InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Goliath in Walibi Holland, de snelste achtbaan van Nederland

Goliath in Walibi Holland, de snelste achtbaan van Nederland

Goliath in Walibi Holland, de snelste achtbaan van Nederland Goliath in Walibi Holland staat bekend een achtbaan die niet alleen de snelste van Nederland en België is. Hij is ook de hoogste en de langste van de Nederland en België en bij uitbreiding ook Luxemburg. Deze ondertussen legendarische achtbaan werd gebouwd in het jaar 2000, toen het park nog Six Flags Holland heette. Goliath is bekend en geliefd in heel Nederland en hoewel hij één van de kleinere Mega Coasters is, kon hij ook naam en faam maken in Europa en ver daarbuiten. Daarnaast won deze attractie al tal van awards uit binnen- en buitenland als beste achtbaan van Nederland of de Benelux. Goliath, het was het begin van wat ooit de 'Roller coaster Capital of Europe' moest zijn.

Goliath in Walibi Holland

Voorgeschiedenis van een monsterachtbaan

We spreken 1998 in het toenmalige Walibi Flevo onder de Walibi Group. Oprichter en eigenaar Eddy Meeùs beslist door zijn ziekte om zijn pretparkketen te verkopen aan de Amerikaanse groep Premier Parks. Wanneer Premier Parks later ook de Six Flags-keten overneemt staat niets hen nog in de weg om het Six Flags-concept ook in Europa toe te passen. Hoge en snelle achtbanen, sensationele attracties en een hoog wow-gehalte; daar dag volgens Premier Parks de toekomst van de Walibi-parken.

Premier Parks kijkt naar zijn Europese parken en merkt al snel dat Walibi Flevo wat betreft uitbreidingen het minste beperkingen heeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Walibi Wavre (nu Walibi Belgium) en Bellewaerde Park (nu Bellewaerde) moest het Nederlandse park geen rekening houden met buren of beperkte oppervlakte. Toen de naam van het park in 2000 veranderde in Six Flags Holland kreeg het dan ook al snel het label Roller coaster Capital of Europe opgeplakt van zijn eigenaar.

In 2001 doken er verschillende geruchten op dat Six Flags Holland, naast de tientallen nieuwe attracties die het al kreeg, in 2002 een nieuwe grote achtbaan zou krijgen. Al snel doken er bouwplannen op van de Hammerhead Stall, een sensationele achtbaan van Vekoma met een hoogte van maar liefst 60 meter. Uiteindelijk is deze Hammerhead Stall er nooit gekomen. Mogelijk was het één van de mogelijkheden, maar de echte reden waarom hij er niet staat blijft wellicht voor altijd onbekend.

De komst van Mega Coaster Goliath

De Hammerhead Stall mocht er dan niet gekomen zijn, wilde het park zijn titel van achtbaanhoofdstad waarmaken moest er toch geïnvesteerd worden. Tot groot jolijt van heel wat fans kondigde het park in 2001 de bouw van Goliath aan, een zogenaamde Mega Coaster van de Zwitserse achtbaanbouwer Intamin. Op vrijdag 29 maart 2002 ging de achtbaan, na maanden van constructie, uiteindelijk open voor het grote publiek. Na de eerder geopende gelanceerde Superman the Ride was ook Goliath meteen een enorme hit bij het nationale en internationale publiek. Hij zou jaren later nog steeds de publiekstrekker van het park zijn.

De enorme investering van Goliath moest het park voor eens en voor altijd op de kaart zetten. Toen het park in 2000 omgetoverd werd in Six Flags Holland kreeg het dankzij meer dan 30 nieuwe attracties om en bij de 2 miljoen bezoekers over de vloer. Een jaar later daalde dat al naar 1,5 miljoen. Door de bouw van Goliath had de eigenaar echter gehoopt dat de cijfers opnieuw zouden stijgen. Op het einde van 2002 moest men echter pijnlijk vaststellen dat er slechts 1 miljoen bezoekers de poorten gepasseerd waren. Premier Parks zag het als een teken dat Europa geen achtbaan-hoofdstad nodig had en verkocht de parken in 2004 aan een Britse investeringsgroep.

