InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Winter Duitsland 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen

Winter Duitsland 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen

Winter Duitsland 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen Deze winter (2016-2017) onderweg naar de Alpen voor de wintersport? In Duitsland is er door verkeersdrukte, files, wegwerkzaamheden en weersomstandigheden tijdens uw reis kans op vertraging. Wat zijn in de winter in Duitsland de knelpunten, waar staan de files, wat zijn de drukke routes en drukke snelwegen en wat zijn de drukke dagen om in Duitsland voor de wintersport onderweg te zijn? Dit is handig om te weten zodat je je plannen en route hierop kunt aanpassen. En een goede voorbereiding is het halve werk, nietwaar?

Piekuren, drukke dagen met veel verkeer

In de winter kan de door wintersport veroorzaakte verkeersdrukte in Duitsland per tijdstip en dag variëren. Hierdoor is het wellicht verstandig om eerder of juist later te vertrekken zodat de vertraging meevalt. Volgens de ANWB moet op de volgende tijden en dagen met vertraging rekening worden gehouden:

Piekuren richting de wintersportgebieden:

  • Vrijdag tussen 13.00 - 20.00 uur
  • Zaterdag tussen 09.00 - 15.00 uur

Piekuren vanuit de wintersportgebieden:

  • Zaterdag tussen 11.00 - 18.00 uur
  • Zondag tussen 14.00 - 20.00 uur

Drukke dagen richting de wintersportgebieden:

  • Zeer druk: zaterdag 25 februari (rond carnaval)
  • Druk: zaterdagen 24 en 31 december, zaterdagen 28 januari, 4, 11 en 18 februari.

Drukke dagen vanuit de wintersportgebieden:

  • Zeer druk: zaterdag 4 maart (rond carnaval).
  • Druk: zaterdag 31 december, zaterdagen 7 januari, 4, 11 en 18 februari.

Volgens de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, wordt 23/12/2016 ook een drukke dag, evenals vrijwel alle vrijdagen en zaterdagen (druk verkeer) en zondagen (redelijke drukte) gedurende de winterperiode. Neem voor een gedetailleerd overzicht een kijkje op de filekalender. Hier vind je ook een overzicht van de Duitse schoolvakanties. Deze kunnen samenvallen met de Nederlandse schoolvakanties waardoor het nog drukker kan worden op de wegen.

Drukke routes en snelwegen

Duitsland kent een aantal drukke routes van/naar de wintersportgebieden in de Alpen:
  • Sauerland (van/naar skigebied Winterberg): A46, B7, B480, B236
  • A7 Ulm – grensovergang Füssen
  • A93 Rosenheim – grensovergang Kufstein
  • A99 Rondweg München
  • A9 Neurenberg – München
  • A8 Stuttgart – München – grensovergang Salzburg

De grootste knelpunten

Ieder knooppunt op de hierboven genoemde drukke routes en snelwegen vormt een potentieel knelpunt, met in het bijzonder:

München

In München komen veel snelwegen bij elkaar. De rondweg van München (A99) kan grote hoeveelheden verkeer slecht verwerken en is berucht om zijn (zeer) lange files, vanuit alle rijrichtingen.

Grensovergangen

Alle grensovergangen (en de wegverbindingen van/naar) met Oostenrijk en Zwitserland zijn in principe knelpunten, echter spant de grensovergang Füssen (Grenztunnel Füssen) de kroon. Deze ‘poort’ naar Tirol functioneert als een soort trechter: de Oostenrijkse B179 die hierop aansluit heeft namelijk maar één rijstrook per rijrichting en is erg bochtig. Dit zorgt voor lange wachtrijen op de Duitse A7 en de ‘sluiproute’ B309.

Overige omstandigheden die voor extra verkeer en drukte kunnen zorgen

Grenscontroles Oostenrijk

Op de drie belangrijkste grensovergangen (Kufstein, Salzburg, Pocking) tussen Duitsland en Oostenrijk worden de grenscontroles per 15 december 2016 verscherpt. Er is dan de hele dag en nacht kans op controles wat kan leiden tot files en vertragingen die kunnen oplopen tot een uur. Op de Fernpas zijn vooralsnog geen grenscontroles aangekondigd.

Weersomstandigheden

Bekijk voor vertrek het weerbericht nauwkeurig om verassingen onderweg te voorkomen. Mocht er slecht weer worden voorspeld, neem dan voor de zekerheid wat dekens en extra eten/drinken mee.

Wegwerkzaamheden

Duitsland staat bekend om zijn wegwerkzaamheden waar je gedurende het hele jaar vertraging door kan oplopen. Op verkehrsinfo.de is een goed en actueel overzicht van de wegwerkzaamheden te vinden.

