InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Toerisme Israël: Historische streken

Toerisme Israël: Historische streken

In dit artikel aandacht voor historische streken die van belang zijn voor de Joodse geschiedenis. Aan de orde komen: Neot Kedumim, Kidron Vallei, Beit Govrin, Tel Shiloh en Yodfat.

Neot Kedumim

Waar we ook leven, brengen we het Land Israël in onze huizen op Soekot, Pesach, Sjavoet, Toe Bisjvat en op ongeveer ieder Joods feest dat geworteld is in de natuur.

Bij Neot Kedumim, het Bijbelse Landschap Reservaat, met zijn op ooghoogte waarneembaar Israëlische natuur schoonheid, maken de speciale voedsel op feestdagen, gewoonten en Tora lezingen die je thuis en in de synagoge deelt meer speciaal. Hoe bouwden de Israëlieten hun Soekot? Wat betekenen de woorden "land van melk en honing" werkelijk? Hoe zag het leven van Ruth eruit? Je vindt de antwoorden en veel meer in dit 624 acres grote reservoir. Romantische natuur geladen symbolisme komt tot leven langs het Hooglied Pad.

Neot Kedumim ligt vlakbij het vliegveld Ben Goerion. Je kunt er zelf rondlopen met een planten gids of rondleidingen krijgen gebaseerd op thema's of teksten naar je keuze. Een Bijbels maaltijd behoort ook tot de mogelijkheden. De plek is ook geschikt voor Bar en Bat Mitswa vieringen.

Kidron Vallei

Dit is één van Jeruzalems heiligste plekken vanwege de locatie tussen de Tempelberg en de Olijfberg. Op de Olijfberg ligt de oudste Joodse begraafplaats ter wereld. Hier zullen de doden opstaan bij de komst van de Masjiach (Messias). Volgens de legende zal er een wonderbaarlijke brug worden gespannen over de Kidron Vallei waarover de rechtvaardigen vanaf de Olijfberg naar de Tempelberg zullen lopen.

Dit deel van de Kidron wordt ook de Vallei van Jehosafat genoemd, waar God de naties van de wereld zal beoordelen (Joël 3:12). Een andere naam voor de vallei is de Vallei van de Koning; het werd eens intensief gecultiveerd en de opbrengsten gingen naar de koning.

Recentelijk zijn er veel olijfbomen geplant om het oude landschap te herstellen. De Kidron heeft ook de vroegste graven op de begraafplaats: het Graf van Zecharia, genoemd naar de Eerste Tempel priester, het Graf van de Zonen van Hezir, een Tweede Tempel periode priester familie en het Graf van Absalom.

Beit Govrin

De mensen die duizenden jaren geleden in Beit Govrin woonden, lieten veel getuigenissen over van hun bestaan zowel boven als onder de grond. Onder de plekken zijn een Romeins amfitheater en het Beit Govrin Nationale Park, Tel Mareshah, die werd versterkt door Rechoboam, de zoon van Koning Salomo. De top van Tel Mareshah verschaft een mooi uitzicht op deze strategische regio die de kust scheidt van de Judeese bergen: op een heldere dag kan je de Middellandse Zee zien. De echte opwinding ligt evenwel in het koele interieur van de honderden grotten die dienden als steengroeven voor de mensen van het Hellenistische Maresha om hun huizen in te bouwen. Onder deze huizen zijn kelders. Eén grot had honderd nissen waar duiven opgroeiden; in een andere kan je een oude olijfpers zien. De kleurrijke Griekse fresco's van de Sidoniaanse grafgrot en het Muzikanten Graf zijn andere attracties.

Tel Shiloh

Tel Shiloh is een belangrijke plaats voor het begin van het Joodse Volk en zelfs zonder grote paleizen of muren is het één van de dramatische plekken in het land. Daar, in het gebied van de stam Efraïm, brachten de kinderen van Israël de Tabernakel en maakten van Shiloh een religieus centrum vóór Jeruzalem. Vanaf het pad is een mooi uitzicht op de vallei te zien waar een Bijbelverhaal plaatsvond - de zomer druivenoogst festival toen de dochters van Shiloh dansten en de mannen van Benjamin bruiden onder hen zochten. De plek is te zien waar volgens sommige geleerden geloven dat de Tabernakel stond. Dit zou ook de plek zijn waar Hanna bad voor haar zoon. Later schonk Hanna haar zoon Samuel om te dienen in de Tabernakel. Vanaf Shilo werd de Ark verloren aan de Filistijnen. Shilo heeft een bezoekerscentrum met een interessant model van de Tabernakel en een audiovisuele presentatie. Voor reserveringen en rondleidingen bel: (+972-0)50-875-3742

Yodfat

Yodfat ligt in Galilea en is een bergdorp. De historicus Josefus werd hier door de Romeinen gevangen genomen. Vanaf de top van de berg komt Josefus' beschrijving van de strijd tegen de Romeinen tot leven. De grotten van Yodfat speelden een belangrijke rol in het dramatische verhaal van Josefus. Aan de noordzijde van de berg kunnen resten van de Romeinse muur worden gezien. Er zijn hier mooie tochten te maken en prachtige uitzichten te zien.
Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
Toerisme Israël: Ten noorden/oosten van het Meer van GalileaHet Meer van Galilea en omgeving is een grote toeristische trekpleister. Het gebied is zowel voor Joden als christenen v…
Toerisme Israël: De Golan Hoogvlakte de GolanDe Golan Hoogvlakte is sinds 1967 in handen van Israël. Het werd veroverd op Syrië die het hooggelegen gebied gebruikte…
Toerisme Israël: Taborberg, Gilbo'a, Beth She'an e.oBelangrijke toeristische trekpleisters in Beneden Galilea zijn o.a. de Taborberg, natuurreservaat Har Gilbo'a, de opgrav…
Toerisme Israël: SynagogenVoor religieuze Joden zijn synagogen heel belangrijk. In Israël zijn een aantal belangrijke historische synagogen te bew…
Bronnen en referenties
  • Israel wonders

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Historische streken"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!