drogisterij. Er waren duizenden gapers in Nederland. Het voorkomen van de gapers is typisch Nederlands. Momenteel hangen er nog 30 voorbeelden van deze Nederlandse volkskunstuiting aan de gevels van historische panden.

Etymologie drogisterij

Het woord drogisterij komt van droog en gist. Sommige kruiden moesten gedroogd worden voordat ze konden worden bereid, andere kruiden moesten een gistingsproces ondergaan. Het woord droog is via het Frans, drogue, in het Engels beland; drug. Het woord drug of drugs is dus etymologisch gezien van Nederlandse oorsprong. Overigens is een drugstore een apotheek, dus een winkel die alleen op doktersrecept verkoopt. De etymologie is de wetenschap van de herkomst van woorden.

Uniek in de wereld

Een drogisterij zoals we die in Nederland kennen komt elders ter wereld niet voor. In het buitenland is er altijd een scheiding in de winkel tussen de cosmetische producten en de geneesmiddelen. Omdat in Nederland veel meer medicijnen zonder doktersvoorschrift mogen worden verkocht dan in de rest van de wereld is het fenomeen drogisterij een uniek Nederlands gebeuren. Daarnaast wordt er ook van oudsher snoep verkocht in een drogisterij. In het museum in Maarssen zijn heerlijke ouderwetse polkabrokken, kaneelstokken en ulevellen te koop. Deze Oud-Hollandsche snoepwaar is op traditionele wijze bereid, dus zonder kunstmatige zoet-, kleur-, geur- en smaakstoffen. Het zoetmiddel is rietsuiker.

Zalfmolen

In het drogisterij museum kan de liefhebber zijn hart ophalen aan de vele honderden ouderwetse verpakkingen en producten die in de vitrines liggen. Er staat een zalfmolen waarmee zalven werden gemaakt, vele vijzels en potten met oude medicijnen of kruiden. Sommige kruiden zoals opium zijn later verboden middelen geworden. Er zijn ook tijdelijke tentoonstellingen. Momenteel is er een expositie van oude weegschalen.

Condoom

Een opvallend artikel is de condoomdroger. Dit is een ijzeren constructie in de vorm van een condoom. Hier moest de gebruikte condoom overheen geschoven worden. Deze condoomdrogers werden gebruikt voordat de rubberen (wegwerp)condooms op de markt kwamen. Vroeger maakte men condooms van varkensdarm, varkensblaas of geitendarm. Na gebruik moest het condoom direct gedroogd worden zodat hij later kon worden hergebruikt.

Openingstijden

Via de website van het museum kun je een model van een gaper of oud-Hollands snoep bestellen. Het drogisterij museum is geopend woensdag t/m zaterdag van 11.00 tot 17.00 en op zondag van 13.00 tot 17.00. Van 30 april tot 2 november is het museum dagelijks open. Ander en openingstijden zijn enkel mogelijk op afspraak.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.drogisterijmuseum.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Nederlands Drogisterij Museum te Maarssen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!