InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Wildlands Adventure Zoo Emmen - Dierenpark

Wildlands Adventure Zoo Emmen - Dierenpark

Wildlands Adventure Zoo Emmen - Dierenpark In 2016 opent de Wildlands Adventure Zoo Emmen. Deze dierentuin ligt aan de westkant van Emmen. Het is de opvolger van het Dierenpark Emmen (het voormalige Noorder Dierenpark), dat aan de oostkant van het centrum van Emmen gesitueerd was. Hoe is de geschiedenis van de dierentuin van Emmen verlopen? En wat kan men verwachten bij een bezoek aan de Wildlands Adventure Zoo Emmen?

Geschiedenis Dierenpark Emmen

Begintijd

Het Noorderdierenpark in Emmen was het geesteskind van de notariszoon Willem S. J. Oosting (1906-1983). In zijn jonge jaren droomde hij er al van om ooit de directeur van Artis te worden. Midden jaren dertig realiseerde hij echter een nog veel mooiere droom: hij bouwde een eigen dierentuin. Oosting begon met deze dierentuin in de achtertuin van zijn ouders, nabij het centrum van Emmen. De opening was op Hemelvaartsdag 1935. In die begintijd beschikte de dierentuin onder meer over een olifant die kunstjes deed. Ook de ijsberen waren indertijd grote publiekstrekkers. De dierentuin werd een succes en met het geld dat Oosting verdiende, kocht hij extra grond waarmee hij het dierenpark uitbreide.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de oorlog maakte het dierenpark zich zeer verdienstelijk, door als onderduikplek te dienen, onder meer voor verzetslieden en joden. Overdag konden de onderduikers in het park rondlopen als 'medewerkers van de dierentuin'. 's Nachts sliepen zij op zolders boven het roofdierenverblijf en de olifantenstal.

Na de oorlog

In de naoorlogse jaren groeide de dierentuin van Emmen uit tot één van de grote toeristische trekpleisters van Noord-Nederland. In de jaren zestig liep het bezoekersaantal echter sterk terug. In 1970 nam de oprichter Oosting afscheid als directeur. Zijn dochter Aleid Rensen-Oosting en haar echtgenoot Jaap Rensen namen de leiding over. Daarnaast werd de gemeente Emmen in dat jaar voor de helft eigenaar van het dierenpark, zodat men financiële ruimte kreeg om het park te vernieuwen.
Dit leidde tot een grote modernisering van het Noorder Dierenpark. Een mooi voorbeeld hiervan was de bouw van 'de Savanne'. Dit is een tamelijk grote weide, waarop diverse diersoorten samenleven, zoals struisvogels, giraffen en zebra's. Een ander beroemd onderdeel van de vernieuwde dierentuin was de fameuze vlindertuin.

Door vernieuwende inzichten toe te passen, onder meer door de dieren meer ruimte te geven dan men in 'klassieke' dierentuinen gewend was, en ook door te focussen op de educatieve waarde van een dierentuin, groeide het vernieuwde Noorder Dierenpark uit tot één van de modernste en populairste dierentuinen van Nederland.

Mindere tijden

Het park beleefde dus weer een glorietijd in de jaren zeventig en tachtig, maar daarna ging het minder met het Noorder Dierenpark. Deels had dit te maken met de steeds grotere concurrentie van andere toeristische trekpleisters zoals pretparken. Daarnaast was het Noorder Dierenpark op den duur niet meer zo uniek, aangezien ook diverse andere dierenparken zich duidelijk waren gaan moderniseren. Die andere dierenparken gaven voortaan de dieren ook duidelijk meer ruimte en lieten bijvoorbeeld net als het Dierenpark in Emmen ook diverse diersoorten samenleven, in een ruimte die leek op hun natuurlijk habitat. Veel van die andere dierenparken hadden het voordeel dat ze voor de modale Nederlander wat dichter bij huis lagen, dan het voor velen toch 'verre Emmen'.

Het dierenpark in Emmen wilde zich in de jaren negentig wederom graag moderniseren en uitbreiden, maar daar was op de oude locatie nauwelijks ruimte voor. Daarom werd het park eind jaren negentig uitgebreid met een extra locatie, genaamd 'de Es', die via een grote loopbrug verbonden was met het oude deel van het dierenpark.

