Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? I

Vooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guatemala, Panama en de Verenigde Staten wordt deze traditie in stand gehouden. Een spektakel voor het publiek, een hel voor de stieren! Lees hier welke soorten stierengevechten en festiviteiten met stieren er bestaan.

Stierengevechten en fiestas

Stierengevechten

Iedereen heeft al wel eens een keertje over de traditie van het stierenvechten gehoord. Tijdens elk stierengevecht worden minstens zes stieren gedood, in of buiten de arena.
In onze contreien zijn vooral de Spaanse stierengevechten bekend. Deze gevechten bestaan uit verschillende onderdelen, waarbij de stier afgemat wordt en getreiterd wordt door enkele toreros, picadors en banderilleros om uiteindelijk afgemaakt te worden door de matador:
  1. De stierenvechters maken een ererondje door de arena om zichzelf te tonen aan het publiek waarna ze de ring verlaten.
  2. De stier wordt losgelaten uit zijn hok. De matador en enkele toreros testen de stier: ze lokken hem met de capote en maken korte passen waardoor de stier onnatuurlijke bewegingen moet maken, wat slecht is voor zijn botten en spieren.
  3. De picadors te paard komen de ring binnen. Zij moeten de nekspieren van de stier doorsnijden met de lange lansen die ze bij hebben.
  4. De picadors verlaten de arena.
  5. Drie banderilleros komen binnen en steken elk twee banderillas in de rug en nek van de stier.
  6. De matador maakt wat bewegingen met zijn muleta, de stier volgt deze bewegingen. Na het zwaaien met de cape moet de matador de stier met één zwaardsteek in het hart doden.
  7. Als de stier op de grond ligt, steekt een man met een puntilla in de nek van de stier om hem te doden.
  8. De matador krijgt de oren of de staart van de stier als trofee.

In Portugal doet men aan een ander soort stierengevechten, waarbij de stier pas enkele uren of dagen na het gevecht wordt gedood. Ook het verloop is anders dan bij een Spaans stierengevecht:
  1. Alle toreros maken een ererondje door de arena waarna ze de ring verlaten.
  2. De stier wordt binnengelaten.
  3. De cavaleiro komt de arena binnen. Hij moet zes tot twaalf banderillas zo diep mogelijk in de rug van de stier steken.
  4. Hoewel het officieel verboden is, wordt in sommige Portugese stierengevechten gebruik gemaakt van een picador, die net als in de Spaanse stierengevechten de nekspieren van de stier moet doorsnijden.
  5. Als laatste komt een groep van acht mannen, de forcados, de arena binnen. Zeven van de acht mannen springen op het lichaam van de stier, terwijl de banderillas nog in zijn lichaam zitten. De achtste man trekt aan de staart van de stier.
  6. Als de stier heeft opgegeven, wordt hij door een aantal ossen de arena uitgeleid.
  7. Buiten de arena worden de banderillas uit het lichaam van de stier getrokken; om het bloeden te stelpen, strooit men zout of bruistabletten in zijn wonden. De stier wordt in een donkere ruimte gezet totdat de slager hem komt halen, enkele uren tot zelfs dagen later.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende "bloedeloze" stierengevechten, waarbij stieren of koeien worden getreiterd:
  • Course Camarguaise: in de Franse regio Camargue wordt met behulp van een haak een lint of koord tussen de horens van een stier of koe uitgetrokken.
  • Course Landaise: bestaat uit twee onderdelen. In het ene gedeelte springen atleten met schoenen met punten aan de onderkant over een koe heen. In het tweede gedeelte proberen ze een koe te lokken en te ontwijken, dit alles zonder gebruik van wapens.
  • Brandmerken: mensen maken een spelletje van het brandmerken van runderen.

