InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Het Spaanse attractiepark PortAventura World

Het Spaanse attractiepark PortAventura World

Het Spaanse attractiepark PortAventura World Attractiepark PortAventura World is anno 2018 het grootste attractiepark van Spanje en behoort tot de top 10 best bezochte attractieparken van Europa. Het park ligt niet om de hoek, maar PortAventura World is voor liefhebbers van attractieparken absoluut het bezoeken waard. Het bezoek is ook goed te combineren met een vakantie aan het strand van Salou aangezien het in deze Spaanse badplaats ligt. Het park is geschikt voor jong en oud en heeft vele attracties en shows.

Waar ligt PortAventura?

PortAventure World ligt in de Spaanse badpaats Salou. Salou staat voornamelijk bekend om de feestende jongeren, maar als u een hotel kiest iets buiten het centrum of een van de hotels van PortAventura World zelf dan merkt u daar niks van. In Salou zijn vele restaurants, winkels en uitgaansgelegenheden te vinden. Salou ligt aan een strand en hoewel het in het hoogseizoen druk kan zijn is het strand zo lang dat er altijd een rustiger plekje te vinden is. Wilt u liever even helemaal tot rust komen? Op anderhalf uur rijden van pretpark PortAventura ligt natuurpark Serra de Montsant.

U kunt er ook voor kiezen om te verblijven in een hotel in de plaatsen Cambrils of Tarragona, vanaf daar kunt u met de bus of trein naar PortAvenura World.

Verblijven in een hotel van het park

PortAventura World heeft anno 2018 vijf verschillende hotels rondom het attractiepark:
  • Hotel Gold River
  • Hotel PortAventura
  • Hotel Caribe
  • Hotel El Paso
  • Hotel Mansión de Lucy

De bovenste vier hotels hebben 4 sterren en Hotel Mansión de Lucy heeft zelfs 5 sterren. Alle hotels liggen dicht bij het park, maar u kunt ook vanaf het hotel met de shuttle richting de entree van het park gaan. Bij alle hotels heeft u onbeperkt toegang tot het attractiepark.

Wilt u liever kamperen? Er is een parkeerplaats voor campers bij PortAventura. Als u met de caravan of camper komt heeft u ook gratis toegang tot PortAventura. De parkeerplaats beschikt over sanitaire voorzieningen.

Hoe komt u bij PortAventura World?

Vanaf Utrecht met de auto is PortAventura World ongeveer 14,5 uur rijden. Dit is echter wel als u in één keer door zou rijden. Een goede optie is om halverwege de route een overnachting in te plannen zodat u uitgerust aankomt op uw bestemming.

U kunt ook met het vliegtuig. Daarbij heeft u twee mogelijkheden: u kunt vliegen op Barcelona, maar vanaf daar zult u nog een uur met de trein moeten om bij Salou aan te komen, of u kunt vliegen op Rust, vanaf daar is het nog maar 15 minuten met de taxi. Een taxi van Reus naar Salou kost anno 2018 tussen de 25 en 35 euro.

De entree

Het attractiepark opende zijn deuren in 1995 met destijds vijf grote attracties:
  • Dragon Khan - een achtbaan
  • El Diablo Tren de la Mina - een achtbaan
  • Silver River Flume - een boomstammen wildwaterbaan
  • Grand Canyon Rapids - een wildwaterbaan
  • Tutuki Splash - een bootrit met grote splash

Bij de entree komt u een standbeeld tegen van Woody Woodpecker, hij is de mascotte van het park en u kunt Woody Woodpecker dan ook tegenkomen in het park.

U kunt uw entreekaarten kopen aan de kassa, online of via hotels in de omgeving. Als u van tevoren kaarten aanschaft hoeft u niet zo lang bij de kassa te wachten. Online zijn de kaarten ook goedkoper dan aan de kassa. U kunt kiezen voor een dagkaart, meerdere dagen of kaarten voor meerdere parken. Naast de entree van PortAventure World vindt u namelijk ook de entree voor het attractiepark Ferrariland en het waterpark Caribe Aquatic Park. Een kaartje enkel voor Port Aventura kost anno 2018 49,- voor een volwassene en 41,- voor kinderen van 4 tot en met 10 jaar en volwassenen van 60 jaar en ouder. Kinderen jonger dan 4 jaar mogen gratis naar binnen.

