InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > De leukste wintersportbestemmingen

De leukste wintersportbestemmingen

De leukste wintersportbestemmingen Ieder jaar zijn duizenden Nederlanders weer op zoek naar de leukste bestemmingen voor de wintersport. Landen als Frankrijk en Oostenrijk zijn erg in trek, maar ook Duitsland en Zwitserland hebben gezellige en leuke skigebieden. Steeds meer wordt er gezocht naar goedkope wintersportvakanties. Daardoor zijn wintersportvakanties in Oost-Europa en ook Turkije steeds meer in opkomst, maar de kwaliteit van deze goedkope wintersportgebieden is nog niet vergelijkbaar met de toplanden als Oostenrijk.

Frankrijk

Frankrijk is samen met Oostenrijk één van de populairste landen om skivakantie te boeken. De populairste wintersportgebieden van Frankrijk vind je in de Franse Alpen. De Haute-Savoie, de Savoie en Isère zijn de voornaamste wintersportgebieden die Frankrijk ons te bieden heeft, waarmee De Haute-Savoie het met vlag en wimpel wint.

Haute- Savoie

De Haute Savoie is een skigebied met populaire bestemmingen zoals o.a: Chamonix en het Grande Massif. Het skigebied ligt aan de voet van de Mont Blanc. In 1924 werden hier de skiwedstrijden om de Olympische titels gehouden toen de Olympische winterspelen in Chamonix werden gehouden.

Extra gegevens:

Aantal skiliften: 39
Aantal Pistes: 108 km
Hoogte: 1035-3842
Geschikt voor: Jongeren, ervaren skiërs en experts

Oostenrijk

Oostenrijk wordt door velen gezien als de ultieme wintersportbestemming. Dit heeft het land vooral te danken aan zijn gezelligheid en gastvrijheid. Vooral het wintersport gebied Zillertal is erg in trek bij Nederlandse vakantiegangers. In de wintermaanden zul je in Mayrhofen, het grootste dorp van Zillertal vele landgenoten aantreffen. Dit heeft zijn voor- en nadelen, want niet iedereen vindt het even fijn om tijdens zijn vakantie overal landgenoten tegen te komen. Daarnaast biedt het wel als voordeel dt je vooral in de schoolvakanties overal Nederlandse skijuffen en skimeesters tegenkomt. Mayrhofen is ook vooral bekend om zijn Apres-ski. Pal naast de Penkenbahn, de grootste skilift in het centrum van Mayrhofen bevind zich de Icebar. Dit is de gezelligste en leukste apres-skitent van Mayrhofen.
Minder bekend, maar zeker ook heel gezellig is de Yeti-bar die zich aan de voet van De Horbergbahn bevindt.
Naast Mayrhofen is ook Kaltenbach een echte aanrader. Kaltenbach is het enige dorp in het skiegebied Zillertal met een geprepareerde dalafdeling.

Duitsland

Duitsland kent ruim 300 wintersportplaatsen. De Duitse wintersport gebieden hebben meer te bieden dan alleen skipistes. Alle wintersporters kunnen hier hun hart ophalen. Zo kun je in de Duitse wintersportgebieden prima snowboarden, langlaufen, rodelen, sledetochten of lange wandelingen maken, maar ook bijvoorbeeld ijsstokschieten. Dankzij de goede infrastructuur van Duitsland zijn alle wintersportgebieden zeer goed bereikbaar. Een zeer favoriet wintersport gebied in Duitsland is de Bischofsmais in het Beierse Woud. Dit knusse skigebied is zeer ideaal voor een wintersportvakantie met het hele gezin.

Extra gegevens Bischofsmais

  • Aantal liften: 10
  • Aantal Pistes: 7 km
  • Hoogte: 700-1121 meter
  • Geschikt voor: beginners en jonge gezinnen

Op wintersport met (kleine) kinderen

Wanneer je met jonge kinderen op wintersport vakantie gaat zal je accommedatie aan andere eisen moeten voldoen, dan dat je als echtpaar of stel vrienden naar de sneeuw vertrekt. De ANWB heeft daarom een onderzoek ingesteld naar de top 10 meest kindvriendelijke wintersportgebieden. Hierbij is nadrukkelijk gekeken naar de aanwezigheid van een kinderskischool (liefst nederlandstalig), crèche en een skipistie die kindvriendelijk ingericht is met veel oefengebieden die uitgerust zjn met skilift(en).

De top 10 meest kindvriendelijke wintersportgebieden.

  1. Châtel - Frankrijk
  2. Fieberbrunn - Oostenrijk
  3. Filzmoos - Oostenrijk
  4. Gerlos - Oostenrijk
  5. Grächen - Zwitserland
  6. Lermoos - Oostenrijk
  7. Neustift - Oostenrijk
  8. Serfaus - Oostenrijk
  9. Valmorel - Frankrijk
  10. Val Thorens - Frankrijk
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wintersporters.nl
  • Dagblad van het Noorden
  • www.anwb.nl

Reageer op het artikel "De leukste wintersportbestemmingen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 30-11-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!