Fiestas

Jaarlijks worden er verschillende festiviteiten of fiestas georganiseerd, waarbij stieren en andere dieren worden gemarteld en gedood. In tegenstelling tot de stierengevechten zijn deze fiestas niet aan regels gebonden, waardoor de dieren als het ware zijn overgeleverd aan de willekeur van de bewoners en toeristen die meedoen aan het evenement, dat meestal in naam van een katholieke beschermheilige wordt georganiseerd. Vaak werden deze fiestas officieel verboden maar trekken de organisatoren zich niets van het verbod aan.
Hier een overzichtje van de meest georganiseerde fiestas:
  • Stierenrennen: o.a. in Tordesillas worden jaarlijks stieren achternagezeten door honderden uitgelaten dorpsbewoners en toeristen met lange lansen. De stier wordt gestoken totdat hij bezwijkt aan zijn verwondingen. Pas nadat zijn staart en testikels zijn afgesneden als trofee wordt het dier afgemaakt. Het bekendste stierenrennen vindt plaats in Pamplona waar acht dagen lang, tijdens de fiesta genaamd San Fermin, elke morgen zes stieren van het oude centrum naar de arena worden gejaagd, terwijl de toeschouwers hen mishandelen en ze uitschuiven op de gladde stenen van de smalle steegjes. In de arena sterven ze 's avonds in een stierengevecht. Tegen dan hebben de stieren al ernstige kneuzingen, botbreuken en wonden opgelopen.
  • Yawar Fiesta of Toropukyai: met dit feest vieren de Indianen in Peru hun onafhankelijkheid van de Spanjaarden, waarbij een dronken gevoerde condor symbool staat voor de Indianen en de stier voor de Spanjaarden. De dronken condor wordt op de rug van de stier gebonden. Terwijl de condor, in volle paniek, de stier krabt en pikt, rennen mannen achter hem aan en mishandelen hem totdat de stier uiteindelijk bezwijkt.
  • Rodeo's: net zoals men rodeo's rijdt met paarden worden er in diverse Latijns-Amerikaanse landen rodeo's gereden met stieren.
  • Farra do Boi Festival: jaarlijks, rond Pasen, worden, ondanks het officiële verbod door het Hooggerechtshof in 1997, 35 ossen door de straten van Santa Catarina gejaagd terwijl ze bekogeld worden met stenen, gestoken worden met mensen, enz. Uiteindelijk worden de ossen met benzine overgoten en in brand gestoken of het water in gejaagd, waar ze verdrinken.
  • Een jonge stier wordt keer op keer het water ingejaagd en verdrinkt uiteindelijk door uitputting.
  • Men bindt brandend vuurwerk en brandende pekbollen op de horens van een stier. De hete pek loopt op zijn lichaam, het vuurwerk maakt hem paniekerig.
  • Een stier wordt aan een touw de straten doorgesleurd, langs een uitgelaten mensenmassa. Daarna wordt hij doodgestoken of op een andere manier gedood.
  • Stieren worden door de straten gejaagd, terwijl mensen pijlen met spijkers op hen afvuren.

Woordenboek

  • Banderilla: speren met weerhaken.
  • Banderillero: persoon die banderillas in nek en rug van de stier steekt.
  • Capote: cape die toreros in het begin van het stierengevecht gebruiken.
  • Cavaleiro (Portugees)/Caballero (Spaans): ruiter.
  • Forcado: heeft in een Portugees stierengevecht de taak de stier uit te putten door op het dier te springen en zich er aan vast te klampen.
  • Matador: de belangrijkste torero. Persoon die de stier moet doden met een zwaard.
  • Muleta: cape van de matador. Hiermee wordt de stier gelokt en afgeleid van de matador.
  • Pica: lange lans.
  • Picador: persoon te paard die met een pica de nekspieren van de stier moet doorsnijden.
  • Torero: algemene term voor iedereen die aan een stierengevecht deelneemt. Door de opera Carmen van Bizet werd verkeerdelijk de term toreador verspreid, deze term is onjuist en verouderd.
  • Tourada: stierengevecht in het Portugees.

Stierengevechten en fiestas

Lees in deel I van deze huiveringwekkend reeks wat er gebeurt tijdens een stierengevecht en tijdens welke fiestas stieren worden gemarteld, soms tot de dood.

