InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Rusland - Moskou en St Petersburg

Rusland - Moskou en St Petersburg

Rusland is onderdeel van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten. Van al deze staten is Rusland het grootst en toeristisch gezien de enige interessante staat. Vrijwel niemand gaat echt op vakantie naar Rusland, meestal worden alleen de steden Moskou en St. Petersburg bezocht. Dit zijn dan ook de enige plaatsen die in dit artikel worden besproken.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Moskou
  • Taal: Russisch. In de grote steden wordt er redelijk Engels en Duits gesproken.
  • Munteenheid: Roebel, verdeel in 100 kopeken. De roebel mag niet worden in- en uitgevoerd!
  • Religie: Russisch-orthodox en andere geloven
  • Klimaat: vrijwel alle soorten, in het toeristische gebied heerst een landklimaat
  • Beste reistijd: liever niet in de winter, dan is het in Rusland erg koud
  • Tijdverschil: in het toeristische gebied + 1 uur.

Opgelet: Voor een bezoek aan Rusland is een visum en een paspoort nodig.

De GOS bestaat uit de volgende onafhankelijke staten:
  • Moldavie
  • Armenie
  • Kazachstan
  • Oekraine
  • Wit-Rusland
  • Oezbekistan
  • Tadzjikistan
  • Georgie
  • Kirgizie
  • Turkmenistan
  • Azerbeidzjan
  • Rusland

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Moskou

Moskou is samen met St. Petersburg de meest bezochte stad in Rusland. De stad kent verschillende bezienswaardigheden.

Kremlin en het Rode Plein
Het Kremlin is met de Kremlinmuur een van de grootste toeristentrekkers van Moskou. De muur telt 19 torens, die zijn voorzien van een zogenaamd ‘tentdak.’ Vijf van deze poorten vormen de toegang tot het Kremlin. Als je door een van de poorten de oude citadel binnengaat, zie je een stel schitterende kerken en paleizen. De volgende kerken zijn daarvan de mooiste:
  • Maria Hemelvaart-kathedraal, met vijf gouden koepels
  • Aartsengel-kathedraal, de grafkerk van de tsaren en grootvorsten
  • Maria Boodschap-kathedraal, met iconen

Qua paleizen zijn vooral het Facettenpaleis, het Wapenpaleis en het Grote Kremlinpaleis bezienswaardig. Ook de 81 meter hoge toren van Ivan Velikij is een aparte attractie. Aan de voet van de toren bevinden zich de 200 ton zware neergestorte tsarenklok en het tsarenkanon.

Aan het Rode Plein bevinden zich diverse opvallende bouwwerken, de bekendste daarvan is de St. Vasilius-basiliek, een gebouw dat met zijn opvallende koepels wel eens wordt vergeleken met hoorntjes roomijs. De basiliek werd al in de 16e eeuw gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke. Op het Rode Plein zelf bevindt zich het mausoleum van Lenin, de stichter van de Sovjet-Unie. Het mausoleum bestaat uit rood en zwart marmer, erachter ligt een kleine begraafplaats. Op deze begraafplaats liggen enkele bekende Russen, zoals Stalin, Tsjernenko en Brezjnev.

Uiteraard vind je in een stad van deze omvang diverse musea. Sommigen daarvan zijn een bezoek meer dan waard. Vooral de Tretjakov-galerij en het Poesjkin-museum zijn zeer interessant. In beiden vind je een Russische kunstcollectie.

Als je in Moskou bent, maak dan ook een ritje met de metro. De inrichting van de metrostations zijn ontworpen door diverse bekende architecten en kunstenaars en zijn onder andere gedecoreerd met wandschilderingen en mozaïeken.

Ook de omgeving van Moskou is zeer bezienswaardig. Er zijn verschillende kloosters te vinden die allen als museum fungeren. Deze kloosters zijn het Roebljovmuseum, het Novodjevitsjiklooster, het Donskojklooster, het Danilovklooster en het Simonovklooster. De kloosters dateren uit de 14e en 16e eeuw.

St. Petersburg

St. Petersburg werd in 1703 gesticht door Tsaar Peter de Grote. St. Petersburg heeft bijna 70 jaar de naam Leningrad gehad, maar werd in 1991 weer St. Petersburg genoemd. De stad is gebouwd op ca. 100 eilanden en is gelegen aan de rivier de Neva. Logischerwijs zijn er talloze bruggen te vinden, ook omdat de stad veel grachten kent. St. Petersburg is architectonisch gezien een aantrekkelijke stad, die Europees aandoet. Mooie gebouwen zijn bijvoorbeeld de Peter en Pauls-vesting, de Sint-Isaac-kathedraal, de Kazan-kathedraal, de Admiraliteit en het Winterpaleis. Dit barokke gebouw herbergt het museum de Hermitage, dat meer dan twee miljoen kunstwerken bevat. Naast schilderijen vind je er ook andere kunstobjecten, bijvoorbeeld munten, tapijten, meubelen en horloges.

St. Petersburg is een echte pleinenstad. Het Marsveld, het Paleisplein en het Dekabristenplein zijn er daar enkele van. Op het laatstgenoemde plein vond een van de eerste Russische revoluties plaats in 1825. Bekend is hier dan ook het standbeeld van Peter I te paard.

Vanuit St. Petersburg kun je een excursie maken naar Petrodvorets, Pushkin en Pavlovsk. Hier bevinden zich voormalige zomerresidenties van de tsaren. Bij de residenties vind je schitterende parken, paleizen, musea en diverse monumenten.
Gerelateerde artikelen
WK voetbal 2018 RuslandWK voetbal 2018 RuslandWK voetbal 2018 Rusland. Het WK 2018 zal plaatsvinden in Rusland. Er zullen 32 landen meedoen met dit kampioenschap die…
Rusland, een land in twee continentenRusland, een land in twee continentenRusland ligt gedeeltelijk in Europa en gedeeltelijk in Azië. Vanuit politiek perspectief hoort het land bij Europa. Rusl…
Stedentrip MoskouStedentrip MoskouMoskou wordt ontdekt door steeds meer westerse toeristen. Het is een mooie stad om te bezoeken tijdens een stedentrip. M…
Goedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesGoedkoop vliegen naar Rusland met Transaero AirlinesWie wil vliegen naar Rusland denk vast als eerste aan Aeroflot. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om te vliegen naar…
Hermitage: de Amsterdam-St. Petersburg connectieOp 19 juni 2009 werd in Amsterdam de dependance van de beroemde Hermitage in St. Petersburg officieel geopend door konin…

Reageer op het artikel "Rusland - Moskou en St Petersburg"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 12-07-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!