InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Winter Frankrijk 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen

Winter Frankrijk 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen

Winter Frankrijk 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen Deze winter (2016-2017) onderweg naar de Alpen voor de wintersport? In Frankrijk is er door verkeersdrukte, files, wegwerkzaamheden en weersomstandigheden tijdens je reis kans op vertraging. Wat zijn in de winter in Frankrijk de knelpunten, waar staan de files, wat zijn de drukke routes en drukke snelwegen en wat zijn de drukke dagen om in Frankrijk voor de wintersport onderweg te zijn? Dit is handig om te weten zodat je je plannen en route hierop kunt aanpassen. En een goede voorbereiding is het halve werk, nietwaar?

Winter 2016-2017: Piekuren, drukke dagen met veel verkeer

De door wintersport veroorzaakte verkeersdrukte in Frankrijk kan per tijdstip en dag variëren. Hierdoor is het wellicht verstandig om eerder of juist later te vertrekken zodat de vertraging meevalt. Volgens de ANWB moet op de volgende tijden en dagen met vertraging rekening worden gehouden:

Piekuren richting de wintersportgebieden:

(Vanuit) regio Parijs: vrijdag tussen 15:00 en 22:00 uur.
Franse Alpen: zaterdag tussen 10:00 en 14:00 uur.

Piekuren vanuit de wintersportgebieden:

Regio's Lyon, Dijon en Parijs: zondag tussen 16:00 en 20:00 uur.

Drukke dagen richting de wintersportgebieden:

  • Zeer druk: zaterdag 25 februari (rond carnaval).
  • Druk: 23, 24 en 31 december, zaterdagen 28 januari, 4, 11 en 18 februari.

Drukke dagen vanuit de wintersportgebieden:

  • Zeer druk: zaterdag 4 maart (rond carnaval).
  • Druk: zaterdag 31 december, zaterdagen 7 januari, 4, 11 en 18 februari, 2 en 31 maart.

Volgens de Franse zusterorganisatie van de ANWB, ‘Bison Futé', zijn met name 23 en 24-12-2016 en 04-02-2017 (zeer druk) en 11 en 18-02-2017 (extreem druk) dagen om in de gaten te houden. De Franse schoolvakanties kunnen samenvallen met de Nederlandse schoolvakanties waardoor het nog drukker kan worden op de wegen.

Winter 2016-2017: Drukke routes en snelwegen in Frankrijk

Frankrijk kent een aantal drukke routes van/naar de wintersportgebieden in de Alpen:
  • A6 Parijs - Lyon: bij Châlon-sur-Saône.
  • A40 Mâcon - Chamonix: bij Bourg-en-Bresse, Chamoisetunnel en Chamonix.
  • A43 Lyon - Chambéry: bij Bourgoin-Jallieu en Chambéry.
  • N85 Grenoble - Gap: bij Grenoble en bij Gap.
  • N90 Albertville - Bourg St. Maurice: bij Moûtiers.
  • D1091 Grenoble - Briançon: tussen Le Bourg d’Oisans en La Grave.

Winter 2016-2017: De grootste knelpunten

Ieder knooppunt op de hierboven genoemde drukke routes en snelwegen vormt een potentieel knelpunt, met in het bijzonder de tolpoorten op deze trajecten en verder:

Lyon

Bij Lyon komen veel snelwegen bij elkaar. Een echt goede doorgaande route langs Lyon is er niet, de doorstroming is er slecht met lange files tot gevolg.

Mont Blanc tunnel

De Mont Blanc tunnel vormt de verbinding met de Italiaanse Alpen en kent slechts 1 rijstrook per rijrichting waardoor de tunnel als een trechter functioneert.

Overige omstandigheden die voor extra verkeer en drukte kunnen zorgen

Weersomstandigheden

Bekijk voor vertrek het weerbericht nauwkeurig om verassingen onderweg te voorkomen. Mocht er slecht weer worden voorspeld, neem dan voor de zekerheid wat dekens en extra eten/drinken mee.

Wegwerkzaamheden

Bison Futé geeft voor Frankrijk een goed en actueel overzicht van de wegwerkzaamheden. Het werkt middels een interactieve kaart waarop de route kan worden opgezocht.

Schoolvakanties

De Franse schoolvakanties kunnen samenvallen met de Nederlandse schoolvakanties wat de verkeersdrukte laat toenemen.