Wat een stier lijden moet voor het plezier van het publiek

Voor en direct na de geboorte

  • Vaak worden stieren met opzet verkeerd gefokt: ze worden zo gekruist dat ze minder snel opgefokt raken en minder uithoudingsvermogen hebben.
  • De stieren worden snel na de geboorte bij de moeder weggehaald en getest op hun lef. De meest vechtlustige stieren worden geselecteerd voor de gevechten in de arena. De anderen zullen ingezet worden tijdens fiestas en/of komen bij de slager terecht.
  • De vier jaren voorafgaand aan het gevecht worden de stieren agressief gemaakt, door hen te testen en regelmatig te treiteren.
  • Vaak worden ze ondervoed, waardoor de botten zeer zwak zijn en er sneller botbreuken optreden.
  • De maanden voor het stierengevecht worden ze flink bijgevoerd met krachtvoer om snel het vereiste gewicht te behalen, hierdoor raken hun gewrichten overbelast.

Voor het stierengevecht

Ondanks een officieel verbod en de ontkenning van de stierenvechtindustrie is het een feit dat stieren verzwakt en mishandeld worden vóór ze de arena betreden. Het gebeurt niet in alle gevallen en niet overal in dezelfde mate maar het gebeurt vaak en dat is al voldoende om deze traditie af te keuren. Volgende bewerkingen kunnen voorkomen:
  • Het gevecht in de arena wordt vaak voorafgegaan door het dagenlange transport van de stieren. Ze worden in krappe kooien onder een brandende zon vervoerd. Sommige dieren moet men met ijzeren kabels uit de vrachtwagen slepen omdat ze niet meer op hun poten kunnen staan.
  • Vastgebonden in een krappe kooi wordt een deel van de stierenhorens afgevijld, soms tot bloedens toe; zo wordt hun coördinatievermogen verstoord. De horens fungeren als kompas voor de stieren aangezien ze een slecht zicht hebben. Daarnaast is dit een pijnlijke aangelegenheid gezien er zenuwen in de horens zitten. Om deze praktijk te verdoezelen, worden vervolgens de horens bijgepunt.
  • De stier krijgt zout water te drinken; dit veroorzaakt diarree waardoor de stier nog meer verzwakt. De dagen voor het gevecht krijgt hij geen eten maar wel laxeermiddelen.
  • Agressieve stieren krijgen drugs ingespoten om te kalmeren, te rustige stieren krijgen electrische schokken op de testikels of stokslagen toegediend om hen op te fokken.
  • De ogen worden ingesmeerd met glycerine, wat zeer pijnlijk is.
  • Men slaat met zandzakken tegen de nieren van de stier: dit veroorzaakt interne bloedingen en laat geen littekens achter.
  • De benen van de stier worden ingesmeerd met een brandend middeltje.
  • Men stopt watten in de stierenneus zodat ze de paarden van de picador niet kunnen ruiken.
  • De uren voor het stierengevecht brengt de stier alleen door in een donker hok. Gezien de stier een kuddedier is, is dit zeer beangstigend voor hem en de geur van de dood die er hangt, doet daar geen goed aan. Vanuit het hok wordt hij een zonovergoten arena ingestuurd waar het publiek hem schreeuwend begroet. Hij krijgt de roset van de fokker met een scherpe naald in zijn nek gestoken. De stier is nu helemaal van de kaart en het ergste moet nog komen...

Tijdens het stierengevecht

  • De eerste minuten in de arena testen enkele toreros de stier met de capote. Ze maken korte passen zodat de stier onnatuurlijke bewegingen moet maken, wat slecht is voor zijn spieren en botten.
  • Als de picadors de nekspieren van de stier doorsnijden, kan hij zijn hoofd niet meer optillen. Daarnaast verliest hij ook veel bloed.
  • De banderillas die de banderilleros in zijn nek en rug steken, veroorzaken een groot bloedverlies. Daarnaast blijven deze met weerhaken in zijn huid steken en veroorzaken ze nog meer pijn en bloedverlies bij elke beweging die de stier maakt.
  • Door de bewegingen van muleta van de matador te volgen, raakt de stier helemaal aan het einde van zijn krachten.
  • De matador moet nu de stier doden met één zwaardsteek maar heel vaak mislukt dit, waardoor de matador meerdere keren moet steken en de stier stikt in zijn eigen bloed omdat zijn longen zijn geraakt.
  • Als de puntilla in zijn nek wordt gestoken, raakt de stier vaak alleen maar verlamd ipv te sterven.
  • Als zijn oren en/of staart als beloning voor de matador worden afgesneden, maakt de stier dit vaak nog bewust mee maar kan hij zich niet meer bewegen, enkel de pijn voelen.

