InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Geschiedenis Walibi Holland. Van Flevohof tot heus pretpark!

Geschiedenis Walibi Holland. Van Flevohof tot heus pretpark!

Geschiedenis Walibi Holland. Van Flevohof tot heus pretpark! Walibi Holland, de geschiedenis en het ontstaan van dit pretpark. Ontdek meer over het verleden van dit attractiepark in Flevoland. Walibi Holland bestaat namelijk nog niet zo lang, maar heeft wel een ontzettend woelige geschiedenis achter de rug. Ooit opende het park als agrarisch educatief pretpark waar veeteelt en planten centraal stonden. Nadien kwam het attractiepark in handen van verschillende buitenlandse groepen zoals de Walibi Group en Six Flags. Lees hier alles over hoe het ooit was en welke de belangrijkste attracties waren die de oude eigenaren geplaatst hebben. Dit is Walibi Holland, van agrarisch park tot roller coaster capital of europe.

Walibi Holland, de geschiedenis van een pretpark

De Flevohof, de voorloper van Walibi

Walibi Holland werd op 21 mei 1971 geopend door Prinses Beatrix als De Flevohof. Het park had indertijd vooral een educatieve functie en moest zijn bezoekers dichter bij het agrarische leven brengen. Belevenissen die er toentertijd gevonden konden worden waren verschillende kweekkassen, een champignonkwekerij, een indianendorp en een modelspoorbaan. In de beginjaren waren de enige echte attracties gewoon enkele schommels, wat glijbanen en een tractorritje.

De Flevohof werd al snel één van de populairdere dagattracties van Nederland. Dat gaf het park de kans om te groeien en steeds meer attracties te bouwen zoals de Oldtimers. Eind jaren '80 van de twintigste eeuw kenden heel wat andere pretparken echter een groeispurt. Zo bleef het toenmalige Shetland Ponypark Slagharen steeds meer bezoekers trekken en ook de verder gelegen Efteling werd steeds populairder dankzij nieuwe attracties.

De Walibi Groep doet zijn intrede

In 1991 ging De Flevohof failliet en werd het overgenomen door de Belgische Walibi Group. In 1992 ging het park voor de laatste keer onder zijn oude naam open, waarna het gedurende één seizoen de deuren dicht hield. Tijdens dat jaar werd het park omgetoverd tot een waar Walibi-park en werden heel wat attracties toegevoegd waardoor het park zich meer en meer ging ontwikkelen als echt attractiepark.

In 1994 opende het nieuwe Walibi Flevo voor het eerst zijn deuren nadat het park een jaar gesloten bleef in 1993. Met attracties als hangende achtbaan El Condor, rapid river El Rio Grande en boomstambaan Crazy River was de educatieve waarde definitief verdwenen. Hoewel het park indertijd nog heel wat raakpunten had met De Flevohof, lag de nadruk nu vooral op attracties. Later in de jaren '90 werden onder andere ook torenattractie Space Shot, enterprise G-Force en showlocatie King Solomons Mine toegevoegd.

Vaarwel Walibi, welkom Six Flags

In 1998 werd de Walibi Group, samen met onder andere Walibi Wavre en Bellewaerde, overgenomen door het Amerikaanse Premier Parks. De nieuwe eigenaar drukte meteen zijn stempel op het park door het oude Flevohof-karakter als het ware plat te walsen. Premier Parks had in datzelfde jaar ook de bekende Six Flags-groep overgenomen. Als gevolg daarvan veranderde Walibi Flevo in 2000 in Six Flags Holland.

De omtovering naar Six Flags Holland ging in 2000 gepaard met heel wat nieuwe attracties zoals gelanceerde achtbaan Superman the Ride, reuzenrad La Grande Roue en Boomerang achtbaan La Via Volta. Ook de Looney Tunes deden hun intrede evenals superhelden als Superman en Batman. In dat jaar bereikte het park ook zijn absolute record wat bezoekersaantallen betreft; om en bij de 2 miljoen. Een cijfer dat nadien nooit meer behaald werd. Zelfs de imposante verschijning van mega coaster Goliath in 2002 kon nog slechts 1 miljoen bezoekers lokken.

