InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? II

Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? II

Vooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guatemala, Panama en de Verenigde Staten wordt deze traditie in stand gehouden. Een spektakel voor het publiek, een hel voor de stieren! Voor je je kaartjes bestelt, lees even wat deze dieren moeten doorstaan voor het plezier van het publiek.

Stierengevechten en fiestas

Lees in deel I van deze huiveringwekkend reeks wat er gebeurt tijdens een stierengevecht en tijdens welke fiestas stieren worden gemarteld, soms tot de dood.

Wat een stier lijden moet voor het plezier van het publiek

Voor en direct na de geboorte

  • Vaak worden stieren met opzet verkeerd gefokt: ze worden zo gekruist dat ze minder snel opgefokt raken en minder uithoudingsvermogen hebben.
  • De stieren worden snel na de geboorte bij de moeder weggehaald en getest op hun lef. De meest vechtlustige stieren worden geselecteerd voor de gevechten in de arena. De anderen zullen ingezet worden tijdens fiestas en/of komen bij de slager terecht.
  • De vier jaren voorafgaand aan het gevecht worden de stieren agressief gemaakt, door hen te testen en regelmatig te treiteren.
  • Vaak worden ze ondervoed, waardoor de botten zeer zwak zijn en er sneller botbreuken optreden.
  • De maanden voor het stierengevecht worden ze flink bijgevoerd met krachtvoer om snel het vereiste gewicht te behalen, hierdoor raken hun gewrichten overbelast.

Voor het stierengevecht

Ondanks een officieel verbod en de ontkenning van de stierenvechtindustrie is het een feit dat stieren verzwakt en mishandeld worden vóór ze de arena betreden. Het gebeurt niet in alle gevallen en niet overal in dezelfde mate maar het gebeurt vaak en dat is al voldoende om deze traditie af te keuren. Volgende bewerkingen kunnen voorkomen:
  • Het gevecht in de arena wordt vaak voorafgegaan door het dagenlange transport van de stieren. Ze worden in krappe kooien onder een brandende zon vervoerd. Sommige dieren moet men met ijzeren kabels uit de vrachtwagen slepen omdat ze niet meer op hun poten kunnen staan.
  • Vastgebonden in een krappe kooi wordt een deel van de stierenhorens afgevijld, soms tot bloedens toe; zo wordt hun coördinatievermogen verstoord. De horens fungeren als kompas voor de stieren aangezien ze een slecht zicht hebben. Daarnaast is dit een pijnlijke aangelegenheid gezien er zenuwen in de horens zitten. Om deze praktijk te verdoezelen, worden vervolgens de horens bijgepunt.
  • De stier krijgt zout water te drinken; dit veroorzaakt diarree waardoor de stier nog meer verzwakt. De dagen voor het gevecht krijgt hij geen eten maar wel laxeermiddelen.
  • Agressieve stieren krijgen drugs ingespoten om te kalmeren, te rustige stieren krijgen electrische schokken op de testikels of stokslagen toegediend om hen op te fokken.
  • De ogen worden ingesmeerd met glycerine, wat zeer pijnlijk is.
  • Men slaat met zandzakken tegen de nieren van de stier: dit veroorzaakt interne bloedingen en laat geen littekens achter.
  • De benen van de stier worden ingesmeerd met een brandend middeltje.
  • Men stopt watten in de stierenneus zodat ze de paarden van de picador niet kunnen ruiken.
  • De uren voor het stierengevecht brengt de stier alleen door in een donker hok. Gezien de stier een kuddedier is, is dit zeer beangstigend voor hem en de geur van de dood die er hangt, doet daar geen goed aan. Vanuit het hok wordt hij een zonovergoten arena ingestuurd waar het publiek hem schreeuwend begroet. Hij krijgt de roset van de fokker met een scherpe naald in zijn nek gestoken. De stier is nu helemaal van de kaart en het ergste moet nog komen...

