InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? I

Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? I

Vooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guatemala, Panama en de Verenigde Staten wordt deze traditie in stand gehouden. Een spektakel voor het publiek, een hel voor de stieren! Lees hier welke soorten stierengevechten en festiviteiten met stieren er bestaan.

Stierengevechten en fiestas

Stierengevechten

Iedereen heeft al wel eens een keertje over de traditie van het stierenvechten gehoord. Tijdens elk stierengevecht worden minstens zes stieren gedood, in of buiten de arena.
In onze contreien zijn vooral de Spaanse stierengevechten bekend. Deze gevechten bestaan uit verschillende onderdelen, waarbij de stier afgemat wordt en getreiterd wordt door enkele toreros, picadors en banderilleros om uiteindelijk afgemaakt te worden door de matador:
  1. De stierenvechters maken een ererondje door de arena om zichzelf te tonen aan het publiek waarna ze de ring verlaten.
  2. De stier wordt losgelaten uit zijn hok. De matador en enkele toreros testen de stier: ze lokken hem met de capote en maken korte passen waardoor de stier onnatuurlijke bewegingen moet maken, wat slecht is voor zijn botten en spieren.
  3. De picadors te paard komen de ring binnen. Zij moeten de nekspieren van de stier doorsnijden met de lange lansen die ze bij hebben.
  4. De picadors verlaten de arena.
  5. Drie banderilleros komen binnen en steken elk twee banderillas in de rug en nek van de stier.
  6. De matador maakt wat bewegingen met zijn muleta, de stier volgt deze bewegingen. Na het zwaaien met de cape moet de matador de stier met één zwaardsteek in het hart doden.
  7. Als de stier op de grond ligt, steekt een man met een puntilla in de nek van de stier om hem te doden.
  8. De matador krijgt de oren of de staart van de stier als trofee.

In Portugal doet men aan een ander soort stierengevechten, waarbij de stier pas enkele uren of dagen na het gevecht wordt gedood. Ook het verloop is anders dan bij een Spaans stierengevecht:
  1. Alle toreros maken een ererondje door de arena waarna ze de ring verlaten.
  2. De stier wordt binnengelaten.
  3. De cavaleiro komt de arena binnen. Hij moet zes tot twaalf banderillas zo diep mogelijk in de rug van de stier steken.
  4. Hoewel het officieel verboden is, wordt in sommige Portugese stierengevechten gebruik gemaakt van een picador, die net als in de Spaanse stierengevechten de nekspieren van de stier moet doorsnijden.
  5. Als laatste komt een groep van acht mannen, de forcados, de arena binnen. Zeven van de acht mannen springen op het lichaam van de stier, terwijl de banderillas nog in zijn lichaam zitten. De achtste man trekt aan de staart van de stier.
  6. Als de stier heeft opgegeven, wordt hij door een aantal ossen de arena uitgeleid.
  7. Buiten de arena worden de banderillas uit het lichaam van de stier getrokken; om het bloeden te stelpen, strooit men zout of bruistabletten in zijn wonden. De stier wordt in een donkere ruimte gezet totdat de slager hem komt halen, enkele uren tot zelfs dagen later.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende "bloedeloze" stierengevechten, waarbij stieren of koeien worden getreiterd:
  • Course Camarguaise: in de Franse regio Camargue wordt met behulp van een haak een lint of koord tussen de horens van een stier of koe uitgetrokken.
  • Course Landaise: bestaat uit twee onderdelen. In het ene gedeelte springen atleten met schoenen met punten aan de onderkant over een koe heen. In het tweede gedeelte proberen ze een koe te lokken en te ontwijken, dit alles zonder gebruik van wapens.
  • Brandmerken: mensen maken een spelletje van het brandmerken van runderen.

