InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Zwemmen in open lucht ten Noorden van Antwerpen

Zwemmen in open lucht ten Noorden van Antwerpen

Zwemmen in open lucht ten Noorden van Antwerpen Heet, heet, heet! Woon je ten Noorden van Antwerpen of in het Zuid-Westen van Nederland en heb je verkoeling nodig? Hier alvast enkele ideetjes om in open lucht en bovendien gratis of voor twee keer niets een verfrissende duik te nemen! Wat dacht je van Wemeldinge, Krabbendijke, de Galderse Meren, de Mosten, Bergen-op-Zoom of de Speelmansplaten in Tholen? Een overzichtje.

Wemeldinge

Dit kleine strandje aan de Oosterschelde is best gezellig. Het water is er proper en de ondergrond is zanderig. Je hebt een brede strook zand om op te zitten, daarna een stenen wand die naar omhoog gaat, dan een strook gras van zo'n drie meter breed, en weer een hellend stuk met gras alvorens aan de dijk te komen. Met kleine kinderen kan je dus gerust op het zand gaan zitten, dicht bij het water. Het zand is proper en goed onderhouden. Nadeel is dat wanneer het water stijgt, je moet vluchten, want het water komt tot tegen de stenen wand. Met grotere kinderen kan je boven op de grasstrook plaatsnemen. Je hebt daar een prima overzicht, meer plaats en je moet niet verhuizen wanneer het water opkomt. Op verscheidene plaatsen zijn stenen trappen aangebracht, zodanig dat je makkelijk naar beneden kan. Bij hoog water loopt het water nogal snel af, dit kan wel een nadeel zijn met kleine kinderen. Ook grotere kinderen en volwassenen moeten flink opletten, want het wordt er snel diep en eenmaal voorbij de twee uiteinden van de inham, heb je te maken met een sterke en verraderlijke stroming. Een ideaal strand dus om vooraan te spelen of pootje te baden, echt zwemmen enkel voor ervaren zwemmers. Nog een minpuntje: met het oog op de zomer 2010 werden verbouwingswerken gepland, maar men is er te laat aan begonnen. De oorspronkelijke grasstrook is dus nog een strook aarde en dat is niet echt proper om op te zitten of om over te lopen. Maar waarschijnlijk is dit euvel snel verholpen. De oorspronkelijke parking vlakbij het strand bestaat ook niet meer en de huidige parking is iets verder lopen. Pluspunt is zeker dat er overal mobiele ecotoiletten aanwezig zijn, die redelijk proper zijn. Ook is er een kleine frituur aanwezig net naast het strand. Honden zijn niet toegelaten van mei tot september. Kortom, een prima familiestrand.

Krabbendijke

Een plaat aan de Oosterschelde. Dit betekent dus dat bij laag water het water erg ver is, zo'n kilometer ongeveer. Super dus als je een flinke wandeling wil maken, met de bal of de vlieger wil spelen of de hond eens goed wil laten lopen. Het is wel onontbeerlijk om waterschoenen, plastiek sandalen of crocks aan te doen, want het strand is bezaaid met oesterschelpen en dat kan flink pijn doen wanneer je daar op trapt! Wanneer het water opkomt, wordt het pas echt leuk! Het water blijft erg ondiep en je kan met het opkomende water meedrijven, spelend op de golven, liggend op een luchtmatras, of zittend in een bootje. Wanneer het warm is, is het opkomende water echt warm, wat het erg aangenaam maakt. Ideaal voor kleine kinderen, omdat het water slechts zo'n halve meter hoog blijft over bijna een halve kilometer. Maar er zijn ook minpunten aan dit strandje: de ondergrond is slib, dus het voelt wel nogal vies aan. Bovendien ruikt het water ook, dus een douche nemen na afloop is zeker aangewezen. Men moet zeker opletten voor de oesterschelpen die overal aanwezig zijn. Er drijft ook zeewier rond in het water. Sommige mensen vinden dit ook vies. Aan de rand van het strand blijft steeds een hoop troep liggen wanneer het water wegtrekt en daar moet je wel eerst door. Dat kan nogal vies zijn: slib, zeewier, schelpen. Het strand is ook niet onderhouden, dus erg proper is het zand niet. Bovendien is het een soort schelpenzand, je kan er dus niet goed kastelen mee bouwen of figuurtjes mee maken. Er zijn wel ook stroken gras waar je kan gaan zitten en hier heb je ook nog wat beschutting van bomen en struiken. Vroeger stond er naast het strand een douche, maar die is nu weg. Er is wel een mobiel toilet aanwezig. Geen eetgelegenheid in de nabije omgeving.