Tijdens het stierengevecht

  • De eerste minuten in de arena testen enkele toreros de stier met de capote. Ze maken korte passen zodat de stier onnatuurlijke bewegingen moet maken, wat slecht is voor zijn spieren en botten.
  • Als de picadors de nekspieren van de stier doorsnijden, kan hij zijn hoofd niet meer optillen. Daarnaast verliest hij ook veel bloed.
  • De banderillas die de banderilleros in zijn nek en rug steken, veroorzaken een groot bloedverlies. Daarnaast blijven deze met weerhaken in zijn huid steken en veroorzaken ze nog meer pijn en bloedverlies bij elke beweging die de stier maakt.
  • Door de bewegingen van muleta van de matador te volgen, raakt de stier helemaal aan het einde van zijn krachten.
  • De matador moet nu de stier doden met één zwaardsteek maar heel vaak mislukt dit, waardoor de matador meerdere keren moet steken en de stier stikt in zijn eigen bloed omdat zijn longen zijn geraakt.
  • Als de puntilla in zijn nek wordt gestoken, raakt de stier vaak alleen maar verlamd ipv te sterven.
  • Als zijn oren en/of staart als beloning voor de matador worden afgesneden, maakt de stier dit vaak nog bewust mee maar kan hij zich niet meer bewegen, enkel de pijn voelen.

Het lijkt alsof de stier constant de toreros wil aanvallen maar in werkelijkheid wordt hij zo door de toreros uitgelokt en getreiterd dat hij het idee heeft dat hij zich moet verdedigen tegen deze aanvallers.

Na het stierengevecht

Bij een Spaans stierengevecht verlaat de stier normaal gesproken dood de arena. Hij wordt achteraf geslacht. Bij een Portugees stierengevecht wordt de stier na afloop in een donkere ruimte geplaatst. De banderillas worden uit zijn lichaam getrokken en vaak wordt het bloeden gestelpt door zout of bruistabletten in zijn wonden te strooien. Uren of dagen later wordt de stier opgehaald door een slager die het dier slacht.
Stieren worden tijdens/na het gevecht afgemaakt omdat ze na één keer door hebben dat ze niet de cape van de matador als vijand moeten beschouwen, maar wel de man achter de cape.

Ook voor de paarden van de picadors is het geen pretje in de arena

Niet alleen de stieren zien af in de arena, ook de paarden van de picadors krijgen behoorlijk wat te verduren:
  • Paarden zijn van nature bang voor stieren; om te voorkomen dat ze van de stier gaan vluchten, worden hun ogen afgedekt en hun oren dichtgestopt. Ze kunnen de stier echter nog wel ruiken en zijn dan ook doodsbang.
  • Het paard wordt weinig tot niet beschermd recht op de stier afgestuurd. Vaak wordt het paard op de horens van de stier genomen en kneuzen of breken hierbij zijn ribben of wordt zijn buik opengereten.
  • Een gewond paard krijst verschrikkelijk. Om te voorkomen dat het publiek gaat lopen van het gegil worden zijn stembanden voor het stiergevecht doorgesneden.
  • Regelmatig wordt een paard met een opengereten buik zonder verdoving dichtgenaaid zodat hij meteen ingezet kan worden bij het volgende gevecht.
  • Uiteindelijk sterft het paard tijdens het stierengevecht of wordt het afgemaakt na het stierengevecht.

Jaarlijks sterven er honderden paarden tijdens of na een stierengevecht.

Tijdens fiestas

Bij de meeste fiestas worden de stieren, na de gruwelijke mishandelingen, uiteindelijk gedood. Bij de zogezegde bloedeloze stierengevechten worden stieren dan wel niet gedood maar vaak raken ze ernstig gewond en staan ze onder constante zware stress.

Draag je steentje bij!

  • Vertel je vrienden en familie hoe stieren worden behandeld voor, tijdens en na het stierenvechten.
  • Protesteer mee door petities te ondertekenen.
  • Ga nooit naar stierengevechten kijken; door te gaan kijken, houdt u deze gruwelijke dierenmishandeling mee in stand.
  • Koop eveneens geen souvenirs die met stierengevechten te maken hebben, om dezelfde reden als hierboven.
  • Protesteer bij je reisorganisatie als zij kaartjes voor stierengevechten aanbiedt.

Voor de diehards:
  • Geef je op als vrijwilliger bij CAS.
  • Steun CAS financieel.
  • Doe mee aan protestacties.
  • Hou een spreekbeurt over het onderwerp of publiceer een artikel in de plaatselijke krant.
Gerelateerde artikelen
Stierenvechten in Spanje en PortugalStierenvechten in Spanje en PortugalHet stierenvechten, waar we in Nederland vooral het Spaanse stierenvechten onder verstaan, staat onder sterke druk van t…
Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? IVooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guate…
Madrid; StierenvechtenStierenvechten is in Spanje een cultureel gebeuren. Toch is het aantal gevechten in de afgelopen jaar aanzienlijk afgeno…
Stierenvechten: een tragische traditieHet stierenvechten is een omstreden traditie: de meeste mensen gruwelen van het ernstige dierenleed dat er aan te pas ko…
Duik onder in de cultuur en geschiedenis van ArlesDuik onder in de cultuur en geschiedenis van ArlesArles gelegen aan de oever van de Rhône, vormt het hart van de Provence en behoort tot de oudste stadjes van Frankrijk.…
Bronnen en referenties
  • www.stieren.net

