InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport, kies voor afwisseling en authenticiteit

Wintersport, kies voor afwisseling en authenticiteit

Wintersport, kies voor afwisseling en authenticiteit Wie eenmaal op wintersport gaat blijft dat meestal doen. Het wordt een gewoonte. De bestemmingen kun je weliswaar afwisselen, in feite gaat het om het skiën en de après ski, of je dat nu op een populaire bestemming in Oostenrijk, Italië, Frankrijk of Duitsland doet. Wintersport is ontspannend, maar laat het het geen sleur worden! Verwissel het massatoerisme eens voor een authentiek dorp met een kleinschalige aanpak. Ga eens sneeuwwandelen, langlaufen, toerskiën of snowboarden. Spullen kun je altijd huren en lessen nemen kan ook overal. Zo wordt je wintersport minder voorspelbaar en afwisselender.

Doorbreek de gewoonte

Waarom gaat een mens op wintersport? Om de donkere winterdagen van veel binnen zitten in verwarmde ruimtes af te wisselen met activiteiten in de frisse buitenlucht. Om het sociale gebeuren die zo'n sportieve vakantie met zich meebrengt. Om met gezin of vrienden in een gastvrije omgeving een weekje door te brengen en bij te praten. Omdat de bergen zo mooi zijn, zeker wanneer ze met sneeuw bedekt zijn. Je boekt eens een andere wintersportbestemming, ver weg van het massatoerisme, en hoopt op veel sneeuw. Een weekje vrij van werk en overige dagelijkse beslommeringen. Eenmaal aangekomen zit de lucht potdicht, waait de wind ijzig en sneeuwt het onophoudelijk met gevaar voor lawines. Iedere dag moet je de mogelijkheden opnieuw bekijken. Ook dat is wintersport!

Wintersport

Als je éénmaal geskied hebt ben je voor je leven verloren, luidt het gezegde. Wanneer je door omstandigheden de wintersport opeens niet dreigt door te gaan en je lichtelijk in paniek raakt naarmate de winter verstrijkt, blijkt er inderdaad waarheid in te schuilen. Waar kun je zo opeens nog naar toe? Kandersteg, in het Berner Oberland, is een gok. Aangezien het in de bergen ligt, denk je, als Nederlander: daar kun je skiën! Hotel Ermitage, met spiksplinternieuwe kabinelift voor de deur, zou één van de beste keukens hebben; ook niet te versmaden! Verder kun je er wandelen, langlaufen en zelfs tourtochten op skies maken.

Authentiek

De verrassing bij het binnenrijden van Kandersteg is groot. Een dorp op een driehoekige vlakte tussen de bergen en het riviertje de Kander dat erdoorheen stroomt. Grote houten huizen, sommige prachtig bewerkt met houtsnijwerk en beschilderingen. Geen flats, wel appartementencomplexen in de stijl van het dorp. Anderhalve winkelstraat met twee sportzaken, twee kerkjes en een station. Het dorp, de omgeving, blijkt Unesco werelderfgoed. De sfeer is ongekend naturel. Een groot verschil met de bekende populaire skidorpen.

Familieskigebied

Sleeën, snowboarden, wandelen en ijsvissen

Waarom Kandersteg? Het ligt aantrekkelijk dichtbij (op maar 750 km van Zuid-Nederland); dus niet te vroeg op en niet te lang rijden. Het is een klein, authentiek dorp en het wordt aangemerkt als familieskigebied met veel mogelijkheden.
Wat zijn die mogelijkheden? Vanuit het dal (1200m) gaat een berglift naar Oeschinen (1682m). Na een korte blauwe piste kom je bij een tweede lift vanwaaruit je twee blauwe en drie rode afdalingen kunt maken. Een rode afdaling brengt je naar een derde lift vanwaar je via een blauwe afdaling bij de Oeschinensee komt. Daar zijn twee restaurants met zonneterras en prachtig uitzicht over het meer en de rotsen erachter. Behalve dat, kun je hier ook sleeën, snowboarden, en wandelen. Je kunt langs en over het meer wandelen en er ijsvissen. Bij veel sneeuwval heb je sneeuwschoenen nodig, want je zakt te diep in de sneeuw. Routes zijn vrijgemaakt en met paarsroze borden aangegeven. Het is mogelijk om terug naar het dal te skiën of sleeën.

Afhankelijk van het weer

Een tweede mogelijkheid is de lift te nemen aan het eind van het dal, naar Sunnbüel. Vandaar heb je drie sleepliftjes en kun je hemels skiën over blauwe pistes. Je kunt er ook langlaufen of wandelen, er is een route door het bergbos onderaan het bergstation. Of je loopt over de hoge vlakte naar Schwarenback en bij goed weer helemaal tot de Gemmipas. Er zijn meer mogelijkheden, maar je bent, zeker op deze hoogte, sterk afhankelijk van het weer. Bij lawinegevaar worden de wegen afgesloten. Informeer naar de actuele situatie bij de VVV in het dorp.

