InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Wintersport in Willingen - Duitsland

Wintersport in Willingen - Duitsland

Wintersport in Willingen - Duitsland Voor wie niet te ver wil reizen, maar wel lekker op wintersport wil, is Willingen een leuke wintersportplaats. Na Winterberg is dit het grootste skigebied van het Sauerland in Duitsland. Hoewel het niet te vergelijken is met de wintersportplaatsen en pistes in de alpen, is dit zeker een leuk alternatief voor bijvoorbeeld een lang weekend skiën.

Willingen

Willingen (570 - 840 m) is gelegen in Duitsland, in het Sauerland. De afstand vanaf Utrecht is circa 330 kilometer. Het Sauerland is een prachtig gebied met veel natuur. Er zijn uitgestrekte bossen, weilanden, meren en riviertjes.
Willingen is niet alleen bekend als wintersportplaats. Het is tevens een kuuroord en je kunt er fantastisch mountainbiken en wandelen. Ook zijn er een hoop andere faciliteiten te vinden, bijvoorbeeld een mooi zwembad, ijsbaan en een wildpark.

Het centrum van Willingen bestaat voornamelijk uit een lange hoofdstraat met veel kleine zijstraatjes waar je diverse winkels en restaurants vindt. De slaapaccommodaties zijn er talrijk. Zowel hotels (bijvoorbeeld het grote Sauerland Stern Hotel), pensions en appartementen zijn volop te vinden. Ook zijn er leuke cafés waar je terecht kunt voor de après-ski.

Skiën in Willingen

Met de gondel vertrek je naar boven de Ettelsberg op, het skigebied in van 18 kilometer aan pistes. De pistes zijn voornamelijk blauw en rood. Ideaal dus voor de nog niet zo gevorderde skiër en ook voor kinderen. Op verschillende plaatsen is er een "Kinderland" te vinden: een kinderskischool met een lopende band. Zeker voor de kleinere kinderen gaat dat veiliger en gemakkelijker omhoog. Onder andere bij de Ritzhagenlift en Wilddieblift zijn deze te vinden. Het dorp Usseln, vijf kilometer verderop heeft met de Emmetlift ook een ideale plek voor gezinnen met lerende kinderen. Er is materiaalverhuur en lesmogelijkheid en het is er rustig en mooi.
Er zijn op de pistes ook diverse sneeuwkanonnen aanwezig en tevens zijn er 5 pistes verlicht, zodat je ook een aantal avonden kunt gaan skiën (in het seizoen 2015-2016 op woensdag-, vrijdag- en zaterdagavond vanaf 18.30 uur). Ook voor langlaufen kun je terecht in Willingen. Er is maar liefst 96 kilometer aan loipes te vinden, zodat je genoeg mogelijkheden hebt om langlaufend door het Sauerland te gaan.

Het skiseizoen loopt van midden december tot en met midden maart. Check altijd van te voren de weersvoorspellingen, het is niet het hele seizoen sneeuwzeker. Een skipas voor volwassenen kost 25 euro per dag en voor 6 dagen 150 euro. Voor kinderen is dit 16 euro per dag en 96 euro voor 6 dagen. Deze prijzen zijn van het seizoen 2015-2016. Het parkeren onder aan de Ettelsberg Seilbahn (de gondel) is trouwens gratis.

Wintersport-Arena Sauerland

Willingen behoort tot de zogenaamde Wintersport-Arena Sauerland, een samenwerkingsverband tussen de skigebieden die samen het grootste wintersportgebied ten noorden van de Alpen vormen. Je kunt een pas kopen waarmee je toegang krijgt tot alle skigebieden van het Sauerland. Deze Wintersport-Arena-Card is verkrijgbaar vanaf een duur van 3 dagen en kost dan voor volwassenen 70 euro en voor kinderen 52 euro. Voor 6 dagen is dit voor volwassenen 110 euro en voor kinderen 79 euro (seizoen 2015-2016). Er zijn ook seizoenkaarten verkrijgbaar, hiervoor is wel een foto vereist.

Met deze card kun je terecht in de skigebieden Willingen, Winterberg, Postwiese Neuastenberg, Wintersportpark Sahnehang, Snowworld Züschen en Skikarussell Altastenberg om te skiën of te snowboarden. Let wel op, deze kaart is alleen overdag geldig en niet voor het avond skiën.

Voor- en nadelen

Aan het wintersporten in Willingen zijn een aantal voor- en nadelen verbonden.

Voordelen:

  • Dichtbij, weinig reistijd
  • Gezellige plaats
  • Naast wintersport voldoende andere activiteiten
  • Niet zo duur
  • Avondskiën
  • Geschikt voor kinderen

Nadelen:

  • Niet uitdagend voor gevorderde skiërs
  • Rustiger dan Winterberg maar de weekenden zijn alsnog erg druk
  • Geen sneeuwzekerheid
  • Geen après-ski zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk

Willingen

© 2014 - 2017 Jettix, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterberg - Skiën en snowboarden in het Sauerland!Winterberg - Skiën en snowboarden in het Sauerland!Winterberg is een vakantieplaats in Sauerland, Duitsland. Het dorp is voornamelijk bekend vanwege de talloze mogelijkhed…
Zomervakantie en wintersport in DuitslandDuitsland is het vakantieland bij uitstek. Voor een fietsvakantie, wandelvakantie, skivakantie of autovakantie kunt u pe…
Duitsland wandelland, de Rothaarsteig in SauerlandDe Rothaarsteig is een 154 kilometer lange wandeltocht in het West-Duitse Sauerland. De tocht loopt van Brilon via Winte…
Winterberg, wintersport om de hoekWinterberg, wintersport om de hoekVoor ski-, snowboard- en sneeuwplezier, hoef je niet ver weg te gaan. Op ongeveer twee uur rijden vanaf de Duits-Nederla…
De goedkoopste wintersportgebieden in EuropaDe goedkoopste wintersportgebieden in EuropaWie op wintersport wil maar niet te duur uit wil zijn kan daarvoor relatief dichtbij huis blijven. Europa kent namelijk…
Bronnen en referenties
  • www.anwb.nl
  • www.wintersporters.nl
  • www.winterpark-willingen.info

Reageer op het artikel "Wintersport in Willingen - Duitsland"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 26-08-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!