InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Baskenland: Saint-Jean-Pied-de-Port, bekend bij pelgrims

Baskenland: Saint-Jean-Pied-de-Port, bekend bij pelgrims

Baskenland: Saint-Jean-Pied-de-Port, bekend bij pelgrims Saint-Jean-Pied-de-Port in het Franse Baskenland is niet echt een enorm grote stad. Maar ze is wel erg bekend. Het is namelijk de stad waar de verschillende wegen naar Compostela samenkomen voor men Spanje binnentrekt. Vele pelgrims die de hele weg niet willen afleggen, starten in Saint-Jean-Pied-de-Port. Het is de laatste Franse halte voor je Spanje binnentrekt. Maar je hoeft helemaal geen pelgrim te zijn om deze charmante stad met zijn Middeleeuwse citadel van de hand van Vauban te gaan bezoeken. Er is genoeg te zien en te beleven!

Saint-Jean-Pied-de-Port

Ligging
In het Baskisch heet deze stad Donibane Garazi. De stad bevindt zich in het departement Pyrénées Atlantiques (64). Het departement ligt op de grens met Spanje, in het uiterste Zuid-Westen van Frankrijk. Saint-Jean-Pied-de-Port ligt op 8 kilometer van de Spaanse grens, op 76 kilometer van Pamplona, op 55 kilometer van Bayonne en Biarritz (de Baskische kust), op 120 kilometer van Lourdes en op 100 kilometer van Pau.

Oorsprong van de naam
De stad dankt haar naam aan haar ligging, namelijk aan de voet van de Pyreneeën, meer bepaald de Port of Col de Roncevaux. De eerste vermelding van de stad dateert uit de 12de eeuw, toen begonnen werd met de bouw van de kerk.

Wat is er te zien in Saint-Jean-Pied-de-Port?

De Saint-Jacques-Poort
Eén van de toegangswegen tot de stad. Deze poort werd opgenomen in het Werelderfgoed van de UNESCO. Het is langs deze poort dat alle pelgrims passeren op hun lange tocht naar Compostela, en daaraan dankt de poort ook haar naam. Zij biedt een mooi zicht op de vlakte van de Cize.

De Franse en de Spaanse poort
De Franse Poort dankt haar naam aan het feit dat men van daaruit naar Frankrijk kijkt. De Spaanse Poort geeft uit op de Romeinse Poort die van Bordeaux naar Astorga gaat. Later werd deze weg "Route Napoléon" genoemd en nu Route du Maréchal Harispe. Nu moeten de pelgrims langs hier vertrekken om zeven uur later in het Spaanse Roncevaux uit te komen (bekend van ridder Roeland).

De gevels van de huizen in de Rue de la Citadelle en de Rue de l'Espagne
Tussen de Spaanse Poort en de Kerk, in de Rue de l'Espagne, vertellen de bovendrempels van de deuren je meer over de beroepen en de geschiedenis van de bewoners. Even verderop, in het verlengde van de Rue de l'Espagne, namelijk in de Rue de la Citadelle, vind je een heel oud huis, gebouwd in 1510. Op nummer 39 vind je ook het onthaal voor de pelgrims.

De stadswallen
Op de stadswallen kan je wandelen en zo heb je een overzicht over de stad en de bergachtige omgeving. Langs de trap kom je bij de Poort van Navarra, die uit de muur werd gehouwen.

Kerk: Notre-Dame-du-bout-du-pont
De kerk, Notre-dame-du-bout-du-pont genaamd, werd gebouwd in het begin van de 13de eeuw.

De Romeinse brug
De Pont d'Eyheraberry (nieuwe molen) of Romeinse brug over de Nive werd in feite in 1640 gebouwd en was een binnenweg naar Spanje toe.

De Jaï Alaï
Een roze muur met een boog en een plein er voor, dat is de Jaï Alaï dus. Meer heeft men niet nodig om Cesta Punta of Pelote Basque te spelen, een typisch Baskisch balspel.

Musea in Saint-Jean-Pied-de-Port

De gevangenis "van de bischoppen"
Deze indrukwekkende constructie dateert uit de dertiende eeuw. De periode heeft men met zekerheid kunnen vastleggen omdat men kentekens van de metsers uit die tijd heeft gevonden op het bouwwerk. In het gebouw vind je cellen, een enorme ondergrondse zaal en een wachtlokaal. Jaarlijks is er in de gevangenis een tentoonstelling over de weg naar Santiago de Compostela ten tijde van de Middeleeuwen. De tentoonstelling bestaat uit zes zalen in totaal. Je leert er de pelgrim kennen, komt er te weten waarom mensen de tocht ondernamen, welke de typische attributen van de pelgrim waren en nog steeds zijn, hoe de weg verliep en hoe men ongemakken onderweg kon bestrijden, en tenslotte de aankomst in Compostela.

