InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015)

The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015)

The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015) De nieuwe attractie van Bobbejaanland in 2015 heet 'the Forbidden Caves'. Het pretpark opende deze nieuwigheid exact vier jaar na Dizz, de draaiende achtbaan die er kwam ter ere van de vijftigste verjaardag van het Belgische pretpark. Anders dan bij zowat alle attracties van Bobbejaanland maakt the Forbidden Caves gebruik van storytelling. Er hangt dus een heel verhaal rond de attractie en ze is van wachtrij tot uitgang gethematiseerd.

Bobbejaanland

The Forbidden Caves, de nieuwe attractie van Bobbejaanland in 2015:

Wat voor soort attractie is the Forbidden Caves?

The Forbidden Caves is een unieke indoor attractie die in geen enkel ander pretpark in de Benelux te vinden is. De attractie zelf bestaat uit twee gondels, in de vorm van safaribussen, die elk plaats bieden voor dertig personen. Wanneer de attractie begint rijden de gondels samen het station uit op een vast spoor om zo in de volgende ruimte te komen waar de eigenlijke 'show' plaatsvindt. Deze ruimte is omgeven met schermen waarop 3D-films geprojecteerd worden. Aan de hand van de 3D-brillen lijkt het dan ook alsof de passagiers zich in een hele andere wereld bevinden en ook de gondels bewegen mee met de film. Na afloop rijden de gondels terug naar achteren, richting het station.

Investering, capaciteit en andere cijfers van de attractie.

  • Investering 5 miljoen euro
  • Capaciteit: 60 personen per rit
  • Techniek: Holovis (Verenigd Koninkrijk)
  • Type attractie: Immersive Tunnel
  • 3D Beeld: Super 78 (Verenigde Staten)
  • Duur: 10 minuten (inclusief voorshow)

Attracties vergelijkbaar met the Forbidden Caves.

Hoewel deze Immersive Tunnel het eerste exemplaar was dat attractiebouwer Holovis installeerde, bestonden er reeds vergelijkbare attracties. Zo opende zusterpark Movie Park Germany in 2014 the Lost Temple, een attractie die op het thema na vrijwel identiek is aan het exemplaar in Bobbejaanland. Ware het niet dat de attractie in het Duitse pretpark gebouwd werd door Simworx.

Zowel attractiebouwer Holovis als Simworx halen hun inspiratie echter bij de Amerikaanse pretparkketen Universal, ook bekend van de films. Al in 2010 opende de groep 'King Kong: 360 3-D' als onderdeel van de Studio Tour in Universal Studios Hollywood. Het grote verschil met de attracties van Bobbejaanland en Movie Park Germany is het feit dat de gondels bij Universal deel uitmaken van een rondrit en dus gewoon de tunnel inrijden, om vervolgens via de uitgang de rit te hervatten naar een andere scène.

Het verhaal van the Forbidden Caves.

Het verhaal van the Forbidden Caves gaat over kristallen die ergens onder de grond verborgen zouden liggen. Grootvader Dubois ging vele jaren terug op zoek naar deze mysterieuze kristallen maar verdween van de aardbol tijdens die zoektocht. Vandaag wil zijn kleinzoon, Jasper Dubois, bewijzen dat zijn grootvader gelijk had en neemt hij de bezoekers van het park mee op zoektocht naar de kristallen. Uiteindelijk vindt Jasper de kristallen, al moet hij daarvoor eerst wel enkele monsterlijke wezens trotseren.

Het nieuwe themagebied: Adventure Valley

Samen met the Forbidden Caves kwam ook het nieuwe themagebied; Adventure Valley. De hele zone rond King Kong, Banana Battle, Revolution en natuurlijk the Forbidden Caves werd omgetoverd tot een heuse jungle met rotspartijen, palmbomen, een nieuwe souvenirwinkel en enkele horecapunten waaronder Sugar Shack (oliebollen, pannekoeken,...) en Coffee Cave (cappuccino's, latte macchiato's,...).

De attractie die moest verdwijnen: Fly Away.

Om plaats te maken voor de nieuwe attractie moest Fly Away afgebroken worden. Al in 2013 draaide deze sensationele attractie voor het laatst zijn rondjes om in 2014 een heel jaar gesloten te blijven. Fly Away was een zogenaamde Enterprise-attractie die in 2003 gebouwd werd door het Duitse Huss Rides. Anders dan bij een klassieke Enterprise zaten de passagiers echter niet in een gondel, maar moesten ze al liggend de G-krachten ondergaan. Mede door die relatief oncomfortabele houding werd het dan ook nooit een populaire attractie. Anno 2015 werd de Fly Away nog steeds opgeslagen in het park.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bobbejaanland in BelgiëBobbejaanland, een pretpark in België, dicht bij de grens met Nederland: een leuk pretpark voor jong en oud.
Batu Caves in MaleisiëBatu Caves in MaleisiëDe Batu Caves in Maleisië is een grot met een Indische tempel erin. Om bij de tempel te komen moet je eerst 272 treden o…
DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 2011DIZZ! De nieuwe achtbaan van Bobbejaanland in 20112011 moet het feestjaar voor Bobbejaanland worden. Het Belgische park wordt namelijk 50 jaar en dat moet gevierd worden!…
Moravsky Kras in Moravië, TsjechiëMoravsky Kras in Moravië, TsjechiëDe Moravsky Kras (in het Engels: Moravian Karst) is een groot gebied bestaande uit ravijnen, grotten en valleien. Het ga…
Betaalbare pretparken in NederlandBetaalbare pretparken in NederlandNederland is het pretparkenland bij uitstek. Vanaf de lente is het pretparkseizoen in Nederland weer aangebroken. Nederl…
Bronnen en referenties
  • http://www.parkspot.eu/nl/2014/12/nieuwe-attractie-bobbejaanland-2015-2/
  • http://www.parkspot.eu/nl/2014/09/nieuwe-attractie-bobbejaanland-2015/
  • https://www.youtube.com/watch?v=XrtQO6QPGmY

Reageer op het artikel "The Forbidden Caves, nieuwe attractie Bobbejaanland (2015)"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 20-04-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!