Fiestas

Jaarlijks worden er verschillende festiviteiten of fiestas georganiseerd, waarbij stieren en andere dieren worden gemarteld en gedood. In tegenstelling tot de stierengevechten zijn deze fiestas niet aan regels gebonden, waardoor de dieren als het ware zijn overgeleverd aan de willekeur van de bewoners en toeristen die meedoen aan het evenement, dat meestal in naam van een katholieke beschermheilige wordt georganiseerd. Vaak werden deze fiestas officieel verboden maar trekken de organisatoren zich niets van het verbod aan.
Hier een overzichtje van de meest georganiseerde fiestas:
  • Stierenrennen: o.a. in Tordesillas worden jaarlijks stieren achternagezeten door honderden uitgelaten dorpsbewoners en toeristen met lange lansen. De stier wordt gestoken totdat hij bezwijkt aan zijn verwondingen. Pas nadat zijn staart en testikels zijn afgesneden als trofee wordt het dier afgemaakt. Het bekendste stierenrennen vindt plaats in Pamplona waar acht dagen lang, tijdens de fiesta genaamd San Fermin, elke morgen zes stieren van het oude centrum naar de arena worden gejaagd, terwijl de toeschouwers hen mishandelen en ze uitschuiven op de gladde stenen van de smalle steegjes. In de arena sterven ze 's avonds in een stierengevecht. Tegen dan hebben de stieren al ernstige kneuzingen, botbreuken en wonden opgelopen.
  • Yawar Fiesta of Toropukyai: met dit feest vieren de Indianen in Peru hun onafhankelijkheid van de Spanjaarden, waarbij een dronken gevoerde condor symbool staat voor de Indianen en de stier voor de Spanjaarden. De dronken condor wordt op de rug van de stier gebonden. Terwijl de condor, in volle paniek, de stier krabt en pikt, rennen mannen achter hem aan en mishandelen hem totdat de stier uiteindelijk bezwijkt.
  • Rodeo's: net zoals men rodeo's rijdt met paarden worden er in diverse Latijns-Amerikaanse landen rodeo's gereden met stieren.
  • Farra do Boi Festival: jaarlijks, rond Pasen, worden, ondanks het officiële verbod door het Hooggerechtshof in 1997, 35 ossen door de straten van Santa Catarina gejaagd terwijl ze bekogeld worden met stenen, gestoken worden met mensen, enz. Uiteindelijk worden de ossen met benzine overgoten en in brand gestoken of het water in gejaagd, waar ze verdrinken.
  • Een jonge stier wordt keer op keer het water ingejaagd en verdrinkt uiteindelijk door uitputting.
  • Men bindt brandend vuurwerk en brandende pekbollen op de horens van een stier. De hete pek loopt op zijn lichaam, het vuurwerk maakt hem paniekerig.
  • Een stier wordt aan een touw de straten doorgesleurd, langs een uitgelaten mensenmassa. Daarna wordt hij doodgestoken of op een andere manier gedood.
  • Stieren worden door de straten gejaagd, terwijl mensen pijlen met spijkers op hen afvuren.

Woordenboek

  • Banderilla: speren met weerhaken.
  • Banderillero: persoon die banderillas in nek en rug van de stier steekt.
  • Capote: cape die toreros in het begin van het stierengevecht gebruiken.
  • Cavaleiro (Portugees)/Caballero (Spaans): ruiter.
  • Forcado: heeft in een Portugees stierengevecht de taak de stier uit te putten door op het dier te springen en zich er aan vast te klampen.
  • Matador: de belangrijkste torero. Persoon die de stier moet doden met een zwaard.
  • Muleta: cape van de matador. Hiermee wordt de stier gelokt en afgeleid van de matador.
  • Pica: lange lans.
  • Picador: persoon te paard die met een pica de nekspieren van de stier moet doorsnijden.
  • Torero: algemene term voor iedereen die aan een stierengevecht deelneemt. Door de opera Carmen van Bizet werd verkeerdelijk de term toreador verspreid, deze term is onjuist en verouderd.
  • Tourada: stierengevecht in het Portugees.