Trein, bus en liftpas

Snow&roll

De derde mogelijkheid is om met trein en bus naar Wiler te reizen. Koop bij het station een Snow&roll kaartje (trein+bus+liftpas) dat drie dagen geldig is; handig als het weer plotseling omslaat. Als je met de auto wilt gaan dan kan dat, vanwege de tunnel, alleen per trein (daar schiet je dus niet veel mee op). Trein en bus zijn berekend op vervoer van skiís en schoenen, dat hoeft dus geen probleem te zijn. De bustocht is erg leuk. Dit dal aan de andere kant van de berg is smal en de houten boerderijen en schuren liggen tegen de berghelling geplakt. Uiteraard kun je ook in Wiler skiís huren. De trein gaat één keer per uur. Je hebt direct aansluiting met de bus. Bij de sportzaak tegenover het station in Kandersteg zowel als op het dalstation in Wiler krijg je informatie over toertochten per ski of Telemarken. Bij goed weer zou je dit zelfs zonder gids kunnen doen!

Toertochten

In Wiler heb je vanaf het bergstation op de Laucheralp een stoeltjes- en een sleeplift naar Stafel vanwaaruit je de keus hebt uit een blauwe en twee rode afdalingen. Of neem de stoeltjeslift naar Gandegg (2700m) met een lange en twee korte rode en twee zwarte afdalingen. Van Gandegg gaat nog een lift naar boven, maar alleen voor (diverse!) toertochten die er zijn uitgezet. Ook kun je per openbaar vervoer nog voorbij Wiler reizen; vanuit Jezinen gaan er liften naar rode pistes en lange blauwe afdalingen, die deels door het bos gaan. Tenslotte kun je vanuit Kandersteg ook de andere kant optreinen (of per auto!), richting Kiental, met twee liften, twee lange rode, twee blauwe afdalingen en een uitgestippelde toertocht.

Wandelen of langlaufen

Voor langlaufers is Kandersteg ideaal met loipes door het mooie dal, het Oeschiwald, het Höhwald en zoals gezegd bij Sunnbüel. Dit is misschien wel de gelegenheid om een kennismakingscursus te volgen. Wandelen kan ook, met of zonder sneeuwschoenen, door genoemde bossen, naar Blausee en verder langs de Kander, vanaf Oeschinen (te bereiken per lift) naar de Oeschinensee.

Routine

Skivakanties zijn eigenlijk ongelooflijk saai en voorspelbaar. Het is waarschijnlijk de routine die het hem doet: elke dag is een exacte kopie van de andere. Je hoeft nergens over te piekeren. Je bent de hele dag in de frisse buitenlucht. De balans tussen wachten op de lift, zitten in de lift en naar beneden suizen is optimaal. En tussendoor en achteraf neem je wat biertjes op een zonnig vol terras of in een berendrukke hut. Al met al voor veel mensen een gouden formule; even niks aan je hoofd. Als het weer mee zit tenminsteÖ Kies je eens voor iets anders dan kan dat heel verfrissend uitpakken, ook als het weer niet meewerkt.

Aanvullende informatie

In het dorp zijn hotels, appartementen en kamers bij particulieren te huur (buiten de vakanties ook op de bonnefooi), rechtstreeks via internet of via SNP reizen (hotel Ermitage) of de ANWB (hotel Alpina). Ook ís zomers is Kandersteg zeer aantrekkelijk, met veel meer wandelmogelijkheden. Ga in juni: de lente begint hier een maand later.

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wanneer je op wintersport gaat, is een wintersportverzekering geen overbodige luxe, met name de wintersport reisverzeker…
Wintersport voor de eerste keerWintersport voor de eerste keerVelen dromen jaarlijks van een witte kerst maar dat komt niet zo vaak voor. Een groot aantal Nederlanders is daar echter…
Skiën of snowboarden; diversiteit in blessuresSkiën of snowboarden; diversiteit in blessuresSkiën en snowboarden, beide populaire wintersporten. Het verschil tussen beide sporten is duidelijk, skiers staan op twe…
Skiën en snowboarden in NederlandNederland staat met haar hoogste punt op 333 meter (boven NAP), dat we dan ook nog moeten delen met de Belgen en de Duit…
Wintersporten voor op wintersportWintersporten voor op wintersportWintersport. Welke sporten kun je zoal beoefenen tijdens de wintersport? Sneeuwscooter, skiën, snowboarden... Er zijn ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen afbeelding
  • SNP en ANWB bieden wintersport in Kandersteg aan.

Reageer op het artikel "Wintersport, kies voor afwisseling en authenticiteit"

Infoteur: Stine
Laatste update: 06-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Special: Vakantie
Schrijf mee!