InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Toerisme Israël: Historische plaatsen en plekken

Toerisme Israël: Historische plaatsen en plekken

In dit artikel aandacht voor de volgende historische plekken en plaatsen in Israël: Massada, Joodse Wijk Jeruzalem, Mea Shearim, Stad van David, Gamla, Katzrin, Beit She'arim, en de Siloam Tunnel. Al deze attracties zijn van grote historische waarde voor met name de Joodse toerist. Echter ook niet-Joden kunnen hier interessante informatie vinden.

Massada

Massada is één van de meest opwindende en vaak bezochte plaatsen in Israël en gaat over een gebeurtenis van volharding en macht, geloof en overgave, ambities en een tragisch einde. Massada is een plaats waar strijd gevoerd werd met stenen en vlammende pijlen alsook strijd van de menselijke geest.

Massada ligt op de top van een berg met steile kanten en een platte top als een borstwering dat uitziet over de woestijn panorama in het westen en de Dode Zee in het oosten. Het opwindende verhaal van de plek openbaart de moed van de verdedigers van Massada en hun strijd tegen de Romeinen.

Het fort van Massada werd gebouwd in het jaar 30 voor de gewone jaartelling door Koning Herodus, wiens architectonische kenmerken door het hele land zichtbaar zijn. Bij het begin van de grote opstand tegen Rome in het 68 voor de gewone jaartelling, werd de plek veroverd door een groep Joodse Zeloten en Massada werd hun laatste bolwerk. In het jaar 72 na de gewone jaartelling belegerde de Romeinen Massada en slaagden erin de top te bereiken door aan de westzijde een grote aarden oprit te bouwen. In het jaar 73 besloten de 960 Joodse Zeloten die op de top van de Massada leefden te kiezen voor zelfmoord in plaats van levend in handen te vallen van de Romeinen. Hun daad laat een verhaal achter van moed, heldendom en martelaarschap.

De overblijfselen van het fort Massada zijn goed bewaard gebleven en zijn gerestaureerd in een poging een eerbetoon te brengen aan de plek en aan de helden. De meest indrukwekkende structuur op Massada is het noordelijk paleis van Koning Herodus, gebouwd op drie stenen terrassen die uitkijken over de bergkloof beneden. Naast het paleis is een grote Romeins badhuis met een kleurrijke mozaïek vloer en muren versierd met muurschilderingen. Veel andere gebouwen op de plek, zoals het luxe westelijke paleis, de mikve (Joods ritueel bad), opslag kamers, uitkijktorens en synagogen vertellen de geschiedenis van Massada. Daarnaast zijn er nog opslag containers, versierde potten, geschriften en munten. De mooie reliëfs en muurschilderingen zijn hersteld door Italiaanse experts om ze voor jaren te bewaren. Dit is het grootste en meest complete belegeringskamp dat is overgebleven.

De top van Massada kan bereikt worden via het 'slangenpad' of per kabelbaan. Het toeristencentrum toont een film over het verhaal van Massada, een model van de plek en een tentoonstelling van de archeologische vondsten. In 2001 is het door de UNESCO geplaatst op de Wereld Erfgoed Lijst.

City of David (Stad van David)

De Stad van David is de geboorteplaats van de Stad Jeruzalem, de plaats waar Koning David zijn koninkrijk vestigde en waar de geschiedenis van het Volk Israël werd geschreven. Het ligt binnen loopafstand van de Oude Stad van Jeruzalem en de Westelijke Muur en is één van de opwindendste plaatsen van Israël.

In het jaar 1004 voor de gewone jaartelling veroverde Koning David de stad op de Jebusieten en vestigde er zijn hoofdstad. Hier werd:
  • het Volk Israël verenigd onder Koning Davids heerschappij
  • de Heilige Ark gebracht
  • de Eerste Tempel door Koning Salomo gebouwd
  • oorlogen gevoerd
  • profeten en koningen woonden

De resten van de stad zijn tegenwoordig:
  • oude stenen en duizenden scherven die de paden bedekten tussen de gebouwen.
  • grote huizen die getuigen van de hoge sociale status van de bewoners.
  • Warren's Shaft leidend naar de water tunnel die werd gebruikt om water te transporteren van de Gikhon bron buiten de stad.
  • verschillende torens die gebruikt werden om de bron te verdedigen.

Hier werd Koning Salomo aangewezen en gekroond tot Koning van Israël. Onder de resten zijn persoonlijke zegels gevonden voor het ondertekenen van brieven en documenten die de namen dragen van hun eigenaren -mensen die genoemd worden in de Bijbel.

Hier bevindt zich ook de Shiloh tunnel -een 533 meter lange tunnel die uit gegraven werd gedurende de periode van Koning Hizkia. De tunnel breidt zich uit van de stad naar de bron van Shiloh. De bouwers groeven de tunnel door hard steen beginnend aan beide uiteinden en eindigend in het midden. Bezoekers kunnen door de tunnel wandelen die gedeeltelijk gevuld is met water en komen uit bij de vijvers van Shiloh.

