InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Cultuur Israël: Het uitgaansleven in Israël

Cultuur Israël: Het uitgaansleven in Israël

Cultuur Israël: Het uitgaansleven in Israël Wat doen Israëliërs in hun vrije tijd? Hoe ziet het uitgaansleven in Israël eruit? Israëliërs houden van restaurants bezoeken, winkelen, uitvoerende kunsten, musea en galeries, culturele festivals, het nachtleven en het strand.

Eten en drinken in restaurants

Het eten in restaurants is heel populair in Israël. Er zijn ook veel restaurants aanwezig. De Engelstalige editie van het dagblad HaAretz recenseert wekelijks restaurants van niet alleen de Joodse keuken maar ook de Oost-Aziatische, de Franse, Italiaanse, Midden Oosterse, Spaanse en andere keukens. Vroeger waren bijna alle restaurants in Israël familiebedrijfjes die traditionele kost uit het land van herkomst serveerden. Deze bedrijfjes zijn voort blijven bestaan zij het dat het aangepast is aan onze tijd. Ondertussen kwamen ook andere keukens het land binnen. Zo nam Israël Vietnamese bootvluchtelingen op in de jaren '70 en introduceerden deze de Oost-Aziatische keuken. Daarnaast hebben tegenwoordig Israëlische koks in Italië en Frankrijk stage gelopen en brachten zo nieuwe ideeën naar Israël. Ook uit andere delen van de wereld zijn culinaire tradities overgenomen. Zo ontwikkelden zich in Israël een aantal toprestaurants.

veel media aandacht

Dat de Israëliërs in goed eten geïnteresseerd zijn blijkt wel uit de vele tijdschriften en televisieprogramma's.

niet koosjer

Overigens hebben die buitenlandse invloeden er wel toegeleid dat veel restaurants niet langer koosjer zijn.

waar?

Eigenlijk kunt u overal wel restaurants aantreffen: op de stranden, in winkelstraten, vissers- en jachthaven, etc. Erg populair zijn restaurants in de oude haven van Tel Aviv waar vooral visschotels worden geserveerd (zoals de Sint Pietervis). Arabische restaurants zijn te vinden in Jeruzalem, Jaffa, de omgeving van en in Haifa en Galilea waar traditionele Arabische gerechten op het menu staan.

Winkelen

Israëliërs houden van winkelen in winkelcentra, winkelstraten, op markten, in cash & carry's op industrieterreinen, etc. Er wordt wel zeer prijsbewust gewinkeld hoewel er in winkels niet valt af te dingen zoals wel op markten gebeurt.

winkelcentra

De laatste jaren kent Israël grote winkelcentra in buitenwijken. Er is van alles: kinderopvang, bioscoopcomplex, cafetaria en allerlei soorten winkels. Sommige centra zijn zelfs op Shabbat open.

markten

Een markt heet een shoek in het Hebreeuws. Hier worden tegen redelijk goedkope prijzen kwalitatief hoogwaardig fruit en groente verkocht. Daarnaast vindt u er vlees, vis en prachtige bloemen. Regelmatig wordt er afgedongen. De bekendste shoeks zijn De Carmel in Tel Avib en Mahaneh Yehoedah in Jeruzalem. Op dinsdag en vrijdag vindt in de Nachalat Benjaminstraat in Tel Aviv een kunst- en kunstnijverheidsmarkt plaats.

Mode

In Israël is mode te vinden uit de bekende modesteden in de wereld. In veel modehuizen in Parijs, Londen en New York zijn overigens kledinglijnen te vinden van Israëlische modeontwerpers. In Israël lopen mannen en vrouwen er graag volgens de laatste modetrends bij (bij de religieuzen is dat uiteraard niet het geval). Ook Israëlische sieraden zijn populair en worden veel gedragen. Daarnaast worden veel schoonheidssalons bezocht. Wie hip wil zijn blijft vooral uit de zon: zonnebaden is helemaal uit de mode (slecht voor de huid).

Uitvoerende Kunsten

Theater

In Israël zijn anno 2011 veertig theatercomplexen waarbij tachtig voorstellingen worden gespeeld. Bekende theatergezelschappen zijn Habimah Nationaal Theater en Cameri Theater. Er worden wereldwijd bekende producties gespeeld maar ook werk uit Israël zelf.