Wat een stier lijden moet

Lees in deel II van deze gruwelijke reeks welke impact een stierengevecht heeft op de stier zelf.
Gerelateerde artikelen
Stierenvechten in Spanje en PortugalStierenvechten in Spanje en PortugalHet stierenvechten, waar we in Nederland vooral het Spaanse stierenvechten onder verstaan, staat onder sterke druk van t…
Madrid; StierenvechtenStierenvechten is in Spanje een cultureel gebeuren. Toch is het aantal gevechten in de afgelopen jaar aanzienlijk afgeno…
Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? IIVooral Spanje staat bekend voor zijn stierengevechten, maar ook in Frankrijk, Portugal, Latijns-Amerika, Brazilië, Guate…
Stierenvechten: een tragische traditieHet stierenvechten is een omstreden traditie: de meeste mensen gruwelen van het ernstige dierenleed dat er aan te pas ko…
Duik onder in de cultuur en geschiedenis van ArlesDuik onder in de cultuur en geschiedenis van ArlesArles gelegen aan de oever van de Rhône, vormt het hart van de Provence en behoort tot de oudste stadjes van Frankrijk.…
Bronnen en referenties
  • www.stieren.net
  • www.biteback.be

Reageer op het artikel "Stierenvechten:Traditie of gruwelijke dierenmishandeling? I"

Reacties

Roberta (infoteur), 21-07-2008 13:00 #2
Helaas worden deze matadors op handen gedragen, op een ongrijpbaar voetstuk geplaatst en zijn het ware (volks) helden die vereerd en aanbeden worden. Tot het bespottelijke toe.

Maar ook in Spanje is het elk jaar weer een hot item, met zeer hoogoplopende en verhitte discussies tussen de voorstanders en de tegenstanders.

Tijdens het kijken van het nieuws hier in Spanje ontkom je niet aan de afgrijselijke beelden. Ik heb nooit begrepen waarom ze die beelden uitzenden op tijden waarvan je mag aannemen dat er (jonge) kinderen zijn die er naar kijken. Als je opgroeit met het idee dat zo´n stieren "gevecht" normaal is… Ik bedoel maar, heftige trillers op tv moet je 18 jaar en ouder zijn, maar jonge kinderen kunnen wel ongestoord naar het afslachten van stieren kijken?

Sterker nog, ik heb nooit begrepen waarom Spanje (en Portugal) mochten toetreden tot Europa zonder dat de stierengevechten definitief aan banden werden gelegd. Gruwelijke dierenmishandeling is, lijkt mij, toch niet Europees en van deze tijd?

Zeer goede info Lilkim en ik hoop dat je inderdaad met je artikel een stuk onrecht uit de wereld kan verhelpen!
Groetjes, Roberta Reactie infoteur, 22-07-2008
Bedankt voor je reactie Roberta. Ik vind het idd ook niet kunnen dat ze zulke gruwelijkheden in prime time uitzenden, alsof het doodnormaal is dat we dieren afslachten voor ons plezier. Ik hoop echt dat er ooit een einde kan komen aan dit onrecht.
Groetjes, Kim

Hikari (infoteur), 02-06-2008 18:10 #1
Zeer goed geschreven artikel. Ik wist niet eens dat er meerdere soorten stierengevechten waren!

Ben blij dat je achteraan het artikel hebt geschreven: gruwelijke dierenmishandeling. Ik kan er ook totaal niet naar kijken, zelf vind ik het namelijk pure dierenmishandeling. Het enige "leuke" om te zien vind ik als de stier wraak neemt en een van die dierenbeulen op de hoorns neemt.

Mijn bloed gaat echt koken van mensen die dit soort dingen met dieren aan kunnen doen, traditie of niet… Hopelijk gaan ze dat in die landen ook snél inzien!

Groet, Hikari Reactie infoteur, 03-06-2008
Het is echt gruwelijk als je leest wat die stieren allemaal moeten doorstaan, allemaal voor het plezier van het publiek.

Ik hoop met dit artikel en het vervolg (over wat een stier allemaal lijden moet) mensen hiervan bewust te maken en dat ze ophouden met deze gruwel te sponsoren door niet meer te gaan kijken naar stierengevechten. Als ik zo een klein beetje onrecht uit deze wereld kan helpen, ben ik een gelukkig mens :-)

Groet, lilKim

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 12-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Reacties: 2
Schrijf mee!