InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Verschillende wintersporten voor op wintersport

Verschillende wintersporten voor op wintersport

Verschillende wintersporten voor op wintersport Veel mensen gaan elk jaar op wintersport. Maar welke sporten kan je allemaal beoefenen tijdens de wintersport? Je kan kiezen uit skiën, snowboarden of langlaufen, maar je kan ook eens gaan rijden op een sneeuwscooter, bobsleeën of een rit maken op een snowtube. Een minder voorkomende tak van wintersport is een rit maken met de hondenslee.

Wintersport

Wintersport is erg populair. Als jij aan wintersport denkt, komen vooral de sporten skiën, snowboarden en langlaufen bij je op. Maar er zijn nog veel meer activiteiten die je kan uitvoeren in de sneeuw.

Snowtube

Heb je nog nooit van snowtube gehoord? Dat is heel goed mogelijk, want de term is ook behoorlijk onbekend. Bij het beoefenen van snowtube glij je erg snel over een zogenoemde snowtube-baan. De snowtube kan je het beste vergelijken met een zwemband, maar deze band is steviger en glijdt over sneeuw in plaats van over het water. Er zijn wintersportgebieden die een speciale snowtube-baan hebben aangelegd. Het is wel een erg hobbelige sport, doordat de banden zo licht zijn hobbelen de banden nogal snel heen en weer. De kans op een blessure is daarom ook wat groter dan bijvoorbeeld tijdens het skiën, maar het is wel een leuke sport om in ieder geval eens in je leven gedaan te hebben.

Sneeuwscooter

Een sneeuwscooter is een machine die zich door de sneeuw kan verplaatsen, doordat er een soort van skiís onder bevestigd zijn. De sneeuwscooter maakt behoorlijk wat lawaai door de motoren. Het leuke aan een sneeuwscooter is dat je ermee over de sneeuw kunt scheuren, je kan ermee de berg oprijden en je kan er ook afdalingen mee maken. Als je graag een keertje op een sneeuwscooter wilt rijden, moet je vooraf wel controleren of er in jouw wintersportgebied de mogelijkheid is om sneeuwscooters te huren, dit is namelijk niet overal het geval. Ook is het op sommige plekken of tijden verboden om te rijden op sneeuwscooters, en er wordt regelmatig gecontroleerd of de regels ook nageleefd worden. De reden dat er zeer strenge regels gelden, is dat sneeuwscooters lawines kunnen veroorzaken of de bodem kunnen beschadigen.

Skiën en off-piste skiën

Off-piste skiën is een bijzondere belevenis. Maar je moet dit enkel doen als je veel ervaring hebt met skiën, of als je een ervaren gids bij je hebt. Je mag dit zeker niet in je eentje doen, want in geval van nood moet er altijd iemand bij je zijn die hulp kan inschakelen. Er zijn wintersportgebieden die speciale plaatsen hebben aangewezen waar je off-piste mag skiën, maar onder begeleiding van een gids.

Het voordeel van off-piste skiën, ofwel het skiën in de vrije natuur, is dat je van de prachtig besneeuwde omgeving kunt genieten zonder andere mensen tegen te komen. Ook is de sneeuw hier nog in een prima conditie, omdat andere mensen er nog niet overheen zijn gegaan tijdens het skiën.

Bobsleeën

Het is in sommige wintersportgebieden mogelijk om te bobsleeën. Bobsleeën is een zeer snelle sport, waarbij snelheden van wel 90 kilometer per uur worden gehaald. Bijna alle wintersportgebieden hebben de regel dat enkel volwassenen mogen bobsleeën, sommige gebieden staan toe dat jongeren vanaf 16 jaar ook mogen bobsleeën.

Hondenslee

In sommige wintersportgebieden kan je ritjes maken met de hondenslee. Zes tot acht huskyís, de honden uit Alaska, trekken een slee door de slee. De honden zijn erg sterk en beschikken over een uitstekende conditie. Ze zijn getraind om ongeveer 135 kilo aan gewicht te vervoeren, dus vaak kan je met twee personen op een soort slee achter de honden meegetrokken worden. Huskyís houden ervan om dit werk te doen en ze kunnen dan ook niet wachten tot ze het startsein te horen krijgen dat ze mogen vertrekken.
© 2016 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wintersporten voor op wintersportWintersporten voor op wintersportWintersport. Welke sporten kun je zoal beoefenen tijdens de wintersport? Sneeuwscooter, skiën, snowboarden... Er zijn ve…
Wintersport: Soorten skiísSkiën, een geliefde wintersport. Er bestaan verschillende soorten skiís, voor ontspanning, voor wedstrijdskiën, voor ext…
Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wintersportverzekering (wintersport reisverzekering)Wanneer je op wintersport gaat, is een wintersportverzekering geen overbodige luxe, met name de wintersport reisverzeker…
Goedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieGoedkoop op Wintersport in Alta Badia, ItalieSteeds meer mensen kiezen voor een betaalbare wintersport. Hier vind je een aantal handige tips om de wintersport zo goe…
Goedkoop op Wintersport in Paganella, ItalieGoedkoop op Wintersport in Paganella, ItaliePaganella is een van de mooiste skigebieden van heel Italië. Dit is vooral te danken aan de mooie natuurlijke omgeving w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Wintersport
  • https://www.allesoversport.nl/artikel/3-redenen-waarom-sporten-je-conditie-en-fitheid-verbeteren/
  • http://www.voorwinden.nl/sport/wintersport
  • http://www.wimjaquetsports.nl/wintersport/

Reageer op het artikel "Verschillende wintersporten voor op wintersport"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 19-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!