InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Kleur skipiste en pisteregels

Wintersport: Kleur skipiste en pisteregels

In een wintersportgebied zijn er verschillende kleuren pistes. Wat houdt dat in en welke kleuren zijn er? Tevens leest u de pisteregels welke in elk wintersportgebied geldt.
Een skipiste is een gebied waar men met pistebully’s de sneeuw heeft bewerkt zodat een veilig, stabiel gebied ontstaat bedekt met sneeuw waarop men kan skiën.

De kleuren

Pistes hebben een verschillende moeilijkheidsgraad. Dit wordt aangegeven met een kleur. De moeilijkheidsgraad is afhankelijk van de breedte en de hellingsgraad van de piste.

U vindt hier een overzicht van de kleuren van de pistes in het skigebied, beginnend met makkelijk, oplopend naar moeilijker.
KleurNaamOmschrijving
Wit/ geen kleur babypistepiste waar skicrèche bevindt, jongste kinderen krijgen hier eerste skiles
Groen gemakkelijkste pisteplatte piste met enkele korte hellingen, Ideaal voor beginnende en/of onzekere wintersporters
Blauw normale pistebeginners met enige ervaring kunnen hier skiën
Rood moeilijke pistegevorderde skiër/ boarder kan hier gewoon van af skiën/ boarden
Zwart heel moeilijke pisteniet iedereen komt hier van af
Zwart/geel gestreept extreme pisteeen ongeprepareerde zwarte piste

Elk land gebruikt zijn eigen aanduiding. Wat in Oostenrijk ‘zwart’ is, is in Frankrijk bijvoorbeeld ‘rood’.

Tip

Stop altijd een pistekaart van het gebied in je zak. Daar staan alle pistes op aangegeven met de kleur erbij. Zo kan je makkelijk zien welke route je gaat nemen en welke lift daarbij hoort.

De pisteregels

  1. Houd rekening met anderen – iedereen moet zich zo gedragen dat hij/ zij geen gevaar voor de ander is of schade aanbrengt.
  2. Beheers je snelheid – pas je snelheid aan aan je skistijl, aan je eigen capaciteiten, de toestand van de piste en aan het weer.
  3. Kies een veilig spoor – Benader je een andere skiër van achter, moet jíj een spoor kiezen waarbij je de ander niet stoort of in gevaar brengt.
  4. Kijk uit bij oversteken en invoegen – breng anderen niet in gevaar tijdens het oversteken op de piste. Kijk altijd naar ‘boven’ om te zien of er iemand aankomt.
  5. Haal voorzichtig in – houd afstand tijdens het inhalen, zodat diegene niet wordt gestoord.
  6. Sta niet zomaar stil op de piste – het is levensgevaarlijk om op smalle of onoverzichtelijke delen stil te staan. Je wordt niet snel opgemerkt en dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
  7. Klim en loop altijd aan de zijkant van de piste – gebruik de zijkant van de piste om omhoog te klimmen. Dit is veel veiliger dan in het midden van de piste te gaan klimmen.
  8. Houd je aan de verkeersborden – net als op de weg hoor je je op de piste aan de borden te houden. Volg de aanwijzingen van de pistedienst op.
  9. Verleen hulp bij ongelukken – iedereen is verplicht hulp te verlenen bij ongelukken.
  10. Legitimatie op de piste is verplicht – ook op de piste is legitimatie verplicht.
Gerelateerde artikelen
We houden van saaie autokleurenWe houden van saaie autokleurenNederland is al sinds jaar en dag een land binnen Europa die graag haantje de voorste wil zijn, misschien wel het hoofd…
Alles wat je over kleuren moet weten!Alles wat je over kleuren moet weten!Kleuren zien we door het wit licht. Als er geen licht is, kunnen we ook geen kleuren zien. Indien de lichtbron gekleurd…
Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfel…
Effect van kleuren in huisEffect van kleuren in huisKleuren in huis kunnen voor veel effect en gevoel zorgen. Kleuren wekken iets op en het is dan ook handig om te weten wa…
Tekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodTekenen met kinderen: kleuren mengen met kleurpotloodKinderen kleuren graag met kleurpotlood en als ze dat doen, mengen ze de kleuren ook. Als je ze er echter van bewust wil…

Reageer op het artikel "Wintersport: Kleur skipiste en pisteregels"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 10-11-2007
Gepubliceerd: 20-08-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!