InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Interactief geocachen

Interactief geocachen

Interactief geocachen Geocaching is een vorm van 'schat' zoeken in de natuur met behulp van een gps. Er zijn in 2016 meer dan 30.000 geocaches verborgen in Nederland, en meer dan 55.000 actieve geocachers trekken er regelmatig op uit. Er worden continu nieuwe varianten van het spel ontwikkeld. Een van die ontwikkelingen is interactief geocachen.

Wat is geocaching?

Geocaching is een outdoorhobby waarbij iemand op een mooie plaats in de natuur een waterdichte container verbergt met een logboek en ruilspulletjes. De geocache wordt gepubliceerd op een website, zodat deze door anderen gevonden kan worden. De geocacher gaat op zoek naar de 'schat' met behulp van zijn gps. Zodra de geocache is gevonden wordt het logboek getekend. Eventueel worden er spulletjes geruild. Op de website doet de cacher verslag van zijn belevenissen.

Interactief geocachen

Interactief geocachen wordt gespeeld met behulp van een smartphone, tablet of een speciale gps. Bij een interactieve geocache is de gebruiker de hoofdpersoon van een game. Je kunt het vergelijken met een adventure. In een adventure wordt de speler voorgesteld als een virtueel persoon die wandelt door een virtueel landschap. Bij interactief cachen loopt de gebruiker door de werkelijke wereld, en tegelijkertijd loopt hij door een virtueel landschap op zijn smartphone of tablet. Het virtuele landschap is gebaseerd op een geografische kaart van de omgeving. Op de kaart bevinden zich zones. Soms zichtbaar, soms onzichtbaar. Onderweg moet de speler een aantal opdrachten uitvoeren. Hij kan inventaris verkrijgen, vragen beantwoorden, andere karakters tegenkomen, naar een volgende zone lopen et cetera. Naarmate hij zijn queeste vervult, komt hij steeds dichter bij de verborgen geocache.

Er zijn drie varianten van interactief geocachen:
  • Wherigo
  • CloudCache
  • InterCache

Wherigo

Wherigo Builder
De cachelegger maakt voor het ontwerpen van de geocache gebruik van de Wherigo Builder. Met de Wherigo Builder wordt een Wherigo cartridge gemaakt, en deze cartridge wordt gepubliceerd op een website. Je kunt gebruikmaken van de volgende objecten:
  • Zones
  • Karakters
  • Taken
  • Items
  • Multimedia
  • Dialogen
  • Berichten
  • Timers

Zones
Zones zijn de bouwstenen van Wherigo. De speler loopt door de werkelijke wereld tot hij een zone binnenloopt. Bij het binnenlopen van een zone wordt de speler geconfronteerd met andere karakters, taken, dialogen, wordt er multimedia afgespeeld en dergelijke.

Karakters
Een karakter kan zich maar in één zone tegelijk bevinden, maar kan wel van de ene naar de andere zone verplaatst worden.

Taken
Taken worden gebruikt om de speler opdrachten te laten uitvoeren en door het spel te leiden.

Items
Items zijn virtuele voorwerpen die een speler onderweg tegenkomt. De speler kan een voorwerp bewaren, laten liggen, of gebruiken wanneer dat nodig is.

Dialogen
Een dialoog bestaat uit vragen die de speler beantwoordt door middel van multiple choice.

Berichten
Een bericht wordt gebruikt om de speler directe aanwijzingen te geven door middel van tekst of plaatjes.

Overige mogelijkheden
Condities, acties en events worden gebruikt om het spelverloop te besturen. De Builder is geschreven in de programmeertaal LUA. Het is niet nodig deze programmeertaal te kennen, maar wel handig. De Builder is zeer open geprogrammeerd, en de gebruiker kan op diverse plaatsen zelfgeschreven LUA-scripts toevoegen, waardoor de mogelijkheden eindeloos worden.

Wherigo Player
De geocacher downloadt de cartridge, en maakt gebruik van de Wherigo Player om de cartridge af te spelen. Voor het spelen zelf is geen internetverbinding vereist.

Alternatieven voor de builder
De Wherigo Builder van Groundspeak heeft een steile leercurve. Er zijn een aantal alternatieve builders waarmee gewone reguliere Wherigo cartridges kunnen worden gemaakt.
  • Earwigo. Werkt via een internetbrowser.
  • Urwigo. Dit is de meest populaire builder. Hij heeft een zeer uitgebreide gereedschapsset. De interface maakt gebruik van stroomdiagrammen.
  • Wherigo\\kit. De kit werkt via een internetbrowser. De gereedschapskist is beperkt, zodat er alleen eenvoudige Wherigo's mee gemaakt kunnen worden. Het voordeel is dat de leercurve laag is.

