InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Winterberg, wintersport om de hoek

Winterberg, wintersport om de hoek

Winterberg, wintersport om de hoek Voor ski-, snowboard- en sneeuwplezier, hoef je niet ver weg te gaan. Op ongeveer twee uur rijden vanaf de Duits-Nederlandse grens ligt namelijk Winterberg, het dichtstbijzijnde skigebied voor ons Nederlanders. Winterberg is bij uitstek geschikt om de wintersport eens uit te proberen voor beginners. Maar ook voor de geoefende wintersporter is Winterberg niet verkeerd om er even een weekendje tussenuit te gaan.

Winterberg en Altastenberg liggen vlak bij elkaar

Winterberg

In zuidoost Noordrijn-Westfalen ligt Sauerland. In deze omgeving kan er flink van de wintersport genoten worden. Maar in Hoog-Sauerland heb je de beste wintersport mogelijkheden. Hier vinden we dan ook Winterberg, waar de bergen zo een 800 meter hoog zijn. Rond Winterberg zijn er tien verschillende skigebieden te vinden. Deze skigebieden samen hebben ruim 80 afdalingen van in totaal 45 kilometer. Dit lijkt niet zo veel, maar voor een beginnende skiër of voor een geoefende skiër die een weekendje wil skiën is dit ruim voldoende.

Het bekendste skigebied is Skiliftkarussell Winterberg. Dit skigebied heeft 21 liften en de pistes liggen op zes verschillende bergen. Dit zijn: Astenstrasse, Bremberg, Herrloch, Kappe, Asten en Poppenberg. Het is dan ook erg leuk om hier skitochten te maken.

Zoals al eerder gezegd is dit gebied voornamelijk geschikt voor beginners, vanwege de vele minder steile afdalingen, maar ook voor de geoefende skiërs zijn hier een aantal steilere afdalingen. Een van de bekendste is de Slalomhang. Ook aan de snowboarders is gedacht. Er is een erg mooie snowboardpark aanwezig.

In de avond worden er tien pistes verlicht. Dit geeft de mogelijkheid om ook eens in de avond van de berg af te glijden. In Sauerland is er ook gedacht aan de langlaufers. De langlaufers kunnen geniet van ruim 100 kilometer gespoorde loipes.

Wil je eens op een andere manier de berg af dan op ski's of snowboard? Dan moet je hier eens gaan rodelen. Heerlijk met een slee de berg af roetsjen. Is weer eens wat anders.

Sneeuwzeker

Ondanks de geringe hoogtes is Sauerland erg sneeuwzeker. De meeste skigebieden hebben meerdere sneeuwkanonnen waardoor de sneeuwzekerheid erg is verbeterd.

Wedstrijdinstallaties

Winterberg bezit een officiële bobsleebaan en verschillende springschansen. De Nederlandse bobsleeërs en skispringers trainen hier volop. Misschien ook leuk om er eens een kijkje te gaan nemen.

De voor en nadelen op een rijtje

Voordelen

  • Vlakbij Nederland (2-2,5 uur rijden vanaf de Nederlandse grens)
  • Vrij sneeuwzeker door de sneeuwkanonnen
  • Ideaal voor de beginnende wintersporter
  • Doordeweeks relatief rustig
  • Een goed uitprobeer wintersportgebied
  • Goed te doen als een weekendje weg

Nadelen

  • Korte pistes door gering hoogteverschil
  • Weekenden erg druk, vooral als de sneeuw goed is
  • Niet altijd even leuk voor de geoefende skiër
  • Erg druk in de weekenden, vooral als het bekend is dat de sneeuw goed is
  • Relatief veel onervaren skiërs, dus vaak weinig discipline

Andere skigebieden

Mocht je uitgekeken zijn op Skiliftkarussell Winterberg, dan kun je in de buurt ook andere skigebieden uitproberen. De andere skigebieden in de buurt zijn:
  • Bödefeld-Hunau
  • Skikarussell Altastenberg
  • Postwiesen-Skigebiet Neuastenberg
  • Snow World Züschen

Prijzen in Winterberg

Over het algemeen is even een weekje wintersport een aanslag op je portemonnee. Ook Winterberg is niet spotgoedkoop, maar wel goedkoper dan bijvoorbeeld Frankrijk. Voor 35-55 per nacht kun je al slapen in een hotel. Appartementen zijn natuurlijk in verhouding goedkoper. En dan zit er natuurlijk ook nog een verschil in 2-sterren of 3-,4- of 5-sterren. Een zesdaagse skipas kost 99,-. Een dagkaart kost 29,-. Voor gebruik van de rodelbaan is een aparte pas nodig. Ook als je 's avonds de piste op wilt, heb je een aparte pas nodig. Het eten is over het algemeen goed en te vergelijken met Nederlandse prijzen, of iets duurder.
© 2012 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterberg - Skiën en snowboarden in het Sauerland!Winterberg - Skiën en snowboarden in het Sauerland!Winterberg is een vakantieplaats in Sauerland, Duitsland. Het dorp is voornamelijk bekend vanwege de talloze mogelijkhed…
Winterberg: dé wintersportbestemming dicht bij huisWintersporten is ontzettend populair bij de Nederlanders. Het hele jaar door worden skihallen op verschillende locaties…
Winterberg, zomer en winterWinterberg is gelegen in het HochSauerland in Duitsland. Het is vooral populair om de wintersport, maar ook in de zomer…
Vakantie in het SauerlandHet Sauerland is een streek en middelgebergte in Midden-Duitsland en een geliefde streek voor Nederlanders om hun vakant…
Zomervakantie en wintersport in DuitslandDuitsland is het vakantieland bij uitstek. Voor een fietsvakantie, wandelvakantie, skivakantie of autovakantie kunt u pe…
Bronnen en referenties
  • www.snowplaza.nl
  • www.skiliftkarussell.de

Reageer op het artikel "Winterberg, wintersport om de hoek"

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 15-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!