InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Trafalgar Square, zoveel te zien

Trafalgar Square, zoveel te zien

Midden in Londen ligt het grootste plein van de stad, namelijk Trafalgar Square. De geschiedenis van dit plein is al eeuwen oud, in de 13e eeuw was het namelijk al een belangrijke ontmoetingsplaats. Heden ten dage is het een enorme toeristiche trekpleister en niet alleen vanwege de schitterende beelden die er te vinden zijn. Rondom het plein is namelijk ook heel veel te zien.

Trafalgar Square en kerst

Ieder jaar in december krijgen de Britten een enorme kerstboom aangeboden door de bevolking van Noorwegen. Deze boom, nog steeds een dank aan de Britse deelname in de bevrijding van Noorwegen in de Tweede Wereldoorlog, wordt ieder jaar opgezet op Trafalgar Square en volgehangen met honderden lichtjes. Ieder avond wanneer het donker is, is de verlichte “Christmas Tree” een waar schouwspel op zich.

In oudejaarsnacht wordt op dit plein door honderdduizenden mensen het nieuwe jaar ingeluid.

St. Martin-in-the-Fields

In de noordoost hoek van het plein bevindt zich de St. Martin-in-the-Fields kerk. De kerk is ontworpen in 1721 door James Gibb, een volgeling van Christopher Wren. Vijf jaar later was de kerk klaar. De kerk heeft model gestaan vooral voor kerken in de Verenigde Staten. Oorspronkelijk was hier Karel II begraven (omdat hij hier ook gedoopt was), maar is herbegraven in de Westminster Abbey. De vloer van de kerk bestaat uit grafstenen.

National Gallery museum

Aan de noordkant van Trafalgar ligt dit museum waar onder ander werken zijn ondergebracht van Leonardo Da Vinci, Rembrandt van Rijn, Frans Hals en Rubens. Het museum is opgericht in 1824 en bevat inmiddels meer dan 2.300 werken. In 1824 stemde het “House of Commons” voor de aankoop van 38 schilderijen. Op 10 mei van dat jaar werden de deuren van het museum, in Angerstein’s voormalige stadshuis aan Pall Mall 100 geopend. In 1832 begon de bouw van een nieuw onderkomen aan Trafalgar Square, ontworpen door William Wilkins.

Gedurende de Tweede Wereldoorlog zijn de schilderijen tijdelijk elders ondergebracht om schade of definitief verlies van de kunstwerken zoveel mogelijk te voorkomen.

Zuid-Afrika ambassade

De voormalige ambassade van Zuid Afrika, het Zuid Afrika huis ligt ook aan Trafalgar. Het huis is versierd met Afrikaanse dieren op stenen sokkels. Toen Zuid Afrika in 1961 een republiek werd, was het niet langer lid van het Gemenebest.

Inmiddels heeft The High Commission of South Africa in London zijn intrek in de voormalige ambassade genomen, alsmede het Zuid Afrikaanse consulaat. Het pand is gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw door Holland, Hannen & Cubitts. Het is ontworpen door Sir Herbert Baker.

Overige gebouwen

Naast de hierboven beschreven gebouwen staat er natuurlijk nog veel meer rond Trafalgar Square. Zo is er onder ander ook te vinden:
  • Het in 1844 gebouwde Grand Hotel
  • Het in 1910 gereedgekomen Admiralty Arch, naast de entree van The Mall.
  • Het in 1826 neergezette kleinste politie bureau van Londen. Het is eigenlijk meer een kast, waar in eerste instantie alleen een lamp brandde. In 1926 heeft Scotland Yard hier licht en een telefoon aangebracht, zodat de Londense politie om versterking kon vragen. Heden ten dagen is het een opslagruimte.
Gerelateerde artikelen
Trafalgar Square in Londen: plein met National GallaryTrafalgar Square in Londen: plein met National GallaryHet Trafalgar Square is een van de bekendste pleinen van Londen. Het grote plein en de National Gallary trekken ieder ja…
De 10 best bezochte kunstmusea in de wereldOf het nu gaat om oude meesters uit de Gouden Eeuw of moderne kunst van spraakmakende kunstenaars: mensen houden van kun…
Stedentrip LondenEen heerlijke stad om te shoppen, van mooie architectuur te genieten en lekker rondstruinen, allemaal kan het tijdens ee…
Londen, wervelende metropoolLonden, wervelende metropoolLonden is 'the-place-to-be' voor miljoenen toeristen uit alle omstreken van de wereld. De stad wemelt van indrukwekkende…

Reageer op het artikel "Trafalgar Square, zoveel te zien"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 16-09-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!