Je reis voorbereiden

Wintersporten kan ook dichtbij huis, bijvoorbeeld in Sauerland. Echter bieden de Alpen door de hoger gelegen wintersportgebieden en bergen meer sneeuwzekerheid en uitdaging. De meeste mensen gaan dan ook richting de Alpen voor de wintersport, wat qua reistijd toch neerkomt op minimaal zo'n 8 - 9 uur. Als je naar de Franse Alpen reist ben je (door de meer zuidelijke ligging) minimaal zo’n 10 uur onderweg. Een lange rit die (ook bij weinig verkeer en goede weersomstandigheden) sowieso veel van de bestuurder en het voertuig vergt. Zorg dus voor een goede voorbereiding. Denk hierbij aan:

Wintercheck

Laat de garage een wintercheck uitvoeren. Dit kan per garage verschillen maar in het algemeen worden de banden, vloeistoffen en de accu gecontroleerd. Het controleren/bijvullen van olie en/of ruitensproeiervloeistof, het vervangen van de ruitenwissers of verlichting etc. is bovendien iets wat je zelf ook kunt uitvoeren. Zo ben je er zeker van dat je voertuig in goede conditie is.

Winterbanden

Winterbanden zijn niet verplicht in Frankrijk, maar worden logischerwijs sterk aanbevolen.

Sneeuwkettingen

In sommige omstandigheden op sommige wegen is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht. Indien dit het geval is dan wordt dit middels een bord aangegeven.

Verkeersregels

Frankrijk kent grotendeels dezelfde verkeersregels als Nederland. Houdt de borden met max. snelheden vooral goed in de gaten (bebording is in Frankrijk wat chaotischer dan in Nederland) en wees voorbereid op de diverse tolpoorten die de rit op de snelweg kunnen onderbreken.

Tol

In Frankrijk betaal je op veel wegen en trajecten tol. De kosten kunnen per weg verschillen.

Belading auto

Zorg ervoor dat het maximale laadgewicht niet wordt overschreden en dat er geen losse spullen in de bagageruimte liggen (goed afdekken). Bij een abrupte (rem)beweging of stuurcorrectie kunnen deze namelijk door de auto worden geslingerd en inzittenden verwonden.

Pechhulp

Denk aan het afsluiten van een pechhulp die je niet alleen in Nederland ondersteund maar ook daarbuiten.

Verplicht in de auto

In Frankrijk zijn een gevarendriehoek, verbanddoos en veiligheidshesje (aangeraden voor iedere inzittende) verplicht. Daarnaast wordt een kleine jerrycan met brandstof aangeraden om mee te nemen en natuurlijk reservelampjes.

Neem tot slot ook voldoende pauzes (minimaal een keer in de twee uur) en strek even de benen. Mochten er (kleine) kinderen mee gaan: voor hen is een lange autorit een saaie aangelegenheid dus neem bijvoorbeeld wat leesboeken mee of een tablet met spelletjes etc.

Lees verder

© 2016 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijdenOp vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijdenHet is eindelijk zover: we gaan op vakantie! Maar 'we' betekent in veel gevallen niet alleen u en ik maar miljoenen ande…
Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Wanneer valt zwarte zaterdag in 2014? Belangrijk om te weten als je de grootste verkeersdrukte wilt mijden, op weg naar…
Zwarte zaterdag in Frankrijk en ander fileleedZwarte zaterdag in Frankrijk en ander fileleedVoor Fransen is 14 juli een nationale feestdag. Op 'le quatorze juillet wordt de Franse revolutie herdacht en alle Frans…
Met de auto op wintersport in de AlpenMet de auto op wintersport in de AlpenVeel Nederlanders gaan elk jaar op wintersport in de Alpen. Frankrijk en Oostenrijk zijn de meest bezochte landen maar o…
Toerisme in FrankrijkToerisme in FrankrijkFrankrijk is voor ons een geliefde vakantiebestemming. Veel Nederlanders gaan in de zomermaanden op reis naar Frankrijk.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono / Pixabay
  • Bronnen geraadpleegd op: 08-12-2016
  • http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie/frankrijk/vakantieverkeer#winter
  • http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/verkeer/verkeersdruktekalenders/winter-2016_2017/verkeersdruktekalender-frankrijk-winter-2016-2017.pdf
  • http://www.bison-fute.gouv.fr/IMG/pdf/15209_Calendrier_2016_Bison_Fute_A3_DEF_Light.pdf
  • http://www.bison-fute.gouv.fr/maintenant,langen.html
  • http://www.autoroutes.fr/en/routes.htm

Reageer op het artikel "Winter Frankrijk 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 04-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!