InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Checklist voor het publiceren van een geocache

Checklist voor het publiceren van een geocache

Checklist voor het publiceren van een geocache Geocaching is een zeer populaire hobby. Bij deze outdoorhobby zoek je een verborgen 'schat' (de geocache) in de natuur. Als je een aantal geocaches gevonden hebt, dan kan er een moment komen dat je zelf ook een geocache wilt gaan leggen. Er zijn nogal wat zaken waarmee je rekening moet houden. Wat moet je doen om een geocache te publiceren?

Wat is geocaching?

Een cachelegger verbergt op een mooie plaats in de natuur een waterdichte container met een logboek en ruilspulletjes. Hoe de cache gevonden kan worden, wordt gepubliceerd op een website. Meestal moeten onderweg een aantal puzzels opgelost worden om de coördinaten van de geocache te bepalen. De geocacher gebruikt zijn gps om de 'schat' te vinden. Als de container gevonden wordt, wordt het logboek getekend. Eventueel worden er spulletjes, de zogenaamde 'goodies', geruild. Vervolgens doet de cacher op de website verslag van zijn belevenissen.

Het publiceren van de geocache

Je kunt op veel verschillende manieren je geocache publiceren. Op Facebook, Twitter, of een speciale website. In de Benelux zijn er drie websites die zich richten op de publicatie van geocaches: QualityCaching.com, OpenCaching.nl en geocaching.com. Van deze drie websites is de laatste veruit het populairst. Iedere website heeft zijn eigen regels en en voorwaarden waaronder een geocache gepubliceerd wordt. Voor de eenvoud wordt hier uitgegaan van de richtlijnen en regels zoals die bij geocaching.com worden gehanteerd.

Eerst ervaring opdoen

Er zijn veel verschillende mogelijkheden als je een geocache wilt gaan leggen. Voordat je een cache gaat leggen is daarom verstandig zo veel mogelijk verschillende caches te bezoeken. In het begin vind je waarschijnlijk alles prachtig, maar pas na verloop ontwikkel je je eigen voorkeuren, en kun je beter onderscheiden wat wel werkt en wat niet. Er is nogal wat verschil tussen een traditional geocache achter een verkeersbord in een Vinex-wijk en een puzzelmulti in het bos.

Verschillende soorten geocaches

Er zijn vele soorten geocaches mogelijk. Multi, traditional, en mystery geocaches zijn de meest voorkomende. In deze checklist wordt uitgegaan van een multi cache. Daarom zijn niet alle items uit de lijst op elke cachesoort van toepassing.

De locatie van de geocache

Zoek een locatie die je de mensen graag wilt laten zien. Houd rekening met wat er gaande is in de omgeving. Dus leg een cache niet bij een afwerkplek of een hondenuitlaatplaats. Zorg dat de geocache tenminste 50 meter verwijderd is van bruggen, spoorrails en drukke wegen. Iedere cacher is natuurlijk in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en handelen. Maar om de goede naam van geocachen te bewaren, is het toch verstandig om de onverantwoordelijke figuren die onvermijdelijk ook op een cache afkomen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Als geocachen een slechte naam krijgt is uiteindelijk iedereen daarvan de dupe. Als een geocacher een ongeluk krijgt bij het zoeken naar jouw cache dan zul je je toch beroerd voelen, ook al ben je er niet verantwoordelijk voor. Dus probeer dat soort situaties te voorkomen.

Houd rekening met toevallige voorbijgangers. Als die steeds iemand op een bepaalde plaats zien scharrelen, dan bellen ze al gauw de politie, of ze gaan zelf een kijkje nemen. Houd rekening met dieren. Zorg er voor dat de cache minimaal 200 meter van militaire objecten en vliegvelden is verwijderd. Ga altijd uit van een 'worst case scenario'. In tijden van dreigende terroristische aanslagen moet je een cacher niet in een verdachte situatie manoeuvreren. Vermijd daarom ook een kinderspeelplaats of school.

Ontwerp een route

Een multi maakt gebruik van waypoints. Er zijn fysieke waypoints en virtuele waypoints. De keuze van de locatie van een fysiek waypoint moet aan dezelfde eisen voldoen als de cache. Voor fysieke waypoints en de cache geldt de 161 meter richtlijn.

161 meter richtlijn
Ieder fysiek waypoint en de cache moet minimaal 161 meter verwijderd zijn van een fysiek waypoint of cache die tot een andere geocache behoort. Zelfs als die andere geocache ook door jou gelegd is. Binnen je eigen multi hoeft die onderlinge afstand niet aangehouden te worden. Dus waypoint 7 mag best op 60 meter afstand liggen van waypoint 3. Vanwege de 161 meter regel is het verstandig alle geocaches in de omgeving te doen. De coördinaten van mysteries op de website mogen maximaal 3,2 kilometer afwijken van de daadwerkelijke locatie van de geocache.

Saturatiecheck
Houd er wel rekening mee dat het zelf controleren van de naburige caches niet waterdicht is. Er kan altijd een waypoint van een lange route liggen met een beginpunt dat ver verwijderd is van jouw cache. Daarom moet je een zogenaamde saturatiecheck laten uitvoeren. Dit doe je door de cache te publiceren met een verzoek aan de reviewer een saturatiecheck uit te voeren.

Inmeten van de cache
Het is van belang de coördinaten van de waypoints zo goed mogelijk in te meten met behulp van de gps. Doe meerdere metingen op meerdere dagen en neem de gemiddelde waarde. Goed inmeten is van belang om zoekschade te voorkomen. In ongunstige omstandigheden, zoals onder een bladerdak of in de buurt van hoge gebouwen werkt een gps niet goed. Zorg dan voor een duidelijke hint op de listing of in het veld. Onnodig zoeken is vervelend voor de bezoekers, het trekt ongewenste aandacht, en het veroorzaakt zoekschade. Voorkom dat.