Afscheid van Superman en de Looney Tunes

In 2004 moest de Amerikaanse Six Flags-keten zijn Europese parken verkopen door tegenvallende resultaten van zijn parken in de Verenigde Staten. Onofficiële berichten spraken echter over nog slechtere resultaten in Europa. Six Flags had namelijk wel ettelijke miljoenen geïnvesteerd in de Europese parken, maar kreeg daar relatief weinig bezoekers voor terug. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat Six Flags zich steeds focuste op sensatie en niet zozeer op families.

Het was de Britse investeringsmaatschappij Palamon die de parken in 2004 overnam van de Amerikanen. Voortaan werden de parken gegroepeerd onder de naam Star Parks. De nieuwe eigenaar besliste echter om geen geld meer te steken in externe intellectuele eigendommen waardoor niet alleen de namen Superman en Looney Tunes uit het park verdwenen, maar ook de naam Six Flags. Als gevolg daarvan opende het park in 2005 als Walibi World en werd onder andere de naam van Superman the Ride veranderd in Xpress.

Een nieuw gezicht voor de Walibi-parken

Alweer twee jaar later, in 2006 om precies te zijn, nam het Franse Grevin & Cié als onderdeel van Compagnie des Alpes vrijwel alle parken van Star Parks over, ook Walibi World was voortaan in handen van de Fransen. Enkel het Duitse Movie Park Germany werd niet overgenomen door de uitbater van skigebieden. De nieuwe eigenaar voerde geen noemenswaardige veranderingen door en bleef verder bouwen op het beeld en de strategie die Star Parks had opgebouwd.

Na enkele jaren werd duidelijk dat de oude wereld van Walibi niet in de smaak viel bij de Franse keten. De groep wilde zijn eigen nieuwe intellectuele eigendom opbouwen dat het kon gebruiken in zowel de Walibi-parken als in zijn skigebieden. Als gevolg daarvan werden in 2011 nieuwe figuren rond muziekbands W.A.B. en the Skunkx geïntroduceerd en kreeg het park een nieuwe naam; Walibi Holland. De nieuwe figuren hadden ook hun weerslag op het park en heel wat van de attracties. Zo werd de Via Volta achtbaan in 2011 heropend als Speed of Sound en opende het park in de Club Psyke 5D Experience rond de nieuwe leefwereld.

De toekomst met de W.A.B. en the Skunkx

In 2013 doken er echter berichten op dat het management van Walibi Holland meer vrijheid wilde en niet enkel wilde werken rond de nieuwe leefwereld van Walibi. In 2014 opende het park als bij wonder dan ook een vernieuwde attractie die helemaal niets te maken had met de W.A.B. of the Skunkx; Xpress heette voortaan Xpress - Platform 13. Ook in de toekomst wil het park blijven zowel attracties bouwen rond het Walibi-thema, als rond andere thema's.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grootste achtbaanbouwer komt uit NederlandGrootste achtbaanbouwer komt uit NederlandWe zijn er allemaal gek op, achtbanen. Ze brengen ons op snelheden en hoogtes waar we normaal alleen maar van kunnen dro…
Nieuwe attractie en naam voor Walibi World in 2011Nieuwe attractie en naam voor Walibi World in 2011Het merk 'Walibi' bestaat in 2011 maar liefst 35 jaar. Hoog tijd voor een nieuw hoofdstuk moet Compagnie des Alpes gedac…
Informatie Lowlands 2012Informatie Lowlands 2012Ook in 2012 is Lowlands weer aanwezig in Biddinghuizen op het evenemententerrein van Walibi Holland. Lowlands is in 2012…
Goedkope toegangsbewijzen op internetHet internet staat vol aanbiedingen waar je als consument vele euro’s voordeel aan kunt beleven. Uiteraard ligt het eraa…
Nieuwe pretparkattracties in 2011Nieuwe pretparkattracties in 2011Ben jij ook zo gek van pretparken? Sta je steeds als eerste aan de poort om echt alles gedaan te kunnen hebben? Dan wil…
Bronnen en referenties
  • http://www.walibiweb.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=7
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Walibi_Holland
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Six_Flags
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Flevohof

Reageer op het artikel "Geschiedenis Walibi Holland. Van Flevohof tot heus pretpark!"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 03-12-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!