InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Toerisme Israël: Synagogen

Toerisme Israël: Synagogen

Voor religieuze Joden zijn synagogen heel belangrijk. In Israël zijn een aantal belangrijke historische synagogen te bewonderen. Dit zijn: Or Tora, Peki'in synagoge, Sefardische synagoge van Ari, Synagoge in Shefar'am, Synagoge van de Ramhal, Beit Alfa en Umm el-Qanatir.

Or Torah Synagoge in Akko

Deze synagoge is beroemd vanwege de mozaïeken op elke vloer, muur, plafond en trap. Het is gebouwd door Zion Badasche sinds 1955. De mozaïeken werden in Kibboets Elon in Boven Galilea gefabriceerd. Op de mozaïeken komen vogels, dieren, menora, sjofar, harp en andere muziek instrumenten uit de Tempel voor.

De belangrijkst gebedsruimte heeft zeven Tora Arken en een koepel met symbolen van de stammen, tekenen van het sterrenbeeld vanuit oude vloeren van synagogen en glas-in-lood ramen. De vrouwenafdeling heeft afbeeldingen van de Aartsmoeders en ander Bijbels heldinnen. Ook Joodse en Israëlische geschiedenis wordt getoond.

Adres: 13 Kaplan Street, Akko. Bezoek op afspraak: tel. 050-68220781

Oude synagoge in Peki'in

De oude synagoge in Peki'in ligt in het hart van een dorp dat één van het meeste interessante is. Het dorp ligt hoog boven de mooie Bet Kerem Vallei in Boven Galilea. De stenen huizen liggen tegen de steile heuvelzijden omringd door granaatappelbomen, olijfbomen en wijngaarden. Er wonen Joden, christenen en moslims. En kleine grot is waarschijnlijk de plaats waar Rabbi Shimon bar Yochai, uit de Misjna periode, rebel tegen Rome en auteur van de Zohar (mystiek Kabbalistisch boek), zich schuilhield met zijn zonen voor de Romeinen. Niemand weet hoe oud de synagoge is. In 1890 is het voor de laatste keer gerestaureerd. Margalit Zenati draagt zorg voor de synagoge. Zijn familie leefde meer dan 2000 jaar in Peki'in. De synagoge bevat een fragment van een oude Tora-rol die waarschijnlijk uit de Tempel komt.

Sefardische Synagoge van de Ari

The Sefardische Synagoge van de Ari is Safeds oudste gebedshuis. Het was oorspronkelijk toegewijd aan de profeet Elija, bijn 300 jaar voor de Ari (Rabbi Izaak Luria) naar Safed kwam in de 16de eeuw. De facade van de synagoge is pas geleden gerestaureerd. De blauwe accenten komt vanwege de Moren waar de kleur blauw heilig was. Er zijn twee focus punten: de zuidelijke muur voor de Heilige Ark (in dit geval drie arken) en het centrale gedeelte met de biema.

Synagoge in Shefar'am

Deze dateert uit de tijd van de Bedoeïnen leider Daher el-Omar, die Joden liet terugkeren om hun gebedshuis te renoveren. Volgens de Talmoed was Shefar'am één van de hoofdkwartieren in de tijd van de Romeinen. De wijze Jehoeda Bar Abba stelde destijds rabbijnen aan ondanks de dreiging van de executie door de Romeinen. De laatste Joden verlieten Shefar'am in 1920 en gaven de synagoge sleutels aan de Ja'afari familie. Daarmee kan een afspraak worden gemaakt: tel. 04-986-5615

Synagoge van de Ramhal

Dit kleine gebedshuis lag aan de belangrijkste straat van Akko's kleurrijke Oude Stad. De synagoge is vernoemd naar de Italiaanse wijze Rabbi Moshe Haim Luzatto, bekend door zijn acroniem Ramhal, die in 1743 naar Akko kwam. Hij staat bekend als een briljant mysticus en ethicus en bekend vanwege de morele gids Mesilat Yesharim. De Ramhal renoveerde de synagoge. Naar Italiaanse gewoonte stond de biema tegen over de Tora heiligdom.

Beit Alfa

Beit Alfa Nationale Park, bevat de restanten van één van de mooiste synagoge mozaïek vloeren in Israël, daterend uit de zesde eeuw na de gewone jaartelling. Gelegen in Kibboets Heftziba in de oostelijke Israël Vallei, openbaren de kleurrijke volkskunst stijl ontworpen de getrouwheid van de oude gemeenschap aan de joodse traditie en hun gemeenschap, als ook haar banden met de bredere cultuur uit die dagen. Het paneel die het dichtstbij is bij het Tora Heiligdom openbaart een Heilige Ark, samen met menora's, sjofars, etrogs en loelavs, allemaal elementen van de Tempeldienst in Jeruzalem die tonen dat de lang vernietigende Tempel niet werd vergeten. Het centrum paneel openbaart een zodiac, waaruit blijkt dat artistieke motieven uit de omliggende cultuur werden overgenomen. Het lagere paneel vertegenwoordigt het Bijbelse verhaal van het offer van Izaak in bewegend detail. Een inscriptie in het Aramees geeft de datum en de fondsen van vloer door donaties. Een Griekse inscriptie, 'Mogen de vaklui die dit werk uitvoerden, Marianos en zijn zoon Hanina, in herinnering worden gehouden', werd de basis voor een hoogtepunt van het bezoek: een denkbeeldige audiovisuele dramatisering die de keuze afbeeldt door het 'synagoge bestuur' van Marianos en Hanina voor de taak.

Umm el-Qanatir

Umm el-Qanatir ligt op de Golan Hoogvlakte. Alle Joodse symbolen uit de Talmoed tijd zijn er gevonden. De archeologen vonden slechts een kleine gemeenschap naast de synagoge. Ze hielden zich bezig met linnen, een rijke business volgens de Talmoed. Daardoor konden zich zwembaden en kanalen verschaffen.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Israel wonders

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Synagogen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 08-03-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!