Alternatief voor de Player
Whereyougo is een Wherigo Player die geschikt is voor het Android besturingssysteem.

Cloudcache

Cloudcachen is geocachen via het internet (The Cloud). In de praktijk ligt dat genuanceerder, de cachelegger kan zelf bepalen of zijn cache volledig via internet werkt, volledig offline, of via een combinatie van beide. Dat laatste wil zeggen dat als er een internetverbinding is, dan kan een rijke virtuele ervaring geboden worden, terwijl als er geen internetverbinding is, dat de Cloudcache meer werkt zoals een Wherigo. Het schakelen tussen wel en geen internetverbinding wordt geregeld door de Cloudcache zelf.

Dynamische routes
Een sterk punt van Cloudcaching is dat de cache heel flexibel ontworpen kan worden. Je kunt meerdere multi's in elkaar vlechten, zodat een dynamische route ontstaat. De cacher kan zelf aangeven of hij een meer of minder uitdagende route wil. Als in het broedseizoen een bepaalde plek in het bos niet toegankelijk is, dan kan de cachelegger eenvoudig een omleiding activeren.

Extra mogelijkheden met een internetverbinding
Als er internet beschikbaar is kan de geocacher zien waar andere deelnemers aan dezelfde route zich bevinden. De cacher kan contact met hen, of met de legger opnemen. Thuisblijvers kunnen de spelers volgen op de kaart. De cacher heeft zelf de controle over of hij gevolgd wil worden en of iemand contact met hem mag opnemen.

Het internet biedt natuurlijk oneindige mogelijkheden tot verrijking van de virtuele ervaring tijdens de wandeling. Er kan multimedia-informatie verstrekt worden over bezienswaardigheden onderweg, of links naar de natuurbeheerder van het betreffende gebied et cetera. Als Cloudcachemaker kun je je helemaal uitleven.

CloudCacheBuilder
Er is een online CloudCacheBuilder beschikbaar. Deze heeft al heel wat mogelijkheden. Maar wil je echt het onderste uit de kan halen, dan is het handig als je in Javascript kunt programmeren.

Draaiboek
De dynamische routestructuur maakt het mogelijk om zones van functie te laten veranderen naarmate de queeste van de speler vordert. Dit maakt complexe routes mogelijk. Om de cacher niet vast te laten lopen door onvoorziene handelingen van zijn kant, is het absoluut noodzakelijk een draaiboek van de queeste te maken.

Intercache

De Intercache is ontstaan uit frustratie veroorzaakt door de steile leercurve van de reguliere Wherigo Builder. Intercaching is volledig gebaseerd op het web, zodat tijdens de wandeling mobiel internet beschikbaar moet zijn. De mogelijkheden van een Intercache lijken op die van een Wherigo, maar zijn veel minder uitgebreid.
© 2016 - 2017 Wathamer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geocaching met een iPhoneGeocaching is een hobby waarbij je op zoek gaat naar ’schatten’. Dat bestaat meestal uit een doos met daarin een logboek…
Geocaching en Geocaching.nlGeocaching is met name in Amerika sinds 2002 een zeer populaire hobby. Ook in Nederland wordt Geocaching steeds populair…
Geocaching en wandelenBent u zat van die eeuwige paaltjesroutes? Wilt meer uitdaging? Kost het steeds meer moeite uw kinderen te motiveren voo…
Interactief voorlezenHet onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer…
Geocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeocaching, schatzoeken in de 21e eeuwGeloof het of niet, maar wereldwijd zijn er bijna 700.000 schatten verborgen. Geen grote kisten met een fortuin aan geld…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joshua Willson / Pixabay
  • Foto inleiding: https://pixabay.com/en/ammo-box-storage-ammunition-army-1052570/ Joshua Willson
  • http://www.wherigo.com/builder/
  • http://wherigofoundation.com/builders/
  • http://project-gc.com/Statistics/Overview
  • http://www.qualitycaching.com/navman.aspx
  • http://www.qualitycaching.com/CloudCachen.aspx
  • http://www.intercaching.com/intercache/index.php

Reageer op het artikel "Interactief geocachen"

Infoteur: Wathamer
Gepubliceerd: 08-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!