InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Attractiepark Toverland

Attractiepark Toverland

Attractiepark Toverland in Sevenum (Limburg) is een pretpark dat volledig in het teken staat van toveren en magie. Beleef spanning en magie door de leuke attracties en magische shows die het park te bieden heeft. Doordat het park deels overdekt is kan je ook bij slecht weer een bezoek brengen aan dit mooie pretpark. Door de vele attracties voor jong en oud is een dagje Toverland een leuk uitje voor het hele gezin.

Geschiedenis van het park

Oprichter Jean Gelissen kwam op het idee voor dit deels overdekte pretpark toen hij met zijn familie door het Steinerbos liep. Doordat het begon te regenen liep dit park leeg en Jean Gelissen bedacht zich dat dit anders zou zijn wanneer er overdekte attracties en speeltuinen zouden zijn. Niemand wil toch de hele dag in de regen lopen? Hij vertelde zijn idee voor een deels overdekt pretpark aan zijn zus, Caroline Kortooms, die de naam voor het park bedacht. Want wie houdt er nu niet van toveren en magie? De volgende stap was het bezoeken van verschillende pretparken om zo ideeën voor het park op de doen en te kijken wat de sterke en zwakke punten waren van de parken. Om het park tot een succes te maken, is er aan kinderen en ouders gevraagd wat zij belangrijk vonden en wat hun favoriete attracties waren. Het gevolg van dit alles was dat op 19 mei 2001 attractiepark Toverland haar deuren kon openen voor het publiek. Wat begon met één indoor speelhal, het Land van Toos, is inmiddels uitgegroeid tot een mooi attractiepark met diverse themagebieden met magische attracties en shows, geschikt voor jong en oud.

Mascottes

Het park heeft twee mascottes, namelijk Toos Toverhoed en het huiszwijntje Morrel. De ouders van Toos Toverhoed, de heks Hocus Pocus en de tovenaar Simsala Buik, zijn erg goed in toveren, maar Toos Toverhoed kan niet toveren. Waar ze wél heel goed in is, is spelen en snoepen. Toos Toverhoed en Morrel zijn dagelijks te bewonderen in de parkmusical. Let ook goed op wanneer je in het park loopt, misschien kom je ze wel tegen en mag je met ze op de foto!

Themagebieden en attracties

Attractiepark Toverland bestaat uit verschillende indoor en outdoor themagebieden waar je kunt genieten van diverse leuke attracties en shows. Het Land van Toos was het eerste themagebied dat hier werd geopend. Door het grote succes werd deze indoorhal al snel te klein. Hierna volgden Magic Forest, Troy-Area en de Magische Vallei. Neem ook zeker eens een kijkje in de Tovertuin. Hier vind je o.a. een spannend doolhof en kun je je vermaken met de waterspelen.

Land van Toos

Het Land van Toos was de eerste indoorhal van Toverland. Enkele attracties die je hier vindt zijn:
  • Het Toverhuis: kijk of jij over magische krachten bezit. Ontdek met je toverstaf en magische spreuken verschillende verborgen voorwerpen in het Toverhuis.
  • Sim Sa La Swing: maak een betoverende vlucht in deze mooie zweefmolen.
  • Aqua Snake: glij met een bootje door een donkere baan vol magische lichteffecten.
  • Appelcarrousel: in deze peuter-achtbaan maak je een leuk ritje in wagentjes in de vorm van een rups waarbij je rond de appel rijdt.

Magic Forest

Magic Forest was de tweede indoorhal van Toverland die in 2004 werd geopend. Enkele attracties die je hier vindt zijn:
  • Backstroke: stap in de boomstam en geniet van deze wildwaterbaan.
  • Towers of Adventure: klim en klauter via touwbruggen, rollerbanen en netten tussen de drie hoge torens.
  • Twist & Turn: verken Magic Forest vanaf 13 meter hoogte in deze verticale draaimolen.
  • Swampie's Swing: vaar over de zeven zeeën in deze spannende piratenboot.

Troy-area

Troy-area was het derde themagebied dat werd geopend in 2007. Dit gebied staat volledig in het teken van de Griekse oudheid. Enkele attracties die je hier vindt zijn:
  • Troy: maak in spannende rit in de hoogste, snelste en langste houten achtbaan van de Benelux!
  • Scorpios: krijg kriebels in je buik door dit leuke schommelschip.
  • De Paarden van Ithaka: rijd door een mooi landschap met duinen en oude bruggetjes op de rug van een Trojaans paard.

Magische Vallei

De Magische Vallei was het vierde themagebied dat in 2012 werd geopend. In dit gebied leven magische wezentjes, genaamd Dwervels. Als je ze wilt ontmoeten, sla een bezoekje aan de Magische Vallei dan zeker niet over. Enkele attracties die je hier vindt zijn:
  • Djengu River: maak een avontuurlijke boottocht door een groen en rotsachtig landschap.
  • Dwervelwind: maak een betoverend ritje in deze draaiende achtbaan.
  • Airtrampoline: laat jou acrobatische kunsten zien op deze grote trampoline.
  • Tolly Molly: vaar rondjes in deze bijzondere carrousel.

Shows

In het park zijn verschillende magische shows te bewonderen. Enkele shows die te bewonderen zijn:
  • Katara, Fountain of Magic: deze betoverende fontein in de Magische Vallei komt elke keren per dag tot leven, wat zorgt voor een prachtig schouwspel.
  • Toos Tovershow: beleef samen met Toos Toverhoed en Morrel leuke avonturen en dans en zing mee op de vrolijke muziek. Deze show is dagelijks te bewonderen op het podium in Magic Forest.

