InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Spring er eens uit!

Spring er eens uit!

De crisis is een feit. Gespreksonderwerp van de dag. Waar je ook bent, overal hoor je dezelfde zuchten. Bestuurders die het lang niet wilden geloven en een optimistische toon bleven aanslaan, fronsen nu hun voorhoofd. De cijfers spreken voor zich, werknemers zien de bui al hangen, de broekriem moet aangehaald. Hoog tijd om carnaval te vieren en tenminste voor drie dagen je sores te vergeten. Ook als het geen Carnaval is of je daar niet van houdt zijn er vele manieren om uit de band te springen.

Dipje

Januari/februari zou sowieso al de tijd van het jaar zijn waarin mensen extra gevoelig zijn voor een dip. De feestdagen van december zijn lang voorbij, de winter nog lang niet. De dagen zijn donker, kort, koud en nat. De griep heerst. We moeten ons tevreden stellen met uitverkoop, carnaval of wintersport. Als dat nog niet genoeg redenen zijn! Zie het maar onder ogen: af en toe heeft een mens een verzetje nodig, zodat je er weer even tegen kunt, de dingen en elkaar weer met een frisse blik tegemoet treedt of voorkomt dat je vastloopt en verpietert. En passant haal je de band met vrienden aan of trakteer je je moeder of oppas op een uitje. Stel niet uit tot morgen waar je nu van kunt genieten. Wees creatief, het hoeft niet duur te zijn. Internet en bibliotheek helpen je op gang. En kost het toch wat meer dan gedacht, zie het als investering in jezelf en je omgeving en bedenk hoeveel profijt je ervan zult hebben.

Korter dan een dag

  1. Laat je verwennen door een masseur of pedicure. Neem een Turks bad of ga naar de sauna of zonnebank. Maar doe vooral iets wat je nooit eerder gedaan hebt. Behalve dat je verlost wordt van rugpijn, gespannen schouders of vermoeide voeten voel je je mentaal opgefrist.
  2. Hoe goed ken jij je stad? Ben je al in de porceleinfabriek geweest die je dagelijks passeert? Of de papierfabriek, de bierbrouwerij? Informeer naar rondleidingen of organiseer er zelf een voor vrienden.
  3. Bezoek een museum of galerie, al doe je dat normaal nooit; doorbreek je routine. Kijk in de krant wat er te zien is of ga op goed geluk. Laat je verrassen.
  4. Altijd al willen skeeleren maar voel je je daarvoor te oud? Doe het juist dan, probeer het een uurtje. Of huur een mountainbike. Ga snowboarden. En neem de kinderen mee.
  5. Ga winkelen in een onbekende stad, in Nederland of vlak over de grens. Was je al in Leeuwarden, Hasselt of Krefeld? Maak er een dagje uit van met je moeder of overbuurvrouw.

Een weekend

  1. Trommel een stel vriendinnen op en ga wandelen. Stippel een route uit, zoek er een camping bij en reserveer! Neem tent(en), kookgerei, lichtgewicht voedsel (van de supermarkt), slaap- en regenkleding mee en een minimum aan toiletartikelen. Goed schoeisel en EHBO-doosje voor blaren zijn een must.
  2. Ga naar de uitverkoop in Milaan, Barcelona of Parijs. 's Zaterdags struin je winkels en outlet stores af, 's zondags geniet je uitgebreid in een patisserie en verken je de stad.
  3. Ruil je huis met een kennis van een vriendin in Dordrecht of bied aan voor de poezen te zorgen van de zus van de onthaalmoeder in Ellecom. Maak een lijstje van dingen te zien/doen voor degene die in jouw huis komt. Verken de nieuwe omgeving.
  4. Haal goede herinneringen op in je oude studentenstad. Boek een hotelletje, ga uiteten en aansluitend dansen of op kroegentocht. Vraag je voormalige studiegenoten mee.
  5. Ooit naar de Opera van Milaan geweest? De Tefaf in Maastricht (grootste kunst- en atniekbeurs ter wereld!) of de Biennale in Kassel of Venetie? In één weekend ben je cultureel helemaal op de hoogte.

Een (mid)week

  1. Kampeer bij de boer. Je kinderen hebben veel ruimte om te spelen, er zijn altijd dieren en er kan en mag veel. En voor jezelf is het heerlijk rustig en ontspannen.
  2. Huur een motorbootje en tuf over de Loosdrechtse plassen en de Vecht. Vaak kun je in het bootje slapen. Een vaarbrevet is niet nodig. www.delosyachtcharter.nl of zoek op "plezierboot huren".
  3. Ga fietsen op Terschelling, zwemmen in Zeeland, zeilen in Friesland, kajakken op de Biesbosch of wandelen in Limburg. Verken Nederland; er is genoeg te beleven.
  4. Ook dichtbij huis kun je de latten onderbinden: in Winterberg, Kirchberg of Feldberg. Boek een busreis en laat je rijden. 's Avonds vertrek, de volgende dag in de sneeuw. Drie of vier dagen in de bergen en je bent er helemaal uit.
  5. Ben je toe aan rust? Aan even nergens aan hoeven denken of juist de dingen in je leven op een rijtje zetten? Ga een paar dagen op retraîte. In een klooster of meditatiecentrum ligt het ritme van de dag vast en blijft alle hektiek buiten de poort. Je voelt je als herboren.

Lees verder

© 2009 - 2017 Stine, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ontspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen: ontspannen is zowel lichamelijk als geestelijkOntspannen zijn helpt mensen een prettiger leven lijden. Maar goed ontspannen zijn is ook nodig om angsten te voorkomen.…
Beautyfarm of kuuroord, wat mag u verwachten?Beautyfarm of kuuroord, wat mag u verwachten?In een Kuuroord, Spa of beautyfarm kunt u optimaal ontspannen en genieten. Wat is het verschil tussen een kuuroord en ee…
Wat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalWat vertelt mijn paard mij? - lichaamstaalLichaamstaal laat zien of een paard zich prettig, vrolijk, tevreden of juist angstig of geïrriteerd voelt. Opwinding kan…
Sporten: intensief en ontspannenSporten: intensief en ontspannenDe meeste mensen kennen sporten als inspanning, wat uiteindelijk ook een stuk ontspanning is, maar niet veel mensen word…
Minder zin in sex, wat is de reden?Minder zin in sex, wat is de reden?In een relatie kan één van de partners of allebei een tijd lang minder zin hebben in sex. Dit heeft vaak een reden, dit…

Reageer op het artikel "Spring er eens uit!"

Infoteur: Stine
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Vakantie
Schrijf mee!