Toen hij opende had Goliath paarse steunkolommen, ook wel 'supports' genoemd in de pretparkindustrie. Het spoor of de 'track' had dan weer een felgroene fluorkleur. Tijdens de winterperiode van 2013-2014 werd het groene spoor volledig gereinigd zodat hij weer mooi blonk. De paarse steunkolommen werden echter drastischer aangepakt door ze zwart te verven.

Snelheid, hoogte en meer specificaties

Nadat de trein van Goliath het station verlaten heeft haakt hij in op de 'catch car'. Dit mechanisme loopt op een rail tussen het achtbaanspoor en beweegt door een stalen kabel die opwaarts beweegt. De trein klimt tot een hoogte van 46 meter waarna hij de dieperik induikt en opnieuw een grote heuvel beklimt. Nadat de trein een tweede keer heuvelafwaarts gaat rijdt hij doorheen een zogenaamde 'Stengel Dive', een zeer schuine bocht zeg maar, waarna de trein doorheen een helix van 270° raast. Na nog enkele bochten en een horizontale looping doorloopt de trein nog drie zogenaamde 'bunny hops', neemt hij een bocht en wordt hij afgeremd.

  • Merk/Model: Intamin AG / Mega Coaster
  • Lengte: 1.214,8 meter
  • Hoogte: 46,8 meter
  • Drop: 46 meter
  • Inversies: 0
  • Snelheid: 106 km/u.
  • Duur: 01 min. 32 sec.
  • Maximale verticale hoek: 70°
  • Investering: 11,4 miljoen EUR

Awards en records op naam van Goliath

Een grootse achtbaan als Goliath heeft natuurlijk diverse awards en records op zijn naam staan. Zo is hij niet alleen de hoogste (49,8 meter), maar ook de snelste (106 km/u.) en de langste (1.214,8 meter) stalen achtbaan van Nederland, België en Luxemburg (de Benelux). Daarnaast kon de achtbaan diverse nationale en internationale awards op zijn naam zetten;

'02'03'04'05'06'07'08'09'10'11
MH #16MH #10MH #13MH #11MH #4MH #8MH #8MH #5MH #7, DTPA #2DTPA #1
MH: Mitch Hawker's Internet Poll (Internationaal), DTPA: Diamond Theme Park Awards (Benelux)

Heeft Goliath een looping of niet?

Mensen vragen zich vaak af of de achtbaan Goliath wel of geen looping heeft. Op die vraag valt eigenlijk zowel ja als nee op te antwoorden. Wanneer men spreekt over een looping gaat het vaak over een inversie zoals we die kunnen vinden op de Python in de Efteling. De looping die Goliath heeft is echter een horizontale, de vorm is identiek maar hij ligt helemaal plat. Daardoor maakt de trein geen inversie, maar een grote gekantelde helix.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuwe attractie en naam voor Walibi World in 2011Nieuwe attractie en naam voor Walibi World in 2011Het merk 'Walibi' bestaat in 2011 maar liefst 35 jaar. Hoog tijd voor een nieuw hoofdstuk moet Compagnie des Alpes gedac…
Walibi pretparkWalibi pretparkElke persoon heeft wel een zin om eens rond te trekken met de familie. Sommige trekken naar een pretpark om zich te amus…
Op vakantie bij een attractieparkEen vakantie bij of zelfs op een attractiepark is voor zowel jong als oud een leuke ervaring. U staat op en kunt eventue…
Informatie Lowlands 2012Informatie Lowlands 2012Ook in 2012 is Lowlands weer aanwezig in Biddinghuizen op het evenemententerrein van Walibi Holland. Lowlands is in 2012…
De meest extreme achtbanenMet een G-kracht 5 kan de Walibi express zich een extreme noemen. Evenals de Goliath die de langste achtbaan is van de B…
Bronnen en referenties
  • http://www.walibiweb.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid=64&catid=2&id=72528&view=topic
  • http://www.vekoma.com/index.php/experience-thrill-coasters/big-air-coaster
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_%28Walibi_Holland%29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Walibi_Holland

Reageer op het artikel "Goliath in Walibi Holland, de snelste achtbaan van Nederland"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 06-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!