Ondergang of een nieuwe dierentuin?

In de 21e eeuw liepen de bezoekersaantallen van de dierentuin in Emmen verder terug. De financiële situatie van het bedrijf werd uiterst slecht. In het jaar 2010 had het Dierenpark Emmen een verlies van 10 miljoen. Het leek er zelfs op dat de dierentuin failliet zou gaan. Uiteindelijk werd het Dierenpark Emmen echter gered door een lening van de gemeente Emmen.

De problemen van het Dierenpark Emmen schokte veel mensen in Emmen en omgeving. Men besefte dat deze dierentuin nog steeds een enorme, symbolische waarde had voor het imago van de plaats Emmen en de provincie Drenthe. Daarom werd er een ambitieus plan bedacht: op een nieuwe locatie bij Emmen zou er een geheel nieuw dierenpark worden gebouwd: Wildlands Adventure Zoo Emmen. Dit zal in 2016 het oude dierenpark vervangen. De nieuwe Zoo is ontworpen volgens allerlei vernieuwende ideeën, zodat Emmen vanaf het voorjaar van 2016 weer één van de modernste, vooruitstrevendste en interessantste dierenparken van Nederland heeft.

Wildlands Adventure Zoo Emmen

In 2016 opent het dierenthemapark Wildlands Adventure Zoo Emmen. De planning is dat de opening op 1 april 2016 zal plaatsvinden. De oppervlakte van het nieuwe park is 22 hectare, maar er is ruimte voor eventuele uitbreidingen. Wildlands Adventure Zoo Emmen wordt gebouwd door het bedrijf VolkerWessels. Deze Zoo zal zich bevinden aan de westkant van de plaats Emmen.

Wildlands zal zeker niet een 'gewone, klassieke' dierentuin zijn, met allemaal hokjes waar dieren inzitten. Een bezoek aan Wildlands wordt aangekondigd als een 'avontuurlijke ontdekkingsreis'. De bezoeker zal worden 'ondergedompeld in een andere wereld, waarin alle details op elkaar zijn afgestemd'. Dit betekent onder meer dat de dieren verblijven in ruimtes waarin nog veel beter dan vroeger hun natuurlijke klimaat en omgeving worden nagebootst. Daarnaast zal ook op allerlei manieren geprobeerd worden om het verblijf in het dierenpark voor de bezoekers zowel qua amusementswaarde als qua educatieve waarde zo interessant mogelijk te maken.

Het park zal verdeeld zijn in diverse onderdelen, waarin telkens één thema centraal staat. Hieronder vindt u een overzicht van een aantal prominente geplande onderdelen. 'Jungola' zal bijvoorbeeld een kas worden met een oppervlakte van circa 2 hectare, met een hoogte van maximaal 23 meter. Hierin zullen onder meer apen, olifanten en diverse vogelsoorten te bewonderen zijn.

Onderdelen van Wildlands:

  • Jungola - vochtige warmte, met als thema: samenleven met de natuur
  • Serenga - hete droogte, met als thema: zorgen voor de natuur
  • Nortica - ijzige kou, met als thema: de natuur onderzoeken
  • Anamazia - vooral bedoeld voor kinderen, met als thema: spelen in de natuur
Gerelateerde artikelen
Wildlands in Emmen - dierenpark en attractiepark ineenWildlands in Emmen - dierenpark en attractiepark ineenIn Emmen is een nieuw dierenpark gebouwd met de naam Wildlands Adventure Zoo Emmen, dat op 25 maart 2016 de deuren opent…
Dierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisDierentuinquiz & natuurbeleving bij dementie in verpleeghuisMensen met dementie, bijvoorbeeld t.g.v. Alzheimer, in contact met de natuur houden en brengen, klinkt vanzelfsprekend.…
Bronnen en referenties
  • http://ifthenisnow.nl/nl/pointsofinterest/dierenpark-emmen
  • http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2010/05/17/8-5-miljoen-voor-verplaatsing-dierenpark-emmen.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenpark_Emmen
  • http://www.dierenparkemmen.nl/wildlands

Reageer op het artikel "Wildlands Adventure Zoo Emmen - Dierenpark"

Infoteur: Fjodorboekanski
Gepubliceerd: 29-04-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!