InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Top 10 Grootste steden van Nederland 2011 - 2012

Top 10 Grootste steden van Nederland 2011 - 2012

Top 10 Grootste steden van Nederland 2011 - 2012 Wat zijn de grootste steden van Nederland nu in 2011? En wat is de grootste stad van Nederland? Hier een lijst van de grootste steden en grootste stad per gemeente van Nederland aan de hand van inwonersaantal en oppervlakte in 2011. Ook een prognose voor de grote steden met de meeste inwoners voor 2012.

Steden in Nederland - Inwonersaantal en oppervlakte

Nederland blijft net zoals de meeste landen ter wereld maar groeien. De inwoners per stad groeien vaak gestaag mee en waar meer mensen komen, komen ook meer woningen. Met als gevolg grotere steden. Daar staat tegenover dat er wel een aantal dorpen langzaam leeglopen zoals in Noord- Groningen. Toch groeien alle steden in Nederland volgens het CBS met 1%. Daarvan groeien de 34 grootste Nederlandse steden sneller dan de rest van Nederland. Alleen gedurende 2009 en 2010 zijn de steden Emmen, Heerlen, Hengelo en Sittard-Gelee lichtelijk gekrompen.

Grootste steden groeier sneller dan andere steden

Volgens het CBS groeien de drie grootste steden van Nederland, namelijk Amsterdam, Rotterdam en Den Haag drie maal zo snel als de rest van Nederland. Waar de andere steden gemiddeld met 1 % groeiden, hadden de grootste steden een groei van 3%. Zo groeide Amsterdam in de afgelopen twee jaar met meer dan 25.000 inwoners. De nieuwe stedelingen komen zowel als binnen als buitenland om zich in de grootste steden te vestigen.

De Grootste steden van Nederland 2011 - conclusies

Ten opzichte van vorig jaar heeft er in de lijst van grootste steden van Nederland bij geen verandering plaats gevonden. Alle steden zijn aanzienlijk gegroeid. Amsterdam met 25 duizend, Rotterdam met 23 duizend ( deels door annexatie Rozenburg) en Den Haag met 13 duizend ten opzichte van 2009. Er heeft zich wel een nieuwe kop in de top 10 genesteld, namelijk Breda met een negende plaats. Het mag zich nu tellen tot de top 10 van de steden met de meeste inwoners.

Oppervlak grootste steden van Nederland 2011

Hoewel Amsterdam de meeste inwoners heeft, mag Rotterdam zich nog steeds de gemeente met de grootste oppervlakte noemen. Met maar liefst een oppervlakte 319,35 km2 overschaduwt het Amsterdam ( ) duidelijk. Na de annexatie van Rozenburg heeft zich nog eens met een kleine 13 kilometer mogen uitbreiden. Er moet echter wel genoteerd worden dat 113,45 km² uit water bestaat.

Top 10 Grootste steden van Nederland 2011

De inwoners aantallen van de grote steden op 1 April 2011.
  • Amsterdam - 783.364
  • Rotterdam - 611.495
  • Den Haag - 496.745
  • Utrecht - 312.634
  • Eindhoven - 216.157
  • Tilburg - 206.186
  • Almere - 191.239
  • Groningen - 190.334
  • Breda - 174.829
  • Nijmegen - 164.540

Nederlandse grootste steden in Europa

Hoewel de Randstad een van de grootste rurale gebieden van Europa vormt, is Amsterdam maar een kleine stad in het gezelschap van de grote Europese steden. Waar de Randstad binnen komt op de vijfde plek, moet Amsterdam het doen met een bescheiden 25e plaats. De grootste Europese stad is London met nu bijna 8 miljoen inwoners.

Grootste steden van Nederland in 2012

Het CBS ziet een trend van het stijgen van het inwonersaantal in de grote steden. Er wordt dan ook verwacht dat dit doorzet. Dit betekent echter niet noodzakelijk dat alle dorpen en kleine steden leeglopen. De grootste toename zal waarschijnlijk wederom in de drie grootste steden van Nederland concentreren.

Andere interessante lijsten over Nederland

Voor meer leuke en interessante cijfers, feiten en weetjes over Nederland (beste universiteiten, rare namen, academische titels, boeken en films) en de positie van Nederland in de wereld (rijkste, veiligste, gevaarlijkste en beste landen om te wonen) 2011 - 2012 en nog veel meer kun je bij mijn special terecht:
Lijsten over Nederland: Cijfers, Feiten en Weetjes over Nederland

Lees verder

© 2011 - 2014 Euromark, gepubliceerd in Steden (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gemeente ArnhemGemeente ArnhemArnhem is de tweede grootste stad van Gelderland. Deze Hoofdstad van Gelderland maakt deel uit van Stadsregio Arnhem-Nij…
Gemeente ZwolleGemeente ZwolleZwolle is een gemeente en stad in de provincie Overijssel. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Overijssel met rui…
Gemeente GroningenGemeente GroningenGroningen is een gemeente en stad in noord Nederland. Groningen heeft ruim 181.000 inwoners (CBS) en staat daarmee op nu…
Gemeente HaarlemGemeente HaarlemHaarlem is een gemeente en stad in Noord-Holland. Deze stad is de hoofdstad van de provincie Noord-Holland met bijna 148…
Grootste steden van Nederland in 2012 en prognose groeiGrootste steden van Nederland in 2012 en prognose groeiAmsterdam is de grootste stad van Nederland op de ranglijst van 2012. Niet echt verwonderlijk aangezien de stad al jaren…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grootste_gemeenten_in_Nederland - BRON CBS

Reageer op het artikel "Top 10 Grootste steden van Nederland 2011 - 2012"

Infoteur: Euromark
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!