InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Toerisme Israël: Heilige plekken - de Westelijke Muur

Toerisme Israël: Heilige plekken - de Westelijke Muur

De heiligste plekken in Israël zijn wel de Westelijke Muur en de Tempelberg. Hier stond vroeger de Heilige Tempel die tweemaal is verwoest. Op de plek van de Tempelberg staan tegenwoordig de Rotskoepel en de Al Aksa Moskee.

Westelijke Muur (Klaagmuur) en Tempelberg

Bezoekers die bij de Westelijke Muur staan en opkijken tegen de oude grote stenen -de laatste resten van de Tempel in Jeruzalem- zijn bijna altijd omringd door mensen: sommigen vieren Bar Mitzwah, andere nemen foto's voor een bruiloft, of plaatsen een gebedsbriefje tussen de stenen van de muur. Maar de bezoekers voelen niet alleen de aanwezigheid van mensen die er nu aanwezig zijn, maar ook van degenen die eeuwenlang hier naar toegekomen zijn, naar de meest heilige plaats van het Joodse Volk.

De Westelijke Muur is deel van het meest prachtige gebouw dat Jeruzalem ooit heeft gezien. Het was één van de vier muren die Herodes de Grote bouwde om de 1.555.000 vierkante meter plaza te ondersteunen waarop de Tempel stond. Het was bijna 1500 voet lang -de rest kan nog steeds gezien worden binnen de Westelijke Muur Tunnel. Oorspronkelijk was het zo'n 90 voet hoog en reikte het zo'n 60 voet onder de grond.

Maar het is niet vanwege de grootse architectuur dat de Westelijke Muur een onafscheidelijk deel werd van het Joodse Volk. Salomo, die de Eerste Tempel bouwde, zei het met deze woorden (1 Koningen 8:29-30): "Zodat uw ogen nacht en dag geopend zijn over dit huis, de plaats waarvan Gij gezegd hebt: mijn naam zal aldaar zijn -zodat Gij hoort naar het gebed dat uw knecht ter plaatse opzenden zal. Hoor dan naar de smeking van uw knecht en van uw volk Israël, die zij ter deze plaatse opzenden zullen."

Het was Abraham die het Joodse Volk het eerste verbond met Jeruzalem, toen hij Izaak op de Berg Moria offerde, de Tempelberg, nu boven en achter de Muur. De rots van het offeren, waarover de Rotskoepel eind zevende eeuw werd gebouwd, staat bekend in de Joodse traditie als de Funderingssteen van de wereld.

Koning David kocht dit land; de Eerste Tempel van Salomo werd vernietigd door de Babyloniërs in 586 voor de gewone jaartelling; Herodes breidde de Tweede Tempel uit, die in brand werd gestoken door de Romeinen in het jaar 70, behalve de Westelijke Muur. Het was vanaf toen dat de Talmoed wijzen begonnen te onderwijzen: "Dit is de Westelijke Muur van de Tempel, die nooit wordt vernietigd want de shechina (Goddelijke aanwezigheid) is in het westen" (Bamidbar Rabah 11:63).

In de Middeleeuwen kreeg de Muur een andere naam -de Klaagmuur, omdat Joden die hier gezien werden huilden om de vernietiging van de Tempel. Een legende zegt dat op de Negende van de maand Av, de gedenkdag van de vernietiging van de Tempel, de dauw glinstert op de stenen van de Muur die zelf lijkt te huilen.

Negentien jaar lang, van 1948 tot 1967, toen Jeruzalem werd verdeeld, werden de Joden gescheiden van de Muur. Maar op 7 juni 1967 tijdens de Zesdaagse Oorlog werd Jeruzalem herenigd. Vanaf toen, werd de Westelijke Muur niet alleen een symbool van glorie van het verleden, maar een plaats van liefde en toewijding van het Joodse Volk voor hun Heilige Stad in het heden en de toekomst.

De Westelijke Muur Tunnel

Geloof, cultuur en geschiedenis komen samen bij de Westelijke Muur in die speciale mengsel dat Israël uniek maakt. Geëerd als de laatste resten van de Tweede Tempel, is de Westelijke Muur de meest heilige plaats van de Joden. Maar dankzij de uitnodiging van Koning Salomo (I Koningen 8:41-42) kan iedere bezoeker van ieder geloof en cultuur hier bidden en een speciale band voelen.

De naast liggende Westelijke Muur Tunnel is een archeologische schat dat ligt onder de Oude Stad. De tunnels zijn gevormd door talloze bogen naast elkaar gesteund door trappen die van de stad naar de Tempelberg gaan. In oude tijden was een vallei (Tyropaean) die langs de Westelijke kant van de Tempelberg liep (nu gevuld vanwege constante afbraak en herbouw) dat de rijke Herodiaanse wijk scheidde van de Tempel, en het was de noodzaak dit te overbruggen waardoor de bogen werden gebouwd. De tunnel loopt onder de Moslim wijk.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bijbelse Archeologie in JeruzalemWat is nog terug te vinden in Israël over de Bijbelse tijd? Hebben archeologen nog iets terug kunnen vinden van de Heili…
Jeruzalem, eeuwenoud ontmoetingspuntAl eeuwenlang is Jeruzalem van belang voor mensen met verschillende culturen en godsdiensten. Een Duitse gravure uit de…
Chinese muur, het langste bouwerk ter wereldChinese muur, het langste bouwerk ter wereldIn het noorden van China loopt de Chinese Muur door het bergachtige landschap. De Chinese muur is het langste bouwwerk t…
Berlijn - de Muur, het Holocaust Monument en de PoortBerlijn - de Muur, het Holocaust Monument en de PoortDe stad Berlijn met de Berlijnse Muur, het Holocaust Monument en de Brandenburger Tor is een stad met een heftig verlede…
Schilderen met effectenSchilderen met effectenEen muur schilderen en dan speciale effecten aanbrengen. Dat kan iedereen. Natuurlijk kan een muur gewoon worden voorzie…
Bronnen en referenties
  • Israel wonders

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Heilige plekken - de Westelijke Muur"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!