InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Skiën in de Sierra Nevada, Spanje

Skiën in de Sierra Nevada, Spanje

Wintersport in het zuiden van Spanje! Dichtbij de stad Granada en op nog geen twee uur rijden van Málaga ligt het skigebied Sol y Nieve (zon en sneeuw) midden in de Sierra Nevada. Meer dan 100 skipistes van alle niveaus waar jong en oud terecht kan voor een wintersportvakantie of een dagje skiën tijdens de vakantie aan de Costa del Sol.

Zon en sneeuw

Vlakbij Granada ligt het skigebied van de Sierra Nevada dat Sol y Nieve (zon en sneeuw) wordt genoemd. Een naam die het zeker waar maakt, aangezien hier de meeste zon schijnt in vergelijking met andere skigebieden in Europa. In 1996 vonden hier de wereldkampioenschappen ski plaats. Behalve skiën kun je hier langlaufen, rodelen, snowboarden, freestyle skiën en wandelen. De pistes gaan soms al halverwege oktober open en het seizoen loopt dan door tot half april. In 2009 bleven een aantal skipistes zelfs tot half mei open! De enige plek in Europa waar je ´s ochtends kunt gaan skiën en ´s middags zonnen op een van de stranden van de dichtbij gelegen Costa del Sol.

Après-ski

Het dorp Pradollano, gelegen op 2100 meter, vormt het hart van het gebied van waaruit je tot op 3300 meter hoogte kunt skiën. Tijdens het winterseizoen is het er gezellig druk. Er zijn diverse hotels en appartementen ter overnachting en in de vele winkels kun je terecht voor bijvoorbeeld ski- en kledingverhuur. De après-ski bestaat hier vooral uit het eten van lekkere tapas in een van de vele bars of restaurants.

De skipistes van de Sierra Nevada

Het gebied is verdeeld in zes zones

  • Veleta
  • Laguna de las Yeguas
  • Borrequiles
  • Loma Dílar
  • Parador
  • Rio
Meer dan twintig liften brengen de wintersporter naar een van de maar liefst 115 skipistes met een totale lengte van 102 kilometer, te weten

  • 16 groene,
  • 40 blauwe
  • 50 rode
  • 9 zwarte

Snowboarden en freestyle skiën

Het Parque Sulayr in zone Borrequilas is geheel ingericht voor snowboarders en freestyle skiërs. Recent zijn hier nieuwe hindernissen, zoals halfpipe en schans geplaatst waar spectaculaire aerials en moguls op kunnen worden uitgevoerd.

Kinderen

In Parque Dreamland, gelegen in het tussenstation Borrequilas kunnen kinderen skilessen volgen. Ook vind je hier kinderopvang waar de allerkleinsten al vanaf 4 maanden terecht kunnen.

Uitstapjes naar Cordoba of Nerja

In de weekenden is het vaak een drukte van belang aangezien veel Spanjaarden uit Madrid, Málaga en natuurlijk Granada een dagje komen skiën. Een mooie gelegenheid om bijvoorbeeld een bezoek te brengen aan het Alhambra van Granada, de Mezquita in Cordoba, de beroemde kloof van Ronda of slenteren aan de kust in de badplaats Nerja.

Kortom skiën in de Sierra Nevada is een ideale combinatie van zon en sneeuw!
© 2009 - 2017 Zalomeya, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Skiën in de Sierra Nevada, Spanje"

Infoteur: Zalomeya
Gepubliceerd: 28-10-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!