InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > This is Holland: een 5D-attractie

This is Holland: een 5D-attractie

This is Holland: een 5D-attractie This is Holland is in 2017 geopend in Amsterdam en het is de eerste 5D-flight experience van Nederland. Het betreft een attractie voor jong en oud waar zowel educatie als amusement centraal staat. Het doel is dat de bezoeker het Nederlandse erfgoed leert kennen in vogelvlucht. De ontstaansgeschiedenis van het land wordt getoond en ook wordt er 9 minuten lang met een zogenaamde 5D-panoramavliegsimulator over verschillende locaties gevlogen. Dit zonder virtualrealitybril. In 2018 is This is Holland bekroond met de Parkworld Excellence Award.

Adres This is Holland

Overhoeksplein 51
1031 KS Amsterdam
Telefoon:+31(0)20 - 215 30 08
Website: https://www.thisisholland.com
Email: info@thisisholland.com

Geschiedenis This is Holland

Het idee van This is Holland is oorspronkelijk ontstaan in 2015 bij het bedrijf Brand New Leisure. Na financiële problemen werd het project overgenomen door vastgoedbedrijven Busoco, Nedstede en Brogent. Uiteindelijk werd het 24 meter hoog cilindrisch bouwwerk, refererend aan een olievat, ontworpen door het architectenbureau Mopet en gebouwd door JP van Eesteren. This is Holland werd uiteindelijk op 1 februari 2018 officieel geopend in Amsterdam-Noord.

De attractie is gebaseerd op het Amerikaanse Soarin. Dit is een panoramavliegsimulator die in 2001 geïntroduceerd werd in Epcot en Disney California Adventura Park. Tijdens de rit wordt bij de bezoekers het gevoel opgewekt dat ze zelf aan het vliegen zijn. Tijdens de vlucht is er ook muziek te horen. Componist en producer René Merkelbach componeerde speciaal hiervoor een muziekstuk en het is uitgevoerd door een 40-koppig orkest. This is Holland is een van de duurste attracties van Nederland en heeft 23 miljoen euro gekost. Om de attractie te bewerkstelligen werd door het vliegbedrijf Cineflight een Airbus AS355-helikopter met daaronder een speciale camera, een fisheye-lens, ingezet. Er werd 32 uur lang zeer laag over Nederland gevlogen. Er zijn in totaal 22 locaties gefilmd. This is Holland kreeg speciaal toestemming van verschillende gemeenten en natuurorganisaties om laag te mogen vliegen en te filmen. EMS-films, UNESCO, Rijksdienst Cultureel Erfgoed en Podium Bureau voor Educatieve Communicatie bv ontwikkelden in 2017 educatief lesmateriaal zodat het ook geschikt is voor scholen. De attractie is niet uitsluitend op buitenlandse toeristen gericht. Het doel van This is Holland is de bezoeker het Nederlands erfgoed tonen vanuit 5D-vogelperspectief.

5D

Vijfdimensionaal wordt vaak afgekort met 5D. Het betreft een entertainmentsysteem waarbij een stereoscopische film getoond wordt. Perspectivische beelden worden tijdens een 5D-film aangeboden en via bepaalde trucjes wordt de indruk gewekt dat het beeld vijfdimensionaal is. Onverwachte visuele beelden met een bepaalde diepte ontstaan op deze wijze. In plaats van alleen naar een film te kijken, nemen de bezoekers zo deel aan de film. Tijdens het afspelen van de film worden er ook meerdere fysieke effecten toegevoegd zoals wind, rook, water, geur en bliksem. Daarbij vibreren de (bioscoop)stoelen. Dit alles treedt op in synchronisatie met de film, als de camera zich in een regenstorm bevindt, krijgen de bezoekers waterdruppels in hun gezicht. Vanwege de hoge kosten worden 5D-films met name gepresenteerd op unieke locaties zoals in een pretpark.

Onderdelen

Fotomoment

In het eerste onderdeel wordt er een foto gemaakt van de bezoekers. Hierbij wordt er plaatsgenomen voor een greenscreen. Deze techniek wordt vaak in de filmwereld gebruikt. Men staat voor een groene achtergrond. Er wordt een foto genomen en even later wordt er via computertechnieken een beeld achter geplaatst. Zo lijkt het op de foto alsof de bezoeker onder andere vliegt boven de stad Amsterdam. Deze foto's zijn fysiek te verkrijgen na afloop of gratis te downloaden via de website.

