InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport: Richtlijnen voor aanschaffen skischoenen

Wintersport: Richtlijnen voor aanschaffen skischoenen

Skischoenen zijn niet zomaar schoenen. Het is je stuur tijdens het skiën en het is enorm belangrijk dat je de juiste kiest. U leest een aantal richtlijnen voor het aanschaffen van skischoenen.

Richtlijnen voor het aanschaffen

  • De schoenmaten van schoenen zijn anders dan de schoenmaten van skischoenen. De meeste fabrikanten geven de maat aan in het Mondopoint Systeem. Dit geeft de lengte van de binnenkant van de binnenschoen aan en meet de lengte van de voet in centimeters.
  • De voeten hebben de neiging om te zwellen gedurende de dag. Koop daarom skischoenen aan het eind van de middag of ís avonds. Neem de tijd om diverse skischoenen te proberen, ze moeten erg goed zitten. Voel het verschil van elk paar en beslis daarna.
  • Trek tijdens het passen de sokken aan die je ook tijdens het skiën aantrekt. Het is lastig om goede skischoenen te vinden als je sokken aan hebt die te dik of te dun zijn.
  • Voordat je skischoenen gaat passen, zal de verkoper de lengte en de breedte van je voeten opnemen. Daarbij kijkt hij of je een hoge wreef hebt en of er nog andere dingen aan je voeten zijn waar hij op moet letten. Daarna pakt hij enkele modellen die het best bij je voet passen. Luister goed wat de verkoper zegt en beslis welke het best past en het lekkerst zit.
  • De schoen moet comfortabel zitten nadat je de schnallen van de skischoen hebt vastgemaakt. De schoen mag niet te los zitten, maar ook niet te straks. Je bloed moet nog wel blijven lopen als je de skischoen draagt. De tenen moeten dicht bij de voorkant van de skischoen zitten, echter mogen ze er niet strak tegenaan zitten. Als je rechtop staat en door je knieën buigt, zodat je schenen tegen de voorkant van de skischoen aandrukt, moet je hiel op zijn plek blijven en mag je niet teveel beweging hebben in de schoen! Dit is uiterst belangrijk.
  • Houd minstens 15 minuten de skischoen aan voordat je hem koopt. Loop rond, zo krijg je het gevoel hoe het is om te bewegen met de skischoen aan. Als je tegen de voorkant van de skischoen aanleunt, zie je hoe stijf de schoen is. Buigt hij gemakkelijk, is het een soepele skischoen. Kun je de schoen helemaal niet naar voren buigen, is het misschien zo dat de skischoen te stijf is voor jouw gewicht of niveau.
  • Trek na deze 15 minuten de skischoen uit en kijk of je ergens pijn hebt op gevoelige plekken van je voet: botten van je enkels, hiel, tenen en schenen.
  • Blijven er 2 paar skischoenen over die lekker zitten? Trek van het ene paar de linkerschoen aan en van het andere paar de rechterschoen. Wissel het om als je een tijdje hebt rondgelopen. Nu is het makkelijker te beslissen welke echt het lekkerst zit.
  • Onthoud dat skischoenen een aantal jaren meegaan. Voor de gemiddelde skiër is dit vaak 15 weken. Echter hangt dit af van het niveau van de skiër.

Kortom

Het is duidelijk dat je niet snel skischoenen vindt die lekker zitten én een goede pasvorm hebben. Neem de tijd om skischoenen uit te zoeken en probeer diverse modellen en merken. Het kan best lastig en frustrerend zijn om een paar uit te zoeken, maar geduld loont. Niks is vervelender dan pijn tijdens het skiën!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wintersport: SkikledingHet is van enorm belang goede skikleding te dragen. Let je bij het kopen van skikleding alleen op de mode, is de kans op…
Op vakantie gaanHeerlijk, tijd om op vakantie te gaan. Maar de stress daarvoor is minder leuk. Namelijk het inpakken van je koffer. Wat…
Ski- en snowboardkleding: info & trendsSki- en snowboardkleding: info & trendsDe zomer is voorbij en dat is voor velen het signaal om aan de wintersport te denken. Ski- en snowboardkleding is een be…
Komen de geitenwollensokken terug?De beroemdste onder alle sokken zijn toch wel de geitenwollensokken. Met spotzucht wordt het dragen toegeschreven aan he…
Schoenen kopen die echt goed passenSchoenen kopen die echt goed passenBij het kopen van schoenen gaat onze eerste aandacht vaak uit naar het model, de uitstraling en of de schoen past in het…

Reageer op het artikel "Wintersport: Richtlijnen voor aanschaffen skischoenen"

Infoteur: Jootje
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!