InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Een dag Salzburg voor de Mozart Week

Een dag Salzburg voor de Mozart Week

Salzburg is onlosmakelijk verbonden met de achttiende eeuwse componist Wolfgang Amadeus Mozart. Hij is in de stad alom aanwezig, al was het alleen al om de verkoop van de chocoladeballetjes gevuld met pistachecrème die naar hem vernoemd zijn en in bijna iedere winkel verkrijgbaar zijn. Ieder jaar, rond zijn geboortedag, 27 januari, wordt de Mozart Week in Salzburg,maar ook in Nederland op ClassicFM gehouden. Met dit evenement in het vooruitzicht alvast enige tips bij bezoek aan de Mozartstad.

'De toverfluit' herdacht

Op de Kapucinerberg, op zo’n 300 meter hoogte staat een buste van Mozart. Een plakkaat geeft aan dat hier voorheen het huisje stond dat hem heeft geïnspireerd tot het schrijven van een van zijn bekendste opera’s ‘De toverfluit’. Wanneer je hier boven op de Kapucinerberg staat, is het niet moeilijk je in te denken waar iemand de inspiratie vandaan haalt voor het schrijven van een opera als ‘De toverfluit’. Het uitzicht op de stad en de besneeuwde toppen van de bergen zijn betoverend.

Muzikale familie in Getreidegasse en op Markartplatz

Wolfgang Amadeus Mozart had een buitengewoon muzikaal talent. Een talent dat erfelijk bleek te zijn, want niet alleen zijn zus, maar ook zijn kinderen bleken uitstekende pianisten te zijn. Bij een bezoek aan zijn geboortehuis aan de Getreidegasse, nu een van de drukste winkelstraten in Salzburg, blijkt zelfs dat het talent van Amadeus’zus Nannerl werd overschaduwd door dat van haar broer. Alhoewel er onenigheid bestaat over de verhouding tussen Amadeus en zijn zus is een van de opvattingen over hun verhouding dat deze uitermate intiem was, iets wat ook naar voren komt in de brieven opgesteld in het geboortehuis en het ruimere woonhuis aan de Makartplatz waar zij later naar verhuisden. Net als hun vader stimuleerde Nannerl Amadeus ook bij het ontwikkelen van zijn muzikaal talent en werkte zelfs met hem samen aan composities. Na zijn dood legde zij zich toe op het behoud en de distributie van zijn werk.

Concertaanbod ( ook buiten Mozart Week)

Mozart legde vele kilometers af om zijn muziek te promoten, hij reisde heel Europa door. Ook in Salzburg heeft hij naast de aartsbisschop vele andere hoge heren en edele dames mogen bekoren met zijn muziek. Vandaag de dag hoef je niet veel geld te bezitten om Mozart’s muziek van dichtbij mee te maken. Mozarteum is een stichting die in de 19de eeuw werd opgericht om het werk van Mozart veilig te stellen. Naast de Mozart Week is het Mozarteum de organisator van vele concerten in het eigen gebouw. Om in de sfeer van de 18de eeuw te komen, is een wandeling door de tuin van het Mirabelpaleis te maken voordat je een concert bijwoont van een klein gezelschap in een van de barokke zalen van het paleis. ‘Eine kleine Nachtmusik’ is zelfs boven de stad te horen, het fort op de Mönchberg verzorgt ook concerten met Mozart in de hoofdrol.

Konditorei van Amadeus en Constanze Mozart

Salzburg beschikt over vele konditoreien, authentieke koffiehuizen waar ze Sachertorte en Wienermelange serveren. Deze koffiehuizen zijn al eeuwen oud en dus vroeg ik mij af of Mozart ook zou hebben gezeten aan een van de tafels in bijvoorbeeld café Tomaselli aan de Alte Markt. Inderdaad zou Mozart hier veel zijn geweest, maar het was ongetwijfeld zijn vrouw Constanze die meer bezoek bracht aan dit café. Na 17 jaar weduwe te zijn geweest, trouwde Constanze in 1809 met een Deense diplomaat. Na enkele omzwervingen door Europa, besloten ze naar Salzburg te gaan. Ze betrokken de woning die grenst aan het koffiehuis. Dit feit is ongetwijfeld een van de reden waarom Tomaselli iedere dag bomvol zit. Een café bij uitstek om te genieten van de mensen en bij te komen van de Mozart belevenissen.

Classic FM

De klassieke radiozender Classic FM luidt op 27 januari 2012 de Mozart Week in met een Mozart Marathon. Een week lang zal de zender in het teken van Mozart staan. Luisteraars kunnen hun persoonlijke top 10 doorgeven en deelnemen aan een prijsvraag waarmee ze een reis naar Salzburg kunnen winnen.
© 2012 - 2017 Primaverita, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een dag Salzburg voor de Mozart Week"

Infoteur: Primaverita
Laatste update: 22-01-2012
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!