Het Park

PortAventura World bestaat uit vijf themagebieden:
  • Mexico
  • China
  • Polynesië
  • Het verre westen
  • SesamstraatAventura

De themagebieden zijn helemaal ingericht zodat deze passen bij hun naam. Zo vindt u in China de Chinese muur, in Polynesië een waterval en in SesamstaatAventura is het of kinderen zelf in Sesamstraat staan. Het park is behoorlijk groot maar met een treintje kunt u van station naar station rijden.

In het park vindt u vele winkels, restaurants en schone sanitaire voorzieningen. Hou er rekening mee dat wanneer het park vroeg sluit, u mogelijk alleen tussen de middag bij de restaurants terecht kunt. Het personeel bij de eetgelegenheden spreekt voornamelijk Spaans, als u zelf geen Spaans spreekt kan het wat lastiger zijn als u specifieke wensen of vragen heeft.

De attracties

Met 42 attracties zijn er veel te veel om ze allemaal te omschrijven, daarom een omschrijving van de bekendste attracties anno 2018.
  • Dragon Khan - een achtbaan waarin men acht keer over de kop gaat en die bij opening de grootste verticale looping van Europa had.
  • Shambhala - een achtbaan die bij opening in 2012 met 134km per uur de snelste achtbaan van Europa was. Daarnaast was de achtbaan met 76 meter ook nog de hoogste van Europa. De afdaling is zelfs 78 meter omdat de achtbaan nog 2 meter onder de grond gaat.
  • Tutuki Splash - in het themagebied Polynesië kunt u met de boot langs en door de vulkaan varen om vervolgens naar beneden door het water te razen waarbij er een grote splash veroorzaakt wordt.
  • Furius Baco - deze achtbaan was bij de opening in 2007 de snelste van Europa. Het is een achtbaan die wordt afgeschoten waardoor binnen 3 seconden de topsnelheid wordt bereikt.
  • Grand Canyon Rapids - Waan u in het wilde westen en beleef de stroomversnellingen in deze wildwaterbaan.
  • Hurakan Condor - Een vrijevaltoren waarbij u in een stoeltje zit met uw voeten los boven de grond. De val is 86 meter en u gaat met een snelheid van 115km per uur

De bovengenoemde attracties zijn voornamelijk thrillrides, maar PortAventure World is heel erg geschikt voor de hele familie. Zo zijn alle attracties in SesamstraatAventura speciaal voor kinderen.

Shows

Aan één dag PortAventura World heeft u eigenlijk echt niet genoeg. Zelfs op een rustige dag is het bijna onmogelijk om in alle attracties te kunnen, laat staan als u ook nog een show wilt zien. PortAventura World heeft namelijk ook vele shows die u eigenlijk niet mag missen. In de maanden juli en augustus sluit het park op z'n vroegst om 24:00. In deze twee maanden wordt er elke avond afgesloten met de liveshow FiestAventura. Deze show vindt rondom en op een meer in het park plaats. Het is een spectaculaire show met onder andere fonteinen en vuurwerk.

In bijna elk themagebied kunt u meerdere keren per dag shows bekijken. De shows wisselen af en toe maar passen bij de themagebieden.
© 2018 Bembi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Phantasialand, Duits pretparkPhantasialand, Duits pretparkPhantasialand ligt niet heel ver van Nederland af en is erg leuk om een keer te bezoeken. Het pretpark is ook geschikt v…
De beste pretparken ter wereldDisneyland in Tokyo en Parijs, Everland in Zuid-Korea, Tivoli Gardens in Denemarken, Europa-park in Duitsland, Magic Kin…
Pretparken in Los AngelesPretparken in Los AngelesOrlando is de hoofdstad van Amerika als het gaat om de hoeveelheid pretparken. Los Angeles mag echter zeker niet vergete…
Jongerenvakantie in SalouJongerenvakantie in SalouSalou is een bekende badplaats in Spanje waar voornamelijk jongeren komen. Er zijn veel uitgaansgelegenheden en je kunt…
Spetterpret in DuinrellDuinrell is een pretpark in Wassenaar, met als extra in het pretpark het Tikibad, een attractie op zich.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 12019, Pixabay (bewerkt)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/PortAventura_World
  • https://www.portaventuraworld.com/en
  • https://www.tripadvisor.nl/Attractions-g562814-Activities-Salou_Costa_Dorada_Province_of_Tarragona_Catalonia.html

Reageer op het artikel "Het Spaanse attractiepark PortAventura World"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 20-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!