InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Uitrusting helm

Wintersport: Uitrusting helm

Een wintersportvakantie, heerlijk ontspannen, skiën, van het zonnetje genieten. Maar dan, een val. Wat kan het dragen van een helm tijdens het skiën of snowboarden dan belangrijk zijn.
De laatste jaren zie je steeds meer skiërs en snowboarders een helm dragen. Sommige skigebieden verplichten het zelfs om de kinderen een helm te dragen.

Waarom een helm?

Een helm verkleint de kans op hoofdletsel tijdens een val. Bij de kinderen, maar ook bij volwassenen is dit het geval. Een helm:
  • biedt bescherming tijdens een val
  • beschermt tegen kou
  • houdt de wind tegen

Er is de laatste jaren veel meer keuze gekomen in de helmen, bijpassend bij het outfit of bij de skibril. Let echter wel op de volgende zaken bij de aankoop van een helm:
  • veiligheid
  • vorm, model en maat
  • prijs en merk
  • uitzicht

Veiligheid

Een skihelm is aan strikte regelementen.onderworpen. Let bij aankoop op dat de helm aan de geldende Europese normen voldoet. Je herkent dit aan het label dat op of in de helm is. De Europese normen hebben als doel onveilige helmen van de markt te plaatsen. Een helm moet je hoofd in eerste instantie beschermen, een onveilige helm kan door de val breken en meer schade geven.

Vorm, model en maat

Iedereen heeft een eigen smaak en ieder hoofd is verschillend. Bepaalde modellen passen dus bij jouw unieke smaak en vorm van hoofd. Let op de volgende dingen:
  • meet de omtrek van je hoofd. Elke helm heeft een maat, XS, S, M, L of XL. Weet je de maat, kan je een model uitzoeken wat je aanstaat.
  • Er moet bijna geen ruimte tussen je hoofd en de helm zijn. Trek de band rond je kin goed aan, maar niet te strak. Dan moet de helm goed strak zitten. Beweeg je nek en hoofd, blijft de helm goed zitten, heb je de juiste maat. Let echter wel op dat de helm niet te veel spant, dit duwt tegen je hoofd.
  • Let erop dat je nog steeds je skibril kunt dragen met de helm op. Neem de bril mee naar de winkel, het is het uitproberen waard.

Sommige merken bieden bij de helm een bijpassende skibril aan.

Prijs en merk

Er zijn vele helmen op de markt. Voor de beginnende wintersporters zijn er goedkopere basismodellen, of voor de gevorderden zijn er speciale helmen te koop. De prijs varieert van merk en model.

Uitzicht

Iedereen wil een andere kleur, patroon en model. Dit is voor iedereen ook belangrijk tijdens de aanschaf. Kijk echter eerst of de helm goed zit, kies dan het model.
Voor de kinderen zijn er ook veel verschillende helmen te koop. Op sommige helmen kun je bijvoorbeeld een muts bevestigen, wat erg geliefd is bij de kinderen (en de ouders).

Tip

Geen zin om veel geld uit te geven als het de eerste wintersportvakantie is? Of geen zin om een helm te kopen? In veel wintersportgebieden verhuren ze helmen, voor volwassenen en kinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goedkoop op Wintersport in Paganella, ItalieGoedkoop op Wintersport in Paganella, ItaliePaganella is een van de mooiste skigebieden van heel Italië. Dit is vooral te danken aan de mooie natuurlijke omgeving w…
Voorjaarsvakantie 2010: met kinderen op wintersportVoorjaarsvakantie 2010: met kinderen op wintersportVeel gezinnen grijpen de voorjaarsvakantie aan als de ideale gelegenheid om op wintersport te gaan met de kinderen. In d…
Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wanneer je op wintersport gaat, is een wintersportverzekering geen overbodige luxe, met name de wintersport reisverzeker…
Goedkoop op Wintersport in Civetta, ItalieGoedkoop op Wintersport in Civetta, ItalieMeer en meer mensen gaan op wintersport. Hierdoor neemt de vraag naar een betaalbare wintersportvakantie toe. Hierdoor l…
Motorhelm Schuberth C3: Systeem helmDe 3de editie van deze langverwachte succesvolle motorhelm is een feit. Het is de lichtste, kleinste en stevigste helm o…

Reageer op het artikel "Wintersport: Uitrusting helm"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!