Introductieshow

Het tweede onderdeel bestaat uit een introductieshow en deze vindt plaats in een kleine bioscoop. Acteur en presentator Peter Lusse toont in een notendop de geschiedenis van Nederland. Deze film duurt zo'n 10 minuten. Vervolgens begeleidt Peter Lusse de gasten naar een ander verdieping. Daar bevindt zich een grote Nederlandse landkaart liggend op grond en via een videoprojectie wordt er informatie gegeven over welke gebieden de bezoeker met de panormavliegsimulator even later zal gaan vliegen. Ook wordt er stilgestaan bij de vier seizoenen in Nederland. Deze introductieshow duurt ook zo'n 10 minuten.

5D Flight Experience

Het derde onderdeel is de hoofdshow. Deze duurt 9 minuten en vindt plaats in een grote ruimte waar zich een bolvorming beeldscherm bevindt. De bezoekers gaan op een bank zitten en zijn verplicht veiligheidsgordels om te doen. Er kunnen maximaal 40 personen plaatsnemen. De banken worden vlak voor de show begint naar voren geschoven en hierdoor hangen de gasten ongeveer tien meter boven de grond. Vervolgens worden de 5D-helikopterbeelden getoond. Hier zijn de opnames te zien van verschillende locaties in Nederlands, zoals Schiphol, Amsterdam, slot Loevestein en de Nederlandse kust. Doordat de banken meebewegen met de beelden en er gebruik wordt gemaakt van geur- en windeffecten krijgt de bezoeker het idee zelf te vliegen. Elke 15 minuten vindt er een nieuwe vliegshow plaats.

Holland Lounge

Tot slot kan men na de 5D-show een kijkje nemen in de Holland Lounge. Hier zijn verschillende computerschermen te vinden en kan men extra informatie krijgen over This is Holland. Daarbij staat de werking van onder andere het Woudagemaal centraal. Tevens kan de bezoeker hier terecht voor de foto en merchandise.

Leeftijd en toegangseisen

Personen kleiner dan 1 meter, jonger dan vier jaar en zwangere vrouwen mogen niet plaatsnemen in de Flight Experience. Ook mogen bezoekers met een geschiedenis aan hart en/of bloedsomloopklachten (pacemakers; hart- en vaatziekten), hypertensie, acrofobie, extreme vliegangst of bewegingsziekte niet deelnemen aan de 5D-show.

Prijzen en verkoopinformatie (2019)

Er kunnen tickets gekocht op de website van This is Holland. De toegangsprijs voor volwassenen is 17,50 en online is een ticket 1,50 voordeliger. Voor kinderen t/m 12 jaar kost een ticket 10,00. Wanneer men een toegangsticket via de website koopt, kan er een tijd naar keuze geselecteerd worden. Een bezoek duurt ongeveer 1 uur. This is Holland is dagelijks geopend van 10.00-19.00 uur. Er wordt verzocht om 15 minuten vóór de start aanwezig te zijn.
© 2019 - 2020 Noah120, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De AMI Top Flight; een art deco jukeboxDe AMI Top Flight; een art deco jukeboxIn 1936 kwam AMI met de zeer strak, doch prachtig vormgegeven voorganger van de Streamliner; de Top Flight. Deze jukebox…
The Voice Of Holland, potentiële winnaarsDe finale van The Voice Of Holland is alweer in zicht. De kandidaten doen hun uiterste best om de live shows te overleve…
Luchtvaartscholen België: piloot wordenLuchtvaartscholen België: piloot wordenWerken in de luchtvaart? Piloot worden? Verschillende opleidingen in de luchtvaart, van lijnpiloot, privaatpiloot, beroe…
Flyboarden en de flyboard experienceFlyboarden en de flyboard experienceWatersport kent een nieuw lievelingetje, een nieuwe rage die de in het tweede decennium van de eenentwintigste eeuw in o…
The Voice Of Holland, the sing offElke coach beschikt na de audities (blind auditions) over 16 kandidaten. Door middel van de battles is dit aantal terug…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: This Is Holland, (bewerkt)
  • https://www.thisisholland.com
  • https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitjes/this-is-holland.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/This_is_Holland
  • https://www.bankgiroloterij.nl/vipkaart/activiteit/this-is-holland.htm

Reageer op het artikel "This is Holland: een 5D-attractie"

Infoteur: Noah120
Gepubliceerd: 12-12-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!