Muziek

In Israël worden veel klassieke concerten gehouden. Ook opera's zijn populair. Verder kent Israël veel volks- en populaire muziek van eigen bodem in het Hebreeuws. Belangrijke onderwerpen waarover gezongen wordt zijn oorlog, vrede, alledaagse beslommeringen, en liefde.

Dans

Klassiek ballet en moderne dans worden uitgevoerd door buitenlandse en Israëlische dansgezelschappen.

Andere voorstellingen

Er zijn nog talloze andere voorstellingen die in Israël worden gegeven: dans, poëzie, drama, jazz, popmuziek, stand-up comedy, satire, operette, kinderprogramma's, etc. Ze vinden plaats in de kleine theaters, café bars, cultuurcentra en auditoria.

Musea en galeries

Er zijn meer dan tachtig musea in Israël, kleine en grote. Ze tonen vaak overzichtstentoonstellingen. Ein Hod is een kunstenaarsdorp. Ook zijn er kunstenaarswijken in Oud Jaffa en Safed. In de Gordon Street in Tel Aviv vindt u galeries. Een aantal bekende musea zijn: Israel Museum, Diaspora Museum, Yad Vashem (Holocaust Museum).

Culturele festivals

Jaarlijks zijn er in Israël meer dan zeventig culturele festivals zoals het Jeruzalem Festival, Festivals voor Klassieke muziek en Jazz, Akko Festival of Alternative Israeli Theater, Safed Klezmer. Verder zijn er nog filmfestivals, dansfestivals, dichtersfestivals, boekenbeurzen, marionettenfestival.

Nachtleven in Israël

In de grote steden, vooral Tel Aviv, bestaat een uitbundig nachtleven met bars en clubs. Ook zijn er discotheken.

Stranden

Israël kent veel stranden vanaf het zuidelijke Ashkelon tot het noordelijke Nahariya. Ook aan het Meer van Galilea en bij Eilat zijn stranden. De meeste stranden worden goed onderhouden door de gemeente of de kibboets. Er wordt met vlaggen aangegeven of het veilig (witte vlag) of onveilig (rode vlag) is. Als er geen strandmeester is mag er niet in zee gezwommen worden. Sommige stranden verhuren strandstoelen en parasols. Ook zijn er op de boulevards naast de stranden restaurants, bars, cafés en kiosken aanwezig. Tijdens vakantie een weekeinden lopen venters rond met ijs, frisdrank, limonade, etc. Op sommige stranden moet u entreegeld betalen. Ook zijn er speciale stranden voor ultra-orthodoxe Joden en hondenbezitters. Op de stranden worden vaak strandvolleybal en andere sporten beoefend. Bij de meeste toeristenoorden zijn vele watersporten aanwezig (zoals het Meer van Galilea). In de Golf van Eilat is snorkelen populair. Ook kunt u daar varen op boten met een glazenbodem of in onderzeebootjes en kennismaken met de koraalrif en wonderschone vissen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stedentrip Albuquerque, AmerikaStedentrip Albuquerque, AmerikaAlbuquerque is een Amerikaanse stad in New Mexico. De stad is zeer interessant voor toeristen, omdat er veel bezienswaar…
De Spaanse stad CordobaDe Spaanse stad CordobaCordoba is een stad in Andalusië en ligt in het zuiden van Spanje. Cordoba is de hoofdstad van de gelijknamige provincie…
Jongerenvakantie in SalouJongerenvakantie in SalouSalou is een bekende badplaats in Spanje waar voornamelijk jongeren komen. Er zijn veel uitgaansgelegenheden en je kunt…
Portugal, vakantielandPortugal is een prachtland om eens naar toe te gaan. Een geweldig mooie vakantiebestemming in de zomertijd. Met veel str…
Wat is het Serotonine Syndroom?Wat is het Serotonine Syndroom?Het Serotonine Syndroom wordt meestal veroorzaakt door een te hoog Serotonine in het centrale zenuwstelsel. Serotonine i…
Bronnen en referenties
  • Culture Smart! Israel (A Quick Guide to Customs & Etiquette) - Jeffrey Geri
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Cultuur Israël: Het uitgaansleven in Israël"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-10-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Israël cultuur
Schrijf mee!