Het lijkt alsof de stier constant de toreros wil aanvallen maar in werkelijkheid wordt hij zo door de toreros uitgelokt en getreiterd dat hij het idee heeft dat hij zich moet verdedigen tegen deze aanvallers.

Na het stierengevecht

Bij een Spaans stierengevecht verlaat de stier normaal gesproken dood de arena. Hij wordt achteraf geslacht. Bij een Portugees stierengevecht wordt de stier na afloop in een donkere ruimte geplaatst. De banderillas worden uit zijn lichaam getrokken en vaak wordt het bloeden gestelpt door zout of bruistabletten in zijn wonden te strooien. Uren of dagen later wordt de stier opgehaald door een slager die het dier slacht.
Stieren worden tijdens/na het gevecht afgemaakt omdat ze na één keer door hebben dat ze niet de cape van de matador als vijand moeten beschouwen, maar wel de man achter de cape.

Ook voor de paarden van de picadors is het geen pretje in de arena

Niet alleen de stieren zien af in de arena, ook de paarden van de picadors krijgen behoorlijk wat te verduren:
  • Paarden zijn van nature bang voor stieren; om te voorkomen dat ze van de stier gaan vluchten, worden hun ogen afgedekt en hun oren dichtgestopt. Ze kunnen de stier echter nog wel ruiken en zijn dan ook doodsbang.
  • Het paard wordt weinig tot niet beschermd recht op de stier afgestuurd. Vaak wordt het paard op de horens van de stier genomen en kneuzen of breken hierbij zijn ribben of wordt zijn buik opengereten.
  • Een gewond paard krijst verschrikkelijk. Om te voorkomen dat het publiek gaat lopen van het gegil worden zijn stembanden voor het stiergevecht doorgesneden.
  • Regelmatig wordt een paard met een opengereten buik zonder verdoving dichtgenaaid zodat hij meteen ingezet kan worden bij het volgende gevecht.
  • Uiteindelijk sterft het paard tijdens het stierengevecht of wordt het afgemaakt na het stierengevecht.

Jaarlijks sterven er honderden paarden tijdens of na een stierengevecht.

Tijdens fiestas

Bij de meeste fiestas worden de stieren, na de gruwelijke mishandelingen, uiteindelijk gedood. Bij de zogezegde bloedeloze stierengevechten worden stieren dan wel niet gedood maar vaak raken ze ernstig gewond en staan ze onder constante zware stress.

Draag je steentje bij!

  • Vertel je vrienden en familie hoe stieren worden behandeld voor, tijdens en na het stierenvechten.
  • Protesteer mee door petities te ondertekenen.
  • Ga nooit naar stierengevechten kijken; door te gaan kijken, houdt u deze gruwelijke dierenmishandeling mee in stand.
  • Koop eveneens geen souvenirs die met stierengevechten te maken hebben, om dezelfde reden als hierboven.
  • Protesteer bij je reisorganisatie als zij kaartjes voor stierengevechten aanbiedt.

Voor de diehards:
  • Geef je op als vrijwilliger bij CAS.
  • Steun CAS financieel.
  • Doe mee aan protestacties.
  • Hou een spreekbeurt over het onderwerp of publiceer een artikel in de plaatselijke krant.
Gerelateerde artikelen
Stierenvechten in Spanje en PortugalStierenvechten in Spanje en PortugalHet stierenvechten, waar we in Nederland vooral het Spaanse stierenvechten onder verstaan, staat onder sterke druk van t…
Stierenvechten in Mexico, de arena van San Miguel de AllendeStierenvechten in Mexico, de arena van San Miguel de AllendeDe Spanjaarden hebben het stierenvechten overgebracht naar hun koloniën. Vooral in Mexico werd het enorm populair. In Me…
Madrid; StierenvechtenStierenvechten is in Spanje een cultureel gebeuren. Toch is het aantal gevechten in de afgelopen jaar aanzienlijk afgeno…
Fiesta de San Fermin (stierenrennen) in PamplonaFiesta de San Fermin (stierenrennen) in PamplonaDit festival begint in de middag van 6 juli en eindigt om middernacht op 14 juli in Pamplona. Tijdens dit feest is er mu…

