InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Top 10 Grootste steden van Nederland 2016

Top 10 Grootste steden van Nederland 2016

Top 10 Grootste steden van Nederland 2016 Wat zijn de grootste steden van Nederland nu in 2016? En wat is de grootste stad van Nederland? Hier een lijst van de grootste steden en grootste stad per gemeente van Nederland aan de hand van inwonersaantal en oppervlakte in 2016. De getallen berusten op tellingen gedaan op 1 Januari 2016.

Steden in Nederland - Inwonersaantal en oppervlakte

Nederland blijft net zoals de meeste landen ter wereld maar groeien. De inwoners per stad groeien vaak gestaag mee en waar meer mensen komen, komen ook meer woningen. Met als gevolg grotere steden. Daar staat tegenover dat er wel een aantal dorpen langzaam leeglopen zoals in Noord- Groningen. Toch groeien alle steden in Nederland volgens het CBS met 1%. Daarvan groeien de 34 grootste Nederlandse steden sneller dan de rest van Nederland. Alleen gedurende 2009 en 2010 zijn de steden Emmen, Heerlen, Hengelo en Sittard-Gelee lichtelijk gekrompen.

Grootste steden groeier sneller dan andere steden

Volgens het CBS groeien de drie grootste steden van Nederland, namelijk Amsterdam, Rotterdam en Den Haag drie maal zo snel als de rest van Nederland. Waar de andere steden gemiddeld met 1 % groeiden, hadden de grootste steden een groei van 3%. De nieuwe stedelingen komen zowel als binnen als buitenland om zich in de grootste steden te vestigen.

Oppervlak grootste steden van Nederland 2016

Hoewel Amsterdam de meeste inwoners heeft, mag Rotterdam zich nog steeds de gemeente met de grootste oppervlakte noemen. Met maar liefst een oppervlakte 319,35 km2 overschaduwt het Amsterdam ( ) duidelijk. Na de annexatie van Rozenburg heeft zich nog eens met een kleine 13 kilometer mogen uitbreiden. Er moet echter wel genoteerd worden dat 113,45 km² uit water bestaat.

Top 10 Grootste steden van Nederland 2016

De inwoners aantallen van de grote steden op 1 januari 2016.
  • Amsterdam - 805.166
  • Rotterdam - 614.543
  • Den Haag - 507.611
  • Utrecht - 338.949
  • Eindhoven - 224.794
  • Tilburg - 212.946
  • Almere - 198.315
  • Groningen - 200.997
  • Breda - 182.148
  • Nijmegen - 172.063

Nederlandse grootste steden in Europa

Hoewel de Randstad een van de grootste rurale gebieden van Europa vormt, is Amsterdam maar een kleine stad in het gezelschap van de grote Europese steden. Waar de Randstad binnen komt op de vijfde plek, moet Amsterdam het doen met een bescheiden 23e plaats. De grootste Europese stad is London met nu bijna 8,5 miljoen inwoners. Berlijn volgt met 3.5 miljoen inwoners.

Andere interessante lijsten over Nederland

Voor meer leuke en interessante cijfers, feiten en weetjes over Nederland (beste universiteiten, rare namen, academische titels, boeken en films) en de positie van Nederland in de wereld (rijkste, veiligste, gevaarlijkste en beste landen om te wonen) 2016 en nog veel meer kun je bij mijn special terecht:
Lijsten over Nederland: Cijfers, Feiten en Weetjes over Nederland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grootste_gemeenten_in_Nederland
  • https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_cities_in_the_European_Union_by_population_within_city_limits

Reageer op het artikel "Top 10 Grootste steden van Nederland 2016"

Infoteur: Euromark
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!