Schoolvakanties

De Duitse schoolvakanties kunnen samenvallen met de Nederlandse schoolvakanties wat de verkeersdrukte laat toenemen.

Je reis voorbereiden

Wintersporten kan ook dichtbij huis, bijvoorbeeld in Sauerland. Echter bieden de Alpen door de hoger gelegen wintersportgebieden en bergen meer sneeuwzekerheid en uitdaging. De meeste mensen gaan dan ook richting de Alpen voor de wintersport, wat qua reistijd toch neerkomt op minimaal zo'n 8 - 9 uur. Een lange rit die (ook bij weinig verkeer en goede weersomstandigheden) sowieso veel van de bestuurder en het voertuig vergt. Zorg dus voor een goede voorbereiding. Denk hierbij aan:

Wintercheck

Laat de garage een wintercheck uitvoeren. Dit kan per garage verschillen maar in het algemeen worden de banden, vloeistoffen en de accu gecontroleerd. Het controleren/bijvullen van olie en/of ruitensproeiervloeistof, het vervangen van de ruitenwissers of verlichting etc. is bovendien iets wat je zelf ook kunt uitvoeren. Zo ben je er zeker van dat je voertuig in goede conditie is.

Winterbanden

Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden of all-season (4-seizoenen) banden in Duitsland verplicht.

Sneeuwkettingen

In sommige omstandigheden op sommige wegen is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht. Indien dit het geval is dan wordt dit middels een bord aangegeven.

Verkeersregels

Duitsland kent grotendeels dezelfde verkeersregels als Nederland. Houdt de borden met max. snelheden vooral goed in de gaten en wees voorbereid op een ‘vlotter’ rijtempo i.v.m. de autobahn zonder snelheidslimiet.

Tol

Alleen voertuigen zwaarder dan 7500kg moeten in Duitsland tol betalen. Echter zijn er wel plannen om eind 2017 of 2018 tol te gaan heffen voor alle buitenlandse voertuigen.

Belading auto

Zorg ervoor dat het maximale laadgewicht niet wordt overschreden en dat er geen losse spullen in de bagageruimte liggen (goed afdekken). Bij een abrupte (rem)beweging of stuurcorrectie kunnen deze namelijk door de auto worden geslingerd en inzittenden verwonden.

Pechhulp

Denk aan het afsluiten van een pechhulp die je niet alleen in Nederland ondersteund maar ook daarbuiten.

Verplicht in de auto

In Duitsland zijn een gevarendriehoek, verbanddoos en veiligheidshesje (aangeraden voor iedere inzittende) verplicht. Daarnaast wordt een kleine jerrycan met brandstof aangeraden om mee te nemen en natuurlijk reservelampjes.

Neem tot slot ook voldoende pauzes (minimaal een keer in de twee uur) en strek even de benen. Mochten er (kleine) kinderen mee gaan: voor hen is een lange autorit een saaie aangelegenheid dus neem bijvoorbeeld wat leesboeken mee of een tablet met spelletjes etc.

Lees verder

© 2016 - 2017 Ledje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijdenOp vakantie: Knelpunten tunnels, verkeersdrukte, wachttijdenHet is eindelijk zover: we gaan op vakantie! Maar 'we' betekent in veel gevallen niet alleen u en ik maar miljoenen ande…
Zwarte zaterdag 2015Zwarte zaterdag 2015Als je op weg naar je vakantie niet in lange files terecht wilt komen, kun je bepaalde dagen beter mijden. Om welke dage…
Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Zwarte zaterdag Frankrijk 2014Wanneer valt zwarte zaterdag in 2014? Belangrijk om te weten als je de grootste verkeersdrukte wilt mijden, op weg naar…
File Top 10 (Knelpunten ochtend & avondspits)File Top 10 (Knelpunten ochtend & avondspits)File Top 10 - 2009, 2008 en 2007. Waar zijn de ergste files? De ANWB registreert alle files, waaruit een top komt van fi…
U-borden, de weg naar uit uitwijkroutesU-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fabiopiccini / Pixabay
  • http://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/informatie/verkeer#verkeersdrukte-winter
  • http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-duitsland
  • http://www.sneeuwkettingen.com/artikel-1sneeuwkettingen-winterbanden.htm
  • https://www.adac.de/_mmm/pdf/Staukalender2017_273344.pdf
  • https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/
  • http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/verkeer/verkeersdruktekalenders/winter-2016_2017/verkeersdruktekalender-duitsland-winter-2016-2017.pdf
  • http://www.verkehrsinfo.de/index.php
  • Datum geraadpleegd: 24 & 25 november, 2016.

Reageer op het artikel "Winter Duitsland 2016-2017: Verkeer, files en drukke dagen"

Infoteur: Ledje
Laatste update: 04-01-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!