De citadel
De citadel, die 80 meter boven de stad uittorent, biedt een prachtig uitzicht over de bergen en het omliggende landschap. Door zijn hoge ligging was deze citadel erg belangrijk voor het verdedigen en het bewaken van de wegen door dit deel van de Pyreneeën. Tijdens de 16de en 17de eeuw werd de oorspronkelijke middeleeuwse burcht vervangen door deze citadel. Dit was nodig vanwege de vele veroverings- en godsdienstoorlogen die toen woedden. De burcht werd getekend door Vauban, die heel wat burchten van Frankrijk op zijn naam heeft staan. Zo ook de fameuze gevangenis die gebruikt wordt in het spel "Fort Boyard". Dankzij de burcht van Saint-Jean-Pied-de-Port, die zo'n 600 m op 150 m is, speelde deze stad een belangrijke rol tijdens de Franse Revolutie. Nu is er een college in de oude burcht gehuisvest. Je vindt er ook een oriëntatietafel waar je op kan aflezen wat je allemaal ziet in de omgeving.

Te doen in Saint-Jean-Pied-de-Port

Cinéma Le Vauban
In deze cinemazaal uitgerust met een scherm van 12 meter breed en airco worden films vertoond in het Baskisch met ondertiteling. Er kunnen 300 mensen terecht. Je vindt de cinema Rue Renaud nummer 4.

Bron: MapaBron: Mapa
Folkloristisch Baskisch spektakel
In de zomer worden er regelmatig dansspektakels georganiseerd waar je de typisch Baskische dansstijl en liedjes kan gaan bewonderen en beluisteren.

Courses de vaches royales
Iedere maandag tijdens de zomermaanden anderhalf uur spektakel. Een aangepaste versie van de Spaanse corridas, met minder geweld en meer spektakel. Zo worden er circustoeren op een paard gebracht, komt er een clown, worden de typische corrida moves gedemonstreerd en wordt er een kleine wedstrijd gehouden. Daarna komt de "vachette", een kalfje, waarmee de kinderen hun kunde kunnen laten zien.

De markt
Op de Place Général de Gaulle, iedere maandag, van 's morgens tot 's avonds. Van 8 u 30 tot 10 u 30 is er ook een markt met dieren.

Een partijtje Pelota bijwonen
Iedere maandag. Veel ambiance! De ingang kost 10 € en kan gekocht worden bij Garat.

Rondrit met de toeristische trein
In het treintje kom je voorbij het Mansart-huis (het huidige gemeentehuis), voorbij de rivier "Nive", de stadswallen, de Romeinse brug, de straatjes van het middeleeuws stadscentrum en de typische huisjes. Van op de citadel heb je een schitterend uitzicht over het stadje, op de omliggende bergen, over de wijngaard van Irouléguy en de nabijgelegen dorpjes. Het treintje rijdt van half april tot 1 november. De bijhorende commentaar is uitsluitend in het Frans. Voor de juiste dagen en uren kan je op de toeristische dienst of op het gemeentehuis van Saint-Jean-Pied-de-Port terecht.

In de omgeving van Saint-Jean-Pied-de-Port

Saint-Jean-le-Vieux
Dit dorpje, Donizaharre in het Baskisch, op enkele kilometer van Saint-Jean-Pied-de-Port werd in 15 V.C. door de Romeinen uitgekozen als vestingplaats. Het lag op de drukke weg tussen Bordeaux in Frankrijk en Astorga in Spanje, en werd daarom een militaire basis, een handelspost en een tolplaats. Het Romeins kamp werd Imus Pyrenaeus genoemd, wat "voet van de Pyreneeën" betekent. De site werd in 1965 ontdekt en werd als historisch monument geklasseerd in 1984. Er werden thermen blootgelegd en er werden verschillende voorwerpen gevonden die nu te bezichtigen zijn in het nabijgelegen museum (amfora's, muntstukken, aardewerk, glazen voorwerpen, etc.). Het museum is open van half juni tot half september, op andere perioden op aanvraag.

De Dienst voor Toerisme van Saint-Jean-Pied-de-Port vind je op de Place de Gaulle, nummer 14. Beelden van Saint-Jean-Pied-de-Port kan je bekijken in de film "Saint Jacques ... La Mecque" uit 2005.
Gerelateerde artikelen
Wel en wee van de pelgrim in de MiddeleeuwenWel en wee van de pelgrim in de MiddeleeuwenVoor wie meer wil weten over het wel en wee van de pelgrims onderweg naar Compostela in de Middeleeuwen, is er een zeer…
Goed voorbereid pelgrimeren naar Santiago de CompostelaMeer dan 100.000 mensen per jaar zetten ‘de stap’ om een pelgrimstocht naar Santiago de Compostela in Spanje te gaan mak…
Saint Gildas de Rhuys, Bretagne, FrankrijkSaint Gildas is een klein dorpje van nog geen 2000 inwoners in het arrondissement Vannes. Het dorpje heeft een rijke his…
Filmrecensie: Saint Jacques... La MecqueFilmrecensie: Saint Jacques... La MecqueDe lange weg naar Compostela door twee broers en een zus om de erfenis van hun overleden moeder te kunnen trekken. Klein…
Werelderfgoed Franche-comte; Vauban, Bartholdi, CorbusierMet hun moed als leeuwen symboliseren de burgers van Belfort het karakter van de Franche-Comté als het kleinste departem…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Baskenland: Saint-Jean-Pied-de-Port, bekend bij pelgrims"

Infoteur: Mapa
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Frans Baskenland
Schrijf mee!