Toestemming van de grondeigenaar

Ieder stuk grond is van iemand. Ook de zogenaamde openbare terreinen. Zoek uit wie de eigenaar is van de grond waar je cache komt te liggen. Vraag om toestemming van de eigenaar. De grondeigenaar weet precies waar er dieren nestelen of hun hol hebben. Het leggen van geocaches zonder toestemming brengt het geocachen in gevaar.

Het verhaal bij de route

Verzin een boeiend verhaal bij de route. Laat het verhaal indien mogelijk aansluiten bij de kenmerken van het landschap. Wees origineel.

De cachecontainer

Gebruik een waterdichte cachecontainer. Zorg dat de cachecontainer niet aangezien kan worden voor een bom. Maak de toevallige vinder duidelijk dat het een onschuldig onderdeel is van een spel. Zorg dat de cache herkenbaar is als geocache en zorg voor contactgegevens. Verwijs eventueel naar de website. Houd rekening met vorst, regen en sneeuw.

Logboek
De cache bevat minimaal een logboekje of logrol.

Ruilspulletjes
Voorzie de cache van leuke ruilspulletjes. Bedenk dat het voor de kinderen een schat betreft. Ga er maar vanuit dat van de regel “trade up or even” niet veel terecht zal komen, en vul de inhoud regelmatig aan.

Cachepagina

Haal bij het aanmaken van een nieuwe cachepagina het vinkje "Yes, this cache is currently active" weg. Voer alle extra punten in, bij "Additional Waypoints". Dit geldt niet voor een traditional cache. Geef aan of de coördinaten voor iedereen zichtbaar moeten zijn.
  • Bij een multi moeten de coördinaten van het eerste waypoint boven aan de pagina staan.
  • Bij een traditional staan de coördinaten van de geocache bovenaan.
  • Bij een mystery staan er fictieve coördinaten bovenaan de cachepagina. Deze mogen maximaal 3,2 kilometer afwijken van de locatie van de cache.

Attributen
Zorg dat de attributen op de cachepagina relevant zijn. De attributen worden door bezoekers gebruikt caches te selecteren, en het is heel vervelend als ze door verkeerde icoontjes misleid worden.

Terreinwaarde en moeilijkheidsgraad
  • Als de terreinwaarde “1” is, gebruik dan het rolstoelicoontje. Bedenk dat de cache dan gepakt moet kunnen worden zonder op te staan. Hetzelfde geldt voor de waypoints. Kan de cache niet door iemand in een rolstoel zelfstandig gedaan worden, zet dan de terreinwaarde op "1,5".
  • Gebruik daarnaast het hulpmiddel voor de bepaling van de terreinwaarde.
  • Zet de afstand van parkeerplaats tot parkeerplaats in de listing.

Plaatsing

  • Plaats de waypoints in het veld.
  • Plaats de cache.
  • Alle berekeningen volgen de huidige rekenregels (dus niet volgens Mijnheer Van Dalen).
  • Laat de route proef lopen en haal de fouten er uit.

Aanbieden van de cache

Zet het vinkje bij "Yes, this cache is currently active" aan. Doe dit pas als de cache ook daadwerkelijk in het veld ligt, want als je cache snel wordt goedgekeurd dan ben je te laat en dat geeft een vervelende situatie. Schrijf in een note aan de reviewer naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres van degene die toestemming heeft gegeven. Je krijgt vanzelf een e-mail wanneer je cache is goed- of afgekeurd.
© 2016 - 2017 Wathamer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geocaching en wandelenBent u zat van die eeuwige paaltjesroutes? Wilt meer uitdaging? Kost het steeds meer moeite uw kinderen te motiveren voo…
Geocaching met een iPhoneGeocaching is een hobby waarbij je op zoek gaat naar ’schatten’. Dat bestaat meestal uit een doos met daarin een logboek…
Interactief geocachenInteractief geocachenGeocaching is een vorm van 'schat' zoeken in de natuur met behulp van een gps. Er zijn in 2016 meer dan 30.000 geocaches…
Geocaching en Geocaching.nlGeocaching is met name in Amerika sinds 2002 een zeer populaire hobby. Ook in Nederland wordt Geocaching steeds populair…
GPS en Waymarking, fotografie en gps-game in éénNa het vrijgeven van de GPS-functionaliteit voor burgers door de Amerikaanse overheid op 1 mei 2000, stond de weg open v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Settergren / Pixabay
  • Foto inleiding: Pixabay (Settergren)
  • https://www.geocaching.com/about/hiding.aspx
  • https://www.geocaching.com/about/guidelines.aspx

Reageer op het artikel "Checklist voor het publiceren van een geocache"

Reacties

Geert, 01-09-2016 13:38 #2
Reactie op F. V. Winkelhoff:

Je kan een cirkel laten trekken rondom een cache via http://www.kilometerafstanden.be/cirkel-rondom-plaats-trekken.htm

Als je een cache maakt, krijg je sowieso ook een kaart met cirkels als eerste pagina nadat je klikt op "verstop een cache".

F. V. Winkelhoff, 29-08-2016 10:39 #1
Hoi, waar kun je uitzoeken in welke straal je geen cache mag plaatsen? Ik wil ergens een cache plaatsen, maar weet niet of hij binnen de 161 meter van een nabijgelegen cache ligt.
Hoop dat je me kunt helpen.

Infoteur: Wathamer
Laatste update: 08-03-2016
Gepubliceerd: 08-03-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Reacties: 2
Schrijf mee!