InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Tilburgse kermis 2018: openingstijden en bereikbaarheid

Tilburgse kermis 2018: openingstijden en bereikbaarheid

Tilburgse kermis 2018: openingstijden en bereikbaarheid Elk jaar in juli vindt de Tilburgse kermis plaats. Met meer dan 230 attracties en meer dan anderhalf miljoen bezoekers per jaar is het de grootste kermis van Nederland en zelfs de Benelux. Omdat er diverse feesttenten zijn opgetuigd is de kermis van Tilburg niet alleen qua aantallen attracties de absolute nummer één, maar ook qua entertainment. Hoogtepunt van de Tilburgse kermis is waarschijnlijk Roze Maandag, een speciale dag voor de LHBT-gemeenschap (lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders). De volgende editie van de kermis van Tilburg vindt plaats van 20 tot en met 29 juli 2018.

Tilburgse Kermis

De grootste kermis van Nederland wordt elk jaar georganiseerd in Tilburg, de zesde stad van Nederland qua inwonersaantallen en centraal gelegen in de provincie Noord-Brabant. De kermis van Tilburg wordt al ruim 400 jaar georganiseerd! Uiteraard was de kermis vroeger kleiner van opzet en was deze minder spectaculair dan nu. Pas in de twintigste eeuw is de kermis van Tilburg uitgegroeid tot het megafestival dat het tegenwoordig is. De laatste decennia wordt het evenement steevast georganiseerd in de laatste volle week van de zomermaand juli. Omdat veel mensen in deze week vakantie hebben is het evenement altijd drukbezocht. De kermis is groots van opzet en lintvormig, in totaal circa 4 kilometer lang. Naast de vele attracties treden er tal van Nederlandse en buitenlandse artiesten op. Ook de horeca draait overuren; volle terrassen en feesten tot diep in de nacht horen erbij.

Openingstijden

De openingstijden van de kermisattracties van de Tilburgse kermis in 2018 zijn als volgt:
  • Vrijdag 20 juli van 15.00 tot 01.00 uur
  • Zaterdag 21 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Zondag 22 juli van 13.00 tot 01.00 uur
  • Maandag 23 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Dinsdag 24 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Woensdag 25 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Donderdag 26 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Vrijdag 27 juli van 12.00 tot 01.00 uur
  • Zaterdag 28 juli van 12.00 tot 02.00 uur
  • Zondag 29 juli van 13.00 tot 23.00 uur
  • De horeca in Tilburg heeft afwijkende openingstijden waardoor de meeste cafés en andere horeca pas later sluiten

Bezoeken kermis

Een bezoek brengen aan de Tilburgse Kermis is voor iedereen mogelijk en vrij toegankelijk. Voor mensen uit de stad is het aan te raden de kermis te bezoeken met de fiets. Voor bezoekers van verder weg zijn de auto of het openbaar vervoer de meest logische opties.

Openbaar vervoer

Vanwege de grote drukte in de binnenstad wordt er geadviseerd om met het openbaar vervoer te reizen. Treinstation Tilburg Centraal is direct in de nabijheid van de kermis gelegen. Vanaf dit treinstation kan je te voet de kermis bereiken in enkele minuten.

Auto en parkeren

Wie met de auto reist moet rekening houden met diverse wegafsluitingen en moeilijk bereikbare parkeergarages. Tijdens de kermis kan gebruik worden gemaakt van de parkeergarages Pieter Vreedeplein (Telegraafstraat 20), Koningsplein (Piusstraat 1), Knegtel (Gasthuisring 60), 013-Tivoli (Achter de Heuvel 3) en Schouwburg (Louis Bouwmeesterplein 2). De parkeergarage Emmapassage is gesloten, de parkeergarage Heuvelpoort is beperkt bereikbaar. De stad Tilburg wordt ontsloten via de autosnelweg A58 en de gecombineerde auto(snel)wegen A261/N261 en A65/N65. Wanneer je de stad inkomt wordt middels elektronische schermen aangegeven welke parkeergarages nog ruimte hebben.

Prijzen kermis

De kermis is vrij toegankelijk en er worden geen entreeprijzen gevraagd voor de kermis an sich. Uiteraard worden er wel entreeprijzen gerekend voor de attracties. De Tilburgse kermis is een van de duurste kermissen van Nederland als het aankomt op attractieprijzen. De prijzen variëren natuurlijk per attractie maar bedragen al snel meer dan 5,- per ritje. Vind je deze prijzen te hoog? Bezoek dan de kermis op de dinsdag, woensdag of donderdag tussen 13.00 en 18.00 uur. Die middagen gelden namelijk gereduceerde tarieven en kan je dus met korting de leukste attracties ervaren. De gereduceerde prijzen bedragen 3,- per attractie. De kinderattracties kosten dan 1,50.

Roze Maandag

Sinds begin jaren negentig heeft de maandag van de Tilburgse Kermis een roze tintje. De maandag wordt niet voor niks Roze Maandag genoemd en is misschien wel de meest bekende kermisdag geworden met honderdduizenden bezoekers. Roze Maandag is zelfs de best bezochte kermisdag van de Tilburgse kermis. Overigens zijn mensen met elke geaardheid welkom. Juist de diversiteit aan mensen zorgt ervoor dat er de gehele dag een uitbundige sfeer en feestelijke stemming heerst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Tilburgse KermisDe Tilburgse KermisIedereen heeft er wel eens van gehoord: De kermis in Tilburg. Deze kermis die enkele dagen per jaar aanwezig is in Tilbu…
Vijf bijzondere kermisattracties uitgelichtVijf bijzondere kermisattracties uitgelichtKermisattracties, wie kent ze niet. Iedereen is vast weleens op een kermis geweest. Meestal zijn er vele soorten attract…
Kermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaKermis Düsseldorf, de grootste kermis van EuropaDe kermis in Düsseldorf staat bekend als een van de grootste kermissen van Europa. Er staan zo'n 450 attractie, waarvan…
Bronnen en referenties
  • www.detilburgsekermis.nl
  • www.rozemaandag.nl

Reageer op het artikel "Tilburgse kermis 2018: openingstijden en bereikbaarheid"

Reactie

Marian, 08-07-2015 12:37 #1
Ik zoek werk op de kermis wie weet waar ik mijn moet aanmelden? Voor bar of toiletjuffrouw!

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Grote evenementen
Reacties: 1
Schrijf mee!