Gamla

Gamla heeft het allemaal: een dramatische geschiedenis, ruig landschap, geweldige uitzichten en mooie natuur. Gamla is de plek van een Joodse stad, gesticht in de tweede eeuw na de gewone jaartelling in de periode van de Hasmoneeën op basalt grond op de westelijke Golan Hoogvlakten. Wanneer men naar de heuvel (bult) kijkt begrijpt men de naam van de stad. Gamla komt van het Hebreeuwse woord voor kameel. Tweeduizend jaar geleden beschreef de Joodse historicus Josephus de belegering van de ommuurde stad door de Romeinse generaal Vespasianus die door Galilea marcheerde om de Golan te onderdrukken in het jaar 67 aan het begin van de Grote Opstand. Zeven maanden later veroverden de Romeinen de stad. De overgebleven 9000 inwoners vochten zich dood. Dit leidde tot de bijnaam "het Massada van het noorden".

Je hebt een mooi uitzicht op de stad vanaf het observatie platform op de top. Hier zijn de resten gevonden van één van de oudste synagogen. Er zijn vele restanten gevonden: pikhouwelen om de muren te beklimmen, "raketstenen", speerpunten en munten met de stempel "Voor de verlossing van het Heilige Jeruzalem". Het is een uur lopen om bij de oudheden te komen en meer dan een uur terug. Op de plek is een massieve ronde toren te zien en de synagoge die het hart en de ziel van de stad was. Ook leidt de tocht naar de olijfpersen.

Een korte wandeling van de parkeerplaatsen leidt naar het observatorium gebouwd door het Israel Nature and Parks Authority naast de Byzantijnse ruïnes. Hier kunnen bezoeker en vogelliefhebbers genieten van de Griffon gieren waarom Gamla beroemd is. Je kan ook de 150 voet hoge waterval zien. Tot slot is er het archeologisch museum bij Katzrin (zie hieronder) die een dramatische audiovisuele presentatie geeft van Gamla.

Katzrin

Katzrin is een stad uit de Talmoed periode op de Golan Hoogvlakte. Er is een dorp gerestaureerd uit deze periode. Hoogtepunt is een bezoek aan de synagoge uit de Talmoed periode, waar tegenwoordig Bar/Bat Mitswa en bruiloften worden gevierd. Er is ook een audiovisuele presentatie. Bij speciale regeling is er brood bakken, klei bakken en olijf persen. Het gereconstrueerde dorp is over de straat van de moderne stad Katzrin dat ook een archeologisch museum heeft.

Beit She'arim

Beit She’arim Nationale Park bevat enige van de meest dramatische en interessantste bewijzen van het Joodse verleden in Galilea en van de Joodse wereld in de Romeinse tijd. Nadat de Romeinen de Joden uit Jeruzalem hadden verbannen in de tweede eeuw, vestigde de Joodse gemeenschap zich in Galilea en werd Beit She'arim belangrijk vanwege de hoofdkwartieren van de Sanhedrin (Joodse Hoge Raad). Het was ook de Joodse bekendste begraafplaats, nadat rabbijn Juda de Prins, de redacteur van de Misjna hier werd begraven. Er zijn hier 20 catacomben opgegraven. Eén daarvan is in een museum te zien. De resten van een synagoge getuigen ook van Joods leven. Op een heuvel boven het nationale park is een standbeeld van Alexander Zayid te zien, de oprichter van HaShomer, de militaire organisatie van de Zionisten in de jaren 1920.

Siloam Tunnel (Tunnel van Shilo)

Dit vormt het hoogtepunt van een bezoek aan de Stad van David waar bezoekers een 1500 voet lange tunnel kunnen zien, gemaakt door Koning Hizkia in 701 voor de gewone jaartelling om Jeruzalems waterbron (Gihon) te beschermen tegen de invasie van Assyriërs. De Tunnel is ontdekt door de Britse Kapitein Charles Warren in 1867. De bezoeker kan door de tunnel heen lopen. De tocht duurt ongeveer 45 minuten.
Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte – de GolanDe Golan Hoogvlakte is sinds 1967 in handen van Israël. Het werd veroverd op Syrië die het hooggelegen gebied gebruikte…
Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van GalileaHet Meer van Galilea en omgeving is een grote toeristische trekpleister. Het gebied is zowel voor Joden als christenen v…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Bezienswaardigheden in Mea Shearim (Israël): orthodoxe wijkBezienswaardigheden in Mea Shearim (Israël): orthodoxe wijkMea Shearim is de Charedische ("ultra-orthodoxe") wijk van Jeruzalem. Als je Jeruzalem bezoekt is het zeker de moeite wa…
Neturei Karta: charedische ('orthodoxe') Joden tegen IsraëlNeturei Karta: charedische ('orthodoxe') Joden tegen IsraëlNeturei Karta is een streng charedische ('ultraorthodoxe') Joodse organisatie die zich verzet tegen de vestiging van de…
Bronnen en referenties
  • Israel wonders

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Historische plaatsen en plekken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!