Horeca

Van al die activiteiten die het park te bieden heeft krijg je natuurlijk trek in wat lekkers. Het is toegestaan om zelf eten en drinken mee te brengen naar het park. Ook zijn er diverse picknickplaatsen waar je op je gemak kunt eten en drinken. In het park zijn diverse horeca gelegenheden waar je even lekker wat kunt eten en drinken. Enkele restaurants die je in het park vindt zijn:
  • MaMouche: dit Arabische thema-restaurant vind je in het Land van Toos. Geniet hier van lekkere broodjes, soep, frietjes, spareribs, shoarma en nog veel meer.
  • Sim sa l'Oase: dit Italiaanse restaurant vind je in Magic Forest. Geniet hier van diverse soorten koffie, broodjes, pizza's, ijsjes en nog meer Italiaanse specialiteiten.
  • Katara Plaza: dit tropische restaurant bevindt zich in de Magische Vallei. Geniet hier van ijsjes, frietjes, snacks, broodjes en speciale Dwervelpannenkoeken.

Winkeltjes

Op zoek naar een leuk aandenken voor thuis of wil je juist iemand iets cadeau geven? Neem dan eens een kijkje in één van de winkels in het park waar je verschillende leuke souvenirs kunt kopen. Enkele winkels die je op het park vindt zijn:
  • Bazaar: deze winkel heeft, net als restaurant MaMouche, een Arabisch thema. Je vindt hier vele leuke souvenirs in Oosterse sferen zoals lampions, sieraden, knuffels, toverstokjes en nog veel meer.
  • Troy Shop: wanneer je in de houten achtbaan Troy bent geweest, kun je hier je actiefoto kopen. Ook zijn er diverse souvenirs te koop.
  • Vallerlei: dit is een leuke kiosk waar je terecht kunt voor leuke souvenirs of een lekker tussendoortje.

Voorzieningen

Het park beschikt over diverse voorzieningen wat een dagje Toverland nog aangenamer maakt. Ook mindervaliden kunnen genieten van een dagje Toverland. Veel attracties zijn rolstoel toegankelijk en de medewerkers zijn altijd bereid om te helpen. Voor gasten met een handicap zijn speciale toegangspasjes verkrijgbaar. Andere voorzieningen op het park zijn:
  • Ruime parkeerplaats.
  • Fietsenstalling.
  • Kluisjes.
  • Toiletten.
  • Baby verzorgingsruimtes.
  • EHBO.
  • Magnetrons.

Overnachten

Het is niet mogelijk om op het park zelf te overnachten, maar Toverland heeft met diverse hotels en bungalowparken in de buurt afspraken gemaakt, waardoor er een speciaal arrangement geboekt kan worden. Kijk voor meer informatie hierover op de website.

Feesten en partijen

Het park beschikt over vele mogelijkheden voor feesten en partijen. Denk hierbij aan kinderfeestjes, bruiloften, vrijgezellenfeesten, vergaderingen, themafeesten, recepties, schoolreisjes enz... Ook biedt het park diverse arrangementen aan. Dit alles kan telefonisch of online gereserveerd worden. Kijk voor meer informatie over de mogelijkheden en prijzen op de website.

Toegang

De opening data en tijden kunnen per seizoen verschillen. Ook de prijzen kunnen wisselen. Wanneer je de exacte openingstijden en toegangsprijzen wilt weten, kun je het beste een kijkje op de website nemen.

Abonnementen

Wil je zo vaak je wilt een bezoek brengen aan Toverland? Misschien dat dan een abonnement iets voor je is. De aanschaf van een abonnement biedt vele voordelen. Ook krijg je hiermee korting bij diverse andere parken. Kijk voor meer informatie op de website.

Cadeaubonnen

Via de website zijn cadeaubonnen te verkrijgen. Leuk om een vriend, vriendin of familielid cadeau te geven.

Contactgegevens

Attractiepark Toverland
Toverlaan 2
5975 MR Sevenum
T + 31 (0) 77 467 70 50
F + 31 (0) 77 467 70 51
E info@toverland.nl

Wil je meer weten over wat er allemaal te beleven valt in Toverland? Kijk dan op attractiepark Toverland.
© 2014 - 2019 Lisa1987, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Snelste achtbanen en Walibi: NederlandIn de wereld een heleboel pretparken, met een enorm aantal achtbanen. Ons kleine landje beschikt ook over een aantal pre…
Bespaartips: Pretpark en dierentuin bezoekBespaartips: Pretpark en dierentuin bezoekBespaartips zijn altijd welkom, want de gevolgen van de financiële crisis zijn in Nederland nog goed merkbaar. Het blijk…
Dagje uit voor de kleine beursDagje uit voor de kleine beursEen dagje uit met het gezin hoeft niet altijd veel geld te kosten. Een dagje naar een pretpark met een gezin met een paa…
Dagje uit:  DrouwenerzandDagje uit: DrouwenerzandDrouwenerzand is een leuk dagje uit in Drenthe. Het is een kleinschalige pretpark waar attracties staan voor alle leefti…
Bronnen en referenties
  • www.toverland.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Attractiepark Toverland"

Infoteur: Lisa1987
Gepubliceerd: 25-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!