De Galderse Meren

Een grote plas water naast de snelweg naar Rotterdam, net over de Nederlandse grens. Neem de afrit Zundert, Hoogstraten, Meer en volg daarna de pijlen Galder. De plas zelf staat niet aangegeven, maar je kan hem niet missen. Er zijn verschillende ruime parkings helemaal rond de plas. Sinds 2011 betaal je 7 euro om te mogen parkeren en wordt je ook een parkeerplaats aangewezen. Soms onhandig wanneer je met vrienden hebt afgesproken die dan op parking 1 staan terwijl jij naar parking 5 moet. De toegang tot de meren zelf is gratis. Honden zijn absoluut niet toegelaten! Er is geregeld politiecontrole. Er zijn verschillende kleine strandjes waar het water zachtjes afloopt. Ideaal voor kleine kinderen. Daarnaast kan men ook op het gras gaan zitten helemaal rond de plas, maar daar gaat het water sneller af. Het water is heel helder en de ondergrond is zanderig. Wanneer het goed weer is, kan het er best druk worden, want iedereen in de buurt kent de plek natuurlijk. Op de parkings staan kramen met ijs en broodjes. Op verschillende plaatsen zijn toiletten voorzien.

De Mosten

Zwemplas in de richting van Rotterdam, eveneens afrit Meer. Deze zwemgelegenheid staat wel aangegeven, reeds van op de snelweg. Hier moet men wel betalen, maar voor die prijs heeft men een hoop faciliteiten. Een proper strand, douches, een net op het strand om te volleyballen, een speeltuin voor de kinderen, een cafetaria, een minigolf, een wandelparcours, etc. Honden zijn niet toegelaten. Ruime parking. Ook hier kan het erg druk worden op warme dagen.

Speelmansplaten

Hier ook een strandje op de Oosterschelde. Betalend. Voorzien van een speeltuin. Men kan ook gaan pootje baden op de weg naar de Speelmansplaten, maar ook hier heeft men het probleem van de oesterschelpen en van scherpe rotspunten. Ook hier kan men zich dus flink bezeren. Dan toch maar liever naar de betalende Speelmansplaten, waar het toch veiliger is met (kleine) kinderen.

Bergen-op-Zoom

In Bergen op Zoom, naast het zwembad De Schelp, is een klein zandstrandje. Toegang is gratis. Heel proper zand en het strand loopt heel zachtjes af. Ideaal voor kleine kinderen dus, want je moet een heel eind lopen om een meter water te hebben. Ook leuk om met een bal of raketten in het water te spelen of om bootje te varen. De ondergrond is zanderig met toch hier en daar een steen. Oppassen voor de voeten dus! Minder geschikt voor iemand die graag van in het begin zwemt. Op het strandje is ook een snackbar waar je kleine versnaperingen kan krijgen. Honden kunnen een eindje verderop het water in. Rond het meer kan je trouwens ook een mooie wandeling maken. Reken hiervoor toch dik twee uur. Ruime en gratis parking dicht bij het strandje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwemmen in open lucht ten Noorden van Antwerpen"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Nederlandse uitstapjes
Schrijf mee!