Tortuguero Nationaal ParkTortuguero Nationaal ParkElke dag kunt U in dit park regen verwachten, per jaar meer dan 6000 mm en dat maakt dit park tot het natste park van Co…
De vlindertuin in LesparrouTussen Montségur en Puivert, ongeveer anderhalf uur rijden ten Zuiden van Toulouse, ligt Lesparrou. In Lesparrou is een…
Bronnen en referenties
  • www.stieren.net
  • www.biteback.be

Reageer op het artikel "Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? I"

Reacties

Roberta (infoteur), 21-07-2008 13:00 #2
Helaas worden deze matadors op handen gedragen, op een ongrijpbaar voetstuk geplaatst en zijn het ware (volks) helden die vereerd en aanbeden worden. Tot het bespottelijke toe.

Maar ook in Spanje is het elk jaar weer een hot item, met zeer hoogoplopende en verhitte discussies tussen de voorstanders en de tegenstanders.

Tijdens het kijken van het nieuws hier in Spanje ontkom je niet aan de afgrijselijke beelden. Ik heb nooit begrepen waarom ze die beelden uitzenden op tijden waarvan je mag aannemen dat er (jonge) kinderen zijn die er naar kijken. Als je opgroeit met het idee dat zo´n stieren "gevecht" normaal is… Ik bedoel maar, heftige trillers op tv moet je 18 jaar en ouder zijn, maar jonge kinderen kunnen wel ongestoord naar het afslachten van stieren kijken?

Sterker nog, ik heb nooit begrepen waarom Spanje (en Portugal) mochten toetreden tot Europa zonder dat de stierengevechten definitief aan banden werden gelegd. Gruwelijke dierenmishandeling is, lijkt mij, toch niet Europees en van deze tijd?

Zeer goede info Lilkim en ik hoop dat je inderdaad met je artikel een stuk onrecht uit de wereld kan verhelpen!
Groetjes, Roberta Reactie infoteur, 22-07-2008
Bedankt voor je reactie Roberta. Ik vind het idd ook niet kunnen dat ze zulke gruwelijkheden in prime time uitzenden, alsof het doodnormaal is dat we dieren afslachten voor ons plezier. Ik hoop echt dat er ooit een einde kan komen aan dit onrecht.
Groetjes, Kim

Hikari (infoteur), 02-06-2008 18:10 #1
Zeer goed geschreven artikel. Ik wist niet eens dat er meerdere soorten stierengevechten waren!

Ben blij dat je achteraan het artikel hebt geschreven: gruwelijke dierenmishandeling. Ik kan er ook totaal niet naar kijken, zelf vind ik het namelijk pure dierenmishandeling. Het enige "leuke" om te zien vind ik als de stier wraak neemt en een van die dierenbeulen op de hoorns neemt.

Mijn bloed gaat echt koken van mensen die dit soort dingen met dieren aan kunnen doen, traditie of niet… Hopelijk gaan ze dat in die landen ook snél inzien!

Groet, Hikari Reactie infoteur, 03-06-2008
Het is echt gruwelijk als je leest wat die stieren allemaal moeten doorstaan, allemaal voor het plezier van het publiek.

Ik hoop met dit artikel en het vervolg (over wat een stier allemaal lijden moet) mensen hiervan bewust te maken en dat ze ophouden met deze gruwel te sponsoren door niet meer te gaan kijken naar stierengevechten. Als ik zo een klein beetje onrecht uit deze wereld kan helpen, ben ik een gelukkig mens :-)

Groet, lilKim

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 12-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 2
Schrijf mee!