InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Gold Coast: Attractieparken, themaparken en waterparken

Gold Coast: Attractieparken, themaparken en waterparken

Gold Coast ligt in de staat Queensland van Australië. Deze plaats aan de oostkust van het land is populair bij toeristen, backpackers en de lokale bevolking. Veel mensen verblijven dan ook voor langer dan een week in dit gebied. Zij slapen een hotel of hostel in de stad zelf. Tijdens een verblijf in Gold Coast kun je een van de attractieparken bezoeken die het gebied rijk is. Gold Coast wordt dan ook ‘Themepark Capital of the World’ genoemd. Je kunt een bezoek brengen aan Warner Bros. Movie World, Dreamworld, Sea World, Wet ’n Wild en Whitewater World. Welke pretparken en themaparken kun je nog meer vinden in Gold Coast? Wat kun je allemaal doen? Zijn er grote en enge achtbanen in deze ‘themeparks’ in Australië?

Gold Coast

Gold Coast is een van de bekendste en toeristische plekken aan de oostkust van Australië. De stad ligt op een uur rijden vanaf Brisbane, de hoofdstad van de staat Queensland. In de stad kun je honderden kroegen, discotheken en pubs vinden. De stad heeft ook een eigen vliegveld, waar dagelijks goedkope binnenlandse vluchten landen. Gold Coast heeft voor ieder wat wils. Je kunt er activiteiten op het water ondernemen, een tour boeken naar een natuurpark in de omgeving en feesten totdat je erbij neervalt. Gold Coast wordt door Europezen ook wel het Salou of Chersonissos van Australië genoemd. Jaarlijks komen er meer dan 2 miljoen toeristen op de stad af. Veel mensen nemen tijdens hun bezoek aan Gold Coast een kijkje in een van de attractieparken die het gebied rijk is.

Attractieparken en Amusement in Gold Coast

Gold Coast wordt ook wel ‘Themepark Capital of the World’ (Themapark hoofdstad van de wereld) genoemd. Volgens de lokale bevolking is dit alleen al reden genoeg om een bezoek te brengen aan dit gebied. De attractieparken zijn geschikt voor jong en oud. In sommige parken kun je de engste achtbanen vinden en in andere kun je van de hoogste glijbanen afglijden.

Meerdere parken bezoeken: Korting!

Wie tijdens zijn of haar verblijf aan de Gold Coast meerdere attractieparken gaat bezoeken, doet er verstandig aan om een kortingskaart te kopen. Als je bijvoorbeeld alle waterparken wilt gaan bezoeken, krijg je vaak het derde park gratis (deal in 2015). Deze kortingskaarten kun je bij de lokale informatiecentra en entree van de parken kopen. Kijk voor je verblijf goed op internet welke actuele aanbiedingen er zijn. Het zou zonde zijn als je teveel betaalt voor de attractieparken.

De parken in en rond Gold Coast, Australië

Infinity Attraction

Volgens de website van dit themepark is Infinity ‘een trip zonder drugs’. In het gebouw zijn er twintig werelden waar je met hulp van speciale effecten, geluiden, geuren, beelden en muziek, een bijzondere ervaring krijgt voorgeschoteld. Ook is er een speciale tunnel waar je een reis door de tijd mee kunt maken. Om de attractie echt te begrijpen kun je de website van Infinity Attraction bezoeken. Hier staan meerdere filmpjes op waar je precies kunt zien hoe een ‘trip’ in een wereld er uitziet.

Dreamworld

Dreamworld Happiness is van dezelfde eigenaar als Whitewater World. Als je besluit om allebei de parken te bezoeken, kun je rekenen op een flinke korting op de entreeprijs. Dreamworld is het grootste attractiepark van Australië. Er zijn in totaal 40 attracties, waarvan 5 grote achtbanen. Het park bestaat uit verschillende thema’s: Ocean Parade, DreamWorks Experience, Wiggles World, Gold Rush Country, Rocky Hollow, Tiger Island en Dreamworld Corroboree. Ieder thema heft zijn eigen winkels, attracties, restaurants en souvenirwinkels. Het park is soms ook tot laat in de avond open met een griezelthema.

Warner Bros. Movie World

Het bekende attractiepark in Australië gebruikt de slogan: “Hollywoord on the Gold Coast” en heeft 4 achtbanen en 2 waterattracties. Alle attracties zijn gebaseerd op de films van het bedrijf Time Warner. De achtbanen in Movie World zijn: Lethal Weapon – The Ride, Road Runner Rollercoaster, Scooby-Doo Spooky Coaster en Superman Escape. Het park is het gehele jaar geopend.

Sea World

Sea World in Gold Coast Australië is niet alleen een groot aquarium met vissen en andere bewoners van de oceaan. Je kunt hier achtbanen, demonstraties en andere attracties vinden. De meeste attracties hebben echter wel te maken met het thema water of oceaan. Het bedrijf achter het themapark heeft een goede band met Warner Bros. Movie World en Wet ’n Wild Gold Coast. Er worden dan ook regelmatig (2015) kortingsacties aangeboden als je alle drie de parken gaat bezoeken.

Wet ‘n Wild

Wet ’n Wild Gold Coast is een groot waterpark in de plaats Oxenford, Gold Coast. Het park is anno 2015 in bezig van het bedrijf Village Roadshow Theme Parks. In 2009 werd het waterpark door meer dan een miljoen mensen bezocht. Dat jaar was dit park het best bezochte pretpark van Australië. Het park is het gehele jaar geopend. In de Australische winter worden de zwembaden en glijbanen verwarmd. In het park kun je attracties voor kinderen vinden, maar ook de grootste, hoogste en engste glijbanen voor volwassenen.

WhiteWater World

WhiteWater World is een van de grootste waterparken van Australië. Er zijn tientallen grote en spannende waterattracties te vinden. Het park is in 2006 gebouwd in de buurt van het dorp Coomera. Naast de waterattracties kun je er ook leren surfen, uit eten gaan en souvenirs kopen. Alle attracties in het park hebben het thema “het strand van Australië”.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëGoedkoop vliegen met Jetstar Airways in AustraliëBen je een reis aan het plannen door Australië? Dat kan haast niet zonder ook gebruik te maken van binnenlandse vluchten…
Goedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëGoedkoop vliegen met Virgin Blue in AustraliëBackpacken in Australie en goedkoop vliegen om zo het hele land goed te kunnen zien? Dat kan met de low cost luchtvaartm…
Vliegen met Freedom Air in Australië en Nieuw-ZeelandVliegen met Freedom Air in Australië en Nieuw-ZeelandAls avontuurlijke backpacker in Australië wil of moet je ook weleens een vliegtuig pakken om van a naar b te komen. Als…
Justine Henin: 1996-2002Tussen 1996 en 2000 baande Justine Henin zich een weg naar het professionele damestennis. Aanvankelijk speelde ze tornoo…
Pretparken in Los AngelesPretparken in Los AngelesOrlando is de hoofdstad van Amerika als het gaat om de hoeveelheid pretparken. Los Angeles mag echter zeker niet vergete…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • Lonely Planet Australia, Edition 2014
  • http://www.infinitygc.com.au/
  • http://www.visitgoldcoast.com/places-to-see/surfers-paradise/attractions/infinity-attraction/
  • http://www.australia.com/en/places/gold-coast.html
  • http://www.weekendnotes.com/gold-coast/gold-coast-surrounds/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dreamworld
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Warner_Bros._Movie_World
  • http://seaworld.com.au/

Reageer op het artikel "Gold Coast: Attractieparken, themaparken en waterparken"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Gold Coast
Schrijf mee!