InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Pelgrimspad: start van route naar Santiago de Compostela

Pelgrimspad: start van route naar Santiago de Compostela

Pelgrimspad: start van route naar Santiago de Compostela Begin jaren negentig van de vorige eeuw startten de ANWB en de Stichting LAW met het uitstippelen van een totaal opgeknapt wandeltraject naar Visé in België. Deze in 1994 geopende nieuwe route is een van de mooiste wandelpaden van Nederland en kreeg de naam Pelgrimspad. Het pad loopt van Amsterdam naar het Belgische Visé, net over de grens bij Maastricht en sluit dan aan op de Pelgrimsroute die wordt gevormd door de historische wegen naar Santiago de Compostela. Het pelgrimspad werd daarna door De Raad van Europa ´Culturele Routes´ erkend als onderdeel van de Pelgrimsroute. Het pad kreeg het nummer 7 en werd opgesplitst in Het Pelgrimspad LAW deel 7-1 en LAW deel 7-2. en is het hele jaar door te bewandelen. Vooral op deel 2 van het pelgrimspad zie je veel terug van de katholieke geschiedenis van het zuiden van Nederland en wordt de naam van de route duidelijk. Hier krijg je een beetje het idee van de belevingswereld van pelgrims in de Middeleeuwen.

De stichting LAW

Deze beheert een groot aantal Lange Afstands- Wandelpaden
De stichting wandelplatform LAW is een samenwerkingsverband van Nederlandse organisaties, die zich bezighoudt met wandelen en de wandelsport. Deze stichting behartigt de belangen van wandelaars en beheert een groot aantal Lange Afstands-Wandelpaden, de LAW´s
Eén van die LAW's is het pelgrimspad. (Law nummer 7)

De voorgeschiedenis van het Pelgrimspad

In 1994 werd het nieuwe huidige pad geopend
De geschiedenis van het Pelgrimspad gaat een behoorlijk eind terug. Ooit had de ANWB een netwerk van ruim 3000 kilometer uitgestippelde wandelroutes geteld. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd daarvan het laatste restje opgeruimd. In 1980 werd de wandelverbinding tussen Den Bosch en de grenspost Eijsden/ Moelingen weer uitgezet. Daar eindigde de route.
Begin jaren negentig startten de ANWB en de Stichting LAW met het uitstippelen van een totaal opgeknapt traject naar Visé in België. In 1994 werd deze nieuwe route geopend en kreeg de naam Pelgrimspad. Dit pad had toen Den Bosch als startpunt.
Later is daar de route vanaf Amsterdam bijgekomen. Het pelgrimspad werd door de Raad van Europa, Culturele Routes erkend als onderdeel van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela.
Het pad kreeg het nummer 7 en werd opgesplitst in Het Pelgrimspad LAW deel 7-1 en LAW deel 7-2.

Het Pelgrimspad LAW 7-1

Amsterdam - Den Bosch: afstand: 199 kilometer.
Het startpunt van deel één is Amsterdam bij het IJ. Met aandacht voor de Stille Omgang, dat zijn oorsprong heeft in een eucharistisch mirakel in de 19e eeuw in Amsterdam en voor De Vuurlijn onderdeel van de Stelling van Amsterdam.
Natuurlijk komt ook het droogmalen van het Haarlemmermeer aan de orde dat voor het grootste deel met stoomkracht werd drooggemalen.
De route gaat verder dwars door Het Groene Hart, midden door uit dertien plassen bestaande Reeuwijkse Plassen. In 1657 werd aan vier gekapte essen bovennatuurlijke krachten toegekend toen bij het kappen een spaander hout in het water viel, zonk en weer boven kwam drijven vol met kruisen en Mariabeelden. De Mariaverering vindt in Haastrecht sinds 1647 plaats.[IMAGE=156249521231=RIGHT jaagpad#[/IMAGE]
Het Grote Rivierengebied. Daar is Gorinchem bekend om de goed bewaarde vestingstad waar elk jaar op 23 juli het feest Apollinaris wordt gevierd. Dit ter nagedachtenis aan Apollinaris die in 1355 in Rome voor bisschop Jan van Arkel verscheen waarna enkele relieken werden overgebracht naar Gorinchem.
Opvallend in het rivierengebied zijn de oude jaagpaden voor de vroegere trekschuiten en de tiendwegen. Dat zijn wegen, die binnen een afstand van een kilometer parallel aan een rivier lopen en in de tweede helft van de Middeleeuwen zijn aangelegd.
Verder door de polders, over slingerdijkjes en door uiterwaarden in de Bommelerwaard naar het vestingstadje Heusden.
Daarna naar Den Bosch via de Loonse en Drunense Duinen.

Het Pelgrimspad LAW 7-2

Den Bosch - Visé: afstand 266 kilometer
Het tweede gedeelte van dit pad is het oudere zuidelijke gedeelte en voert door Brabant en Limburg.

Op deze route ziet men veel terug van de katholieke geschiedenis van het zuiden van Nederland.
Langs vele wegen en weggetjes staan kruisen geplaatst, ieder met een eigen geschiedenis.Behalve kruisen zijn er vele kapelletjes te bewonderen, waarbij bij een aantal wonderen zouden zijn gebeurd.
Op dit gedeelte van de Pelgrimstocht wordt de naam van de route dus echt duidelijk en krijgt men een beetje het idee van de belevingswereld van pelgrims in de Middeleeuwen.
Na Maastricht gaat men net over de Belgische grens naar Visé, waar de Pelgrimsroute aansluit op de historische wegen naar Santiago de Compostela.
Hoewel het Pelgrimspad officieel een wandelpad is, zijn gedeeltes van de route ook als fietsroute geschikt.

De hele pelgrimsroute

naar Santiago de Compostela.
naar Santiago de Compostela.
De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella is de pelgrimsroute naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostela in Spanje. Deze route loopt langs de steden Pamplona, Estella, Logroño, Burgos, León, Astorga en Ponferrada.
© 2008 - 2016 Henbro, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedevaart naar Santiago de Compostela - CaminoBedevaart naar Santiago de Compostela - CaminoDwars door Europa ligt een netwerk van wandelroutes, die uitkomen in Santiago de Compostela in Spanje. De Camino is een…
Jaca, mooie stad in de Pyreneeën met eigen Spaanse cultuurJaca, mooie stad in de Pyreneeën met eigen Spaanse cultuurJaca is een leuke Spaanse stad die gelegen is aan de voet van de Pyreneeën. De stad is niet groot maar is historisch wel…
Pelgrimspad: van volksgeloof tot devotiePelgrimspad: van volksgeloof tot devotieHet Nederlandse Pelgrimspad: een mooie natuurroute langs uitingen van oud volksgeloof en levende devotie. Onderweg belee…
Santiago de Compostela bezoeken op één dagSantiago de Compostela bezoeken op één dagZoals zoveel mensen hadden ook wij de wens om ééns in ons leven een bezoek te brengen aan Santiago de Compostela. Welisw…
Camino de Santiago: wat maakt deze pelgrimsroute bijzonder?Camino de Santiago: wat maakt deze pelgrimsroute bijzonder?De Camino de Santiago is de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Veel mensen die deze route hebben gelopen noemen…
Bronnen en referenties
  • De Gelderlander. Wandelen

Reageer op het artikel "Pelgrimspad: start van route naar Santiago de Compostela"

Reactie

M. V. Buren, 15-05-2012 15:07 #1
Vraag: Zijn er ook stempels t.b.v.pelgrimsgangers, met een logo van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela? Hopelijk heeft u meer informatie omtrent stempelplaatsen, enz

Infoteur: Henbro
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 1
Schrijf mee!