Reageer op het artikel "Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? II"

Reacties

Bas, 11-04-2011 15:18 #3
Als je tegen stierenvechten bent kan ik dat wel begrijpen, maar dan wel met de juiste info en argumenten graag. hier staat nogal wat zin en onzin door elkaar. bij voorbeeld dat de stieren van jongs aan opgevoed en getreiterd worden. het is juist zaak dat stieren zo min mogelijk mensen zien tijdens hun leven. het "getreiter" dat je wellicht hebt gezien gebeurt met de koeien, niet met de stieren. er wordt dan getest welke koeien geschikt zouden zijn om goede vechtstieren voort te brengen. op het moment dat je een stier zou testen is hij op slag waardeloos voor het stierenvechten en kan hij hooguit nog voor een dorpsfeest worden verkocht. geen kwestie van enorme dierenliefde, maar het zou zo'n stierenfokker veel geld kosten. doet íe natuurlijk niet.

Justbe (infoteur), 15-07-2008 04:26 #2
Even een citaat uit Wikipedia over stierenvechten:

"Over het stierenvechten vinden regelmatig verhitte discussies plaats tussen voor- en tegenstanders. Voorstanders vinden dat stierenvechten een onderdeel is van de cultuur, een eeuwenoude traditie. Ook voeren zij regelmatig aan dat een stier tot aan het gevecht veel beter behandeld wordt dan een stier die voor de slacht wordt gefokt in de intensieve veehouderij. Een vechtstier wordt van jongs af aan getraind en goed verzorgd door de fokkers en veel toreros helpen bij het "opvoeden" van de dieren. Bovendien zegt men dat een stierengevecht ook een blijk van waardering en ontzag voor de kracht van het beest is. Een stierengevecht wordt niet gezien als een sport, maar wordt als een mix van kunst, dans en de volgens de liefhebbers ultieme mannelijkheid (machismo) gezien."

En waar ik me dus het meest over erger zijn deze zinnen: Ook voeren zij regelmatig aan dat een stier tot aan het gevecht veel beter behandeld wordt dan een stier die voor de slacht wordt gefokt in de intensieve veehouderij. Een vechtstier wordt van jongs af aan getraind en goed verzorgd door de fokkers en veel toreros helpen bij het "opvoeden" van de dieren.

Bedankt dat jij in dit goede artikel deze leugens hebt ontmanteld!
Mijn strijd tegen dierenleed gaat onvermoeid verder!

Vriendelijke groet, JustBe. Reactie infoteur, 15-07-2008
Ik word redelijk misselijk bij het lezen van dat stuk bij Wikipedia. Vooral het gedeelde dat jij aanhaalt en het feit dat voorstanders altijd de traditie naar voren schuiven. Moesten we zo vasthouden aan alle tradities, we zouden nog in de Middeleeuwen leven! Het is echt het slechtste excuus dat ik al ooit heb gehoord.
En dat zo'n gevecht een blijk is van waardering en ontzag? Ga dat maar eens uitleggen aan die stier, alsof die er iets van snapt.
Ik word zo kwaad van al die bullshit!

Ik draag graag mijn steentje bij aan de strijd tegen dierenleed, daarom ook dit artikel. Ben blij dat er nog meer mensen zo over denken.

Groetjes, lilKim

Hikari (infoteur), 07-06-2008 11:58 #1
Het eerste artikel wat je geschreven had over stierenvechten had mij al behoorlijk aangegrepen. Na het lezen van dit artikel sta ik echt verbaasd te kijken hoe wreed deze dierenbeulen zijn! En ik maar stug blijven denken dat alleen de stieren er de dupe van zijn, maar blijken de paarden dit dus ook!

Ik ga zeker die petities tekenen en zorg dat veel meer mensen met deze gruwelijke mishandelingen bekend raken! Ik ben blij dat je het met deze artikelen onder de aandacht brengt!

Groet, Hikari Reactie infoteur, 07-06-2008
Waanzinnig eigenlijk dat die toreros keer op keer deze mishandelingen blijven herhalen. Ik zou het niet kunnen in elk geval.
Leuk dat je wil meehelpen! Zo krijgt schrijven voor Infonu nog een wereldverbeterend kantje ;-)

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 12-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 3
Schrijf mee!