InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Toerisme Israël: Musea

Toerisme Israël: Musea

In dit artikel aandacht voor een aantal belangrijke musea in Israël: The Jewish Diaspora Museum (Diaspora Museum), The Bible Lands Museum, Het Rockefeller Museum en Yad VaShem. Al deze attracties zijn van betekenis voor met name de Joodse toerist. Echter ook niet-Joden kunnen hier interessante informatie vinden.

The Jewish Diaspora Museum (Diaspora Museum)

Deze unieke tentoonstelling van de Nahum Goldmann Museum van de Joodse Diaspora toont de Joodse ervaring vanaf de ballingschap na de vernietiging van de Eerste Tempel zo'n 2600 jaar geleden tot heden. Anders dan ander musea is het Diaspora Museum niet chronologisch. De beelden zijn replica's die de hoogtepunten weergeven van het complexe Joodse leven. Er zijn zes thema's:
  • familie: toont "Joodse gezichten" van over de hele wereld.
  • gemeenschap: over Joodse gemeenschappen over de hele wereld
  • geloof: 18 modellen van synagogen
  • cultuur: kunst, educatie, talen en Joodse muziek
  • het Joodse Volk onder de naties: relatie tussen Joden en andere geloven en culturen
  • terugkeer naar het Land Israël: over Zionisme en hoe het individuele gezinnen aantast. Er is ook een stamboom.

Er is ook een kolom dat aandacht schenkt aan de donkere periode van de Joodse geschiedenis. Voor wie een chronologisch overzicht wil hebben is er een theater presentatie. Daarnaast is er een Joods Genealogisch Centrum met een computer om de familie stamboom uit te zoeken.

Bible Lands Museum (Bijbel Land Museum)

Bezoekers aan het Bijbel Land Museum in Jeruzalem kunnen de geschiedenis zien van de oude regio's uit de tijd van de Bijbel. Alle Bijbels figuren komen ter sprake. Ook leert de bezoeker de invloed van de Bijbel te begrijpen op de westerse beschaving en wereld gebeurtenissen. De tentoonstelling is een verzameling van één man, Elie Borowski (1913-2003).

Rockefeller Museum

Dit was Jeruzalems eerste oudheid museum, gebouwd tegenover de Oude Stadsmuren door John D. Rockefeller in 1938. Er zijn vele vondsten te zien die opgegraven zijn aan het begin van de 20ste eeuw bij Gezer, Jericho en Beit She'an om er een paar te noemen. Er zijn ook wisselende tentoonstellingen te zien. Bezoekers kunnen zich er uren vermaken.

Yad VaShem - Holocaust Herinnering Museum

Ligt op de helling van Har HaZikaron in Jeruzalem. Het museum is in 1953 opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust zodat het door generaties in de toekomst zal worden herinnerd. In 2005 is het nieuwe Yad VaShem geopend voor het publiek. Het museum is ontworpen in de vorm van een prisma. Een treinwagon hangt over de klif op de weg. De wagon werd gebruikt om Joden te transporteren naar de concentratiekampen en dient nu als monument. Er zijn negen gallerieën in het museum die het verhaal van de Holocaust vertellen. De persoonlijke ervaringen en gevoelens van de slachtoffers vormen de hoofdmoot. Er zijn foto's, films, documenten, brieven, kunstwerken, etc. Naast de tentoonstellingen zijn andere documenten zoals de Jizkor Tent waar de as van de doden ligt begraven en een eeuwige vlam brandt ter herinnering. Yad Lajeled herdenkt de 1,5 miljoen kinderen die zijn vermoord. De Laan van de Rechtvaardigen Onder de Naties heeft meer dan 2000 bomen die geplant zijn ter ere van de niet-Joden die hun leven op het spel gezet hebben om Joden te redden van de Nazi's. Er is een heel groot archief en bibliotheek. De Hal van Namen bevat meer dan 3 miljoen namen van Holocaust slachtoffers.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Israel wonders

Reageer op het artikel "Toerisme Israël: Musea"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 10-07-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Toerisme Israël
Schrijf mee!