InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New York

MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New York

MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New York Openbaar vervoer in New York is zeer goed geregeld, maar voor een toerist nieuw in de stad lijkt het systeem meer op een jungle. Eerste belangrijke stap is de betaling voor metro (subway) en bus: dit gebeurt met de MetroCard. Welke soorten MetroCard zijn er? Hoeveel kost MetroCard? Waar kun je MetroCard kopen? Hoe gebruik je MetroCard in de metro of bus? Wie het systeem begrijpt, ziet dat het eigenlijk heel eenvoudig is, simpeler dan de OV-chipkaart in Nederland en bovendien goedkoper in gebruik.

Reguliere MetroCard / Bron: Wwward0 / FlickrReguliere MetroCard / Bron: Wwward0 / Flickr

MetroCard opties en kosten

Een enkele reis, onafhankelijk van afstand, kost $2,50. Expressbussen kosten $6 per rit. De volgende opties en kortingen zijn beschikbaar voor de MetroCard. De tabel geeft aan wat de restricties zijn in het gebruik van dat specifieke kaartje en wanneer die keuze het voordeligst is.
NaamKostenGebruikVoordeligst als je...
Single-ride (enkele reis)$2,75Alleen verkrijgbaar bij grotere machines. De single-ride is geldig binnen twee uur na aankoop en kan alleen met contant geld gekocht worden. Je kunt hiermee de metro of de bus nemen, maar niet overstappen van metro naar bus. Deze kaart is wit en van papier.echt alleen maar die ene trip maakt. Het is niet handig om telkens een kaartje te moeten kopen en het voordeliger om Pay-per-Ride te doen vanaf vier ritten.
Single-ride MetroCardSingle-ride MetroCard
7-Day Unlimited (7 dagen onbeperkt)$30Geldig tot middernacht 7 dagen na de dag waarop het kaartje voor het eerst is gebruikt.langer dan drie dagen verblijft en meer dan 12 ritten verwacht te maken in je hele verblijf.
30-Day Unlimited (30 dagen onbeperkt)$112Geldig tot middernacht 30 dagen na de dag waarop het kaartje voor het eerst is gebruikt.langer dan veertien dagen verblijft en meer dan 47 ritten verwacht te maken.
7-Day Express Bus Plus (7 dagen met express bus)$55Geldig tot middernacht 7 dagen na de dag waarop het kaartje voor het eerst is gebruikt. Inclusief onbeperkt gebruik van express bussen die normaal $6 kosten per enkele reis.een paar dagen verblijft, maar alleen als je door je locatie regelmatig gebruik verwacht te maken van expressbussen.
Pay-per-Ride (betaal-per-rit)$5-$100Vul en hervul een van de iconische geel/zwarte kaarten met je eigen hoeveelheid en betaal het standaardtarief per rit. Sinds 3 maart 2013 kost deze kaart $1 als je hem uit een automaat haalt, dus koop niet telkens een nieuwe Besteed meer dan $5 en je krijgt 5% bonus. Overstappen van metro naar bus of bus naar bus is gratis binnen twee uur na betaling van de ritprijs.-weinig ritten gaat maken, bijvoorbeeld maar 1 of 2 per dag van je verblijf.
- verblijf niet aaneengesloten is over 14 of 30 dagen.

Opmerkingen over MetroCard

  • Er zijn twee speciale kaartsoorten voor mensen die vaker gebruik maken van de AirTrain naar JFK (30 dagen geldig of tien keer binnen zes maanden), maar daar heb je als toerist weinig aan. De AirTrain vormt de verbinding tussen het vliegveld en het metronetwerk. Een enkele reis kost $5. De Unlimited Ride kaarten zijn er niet geldig en kinderen onder vijf jaar reizen gratis.
  • Een grotere kaartjesautomaat / Bron: Original uploader was Alphachimp at en.wikipedia / Wikimedia CommonsEen grotere kaartjesautomaat / Bron: Original uploader was Alphachimp at en.wikipedia / Wikimedia Commons
  • Alle Unlimited Rides hebben een vertraging van 18 minuten, d.w.z. nadat je eenmaal een station bent ingegaan, kun je pas na 18 minuten hetzelfde kaartje weer gebruiken bij hetzelfde station. Dit is uiteraard om tegen te gaan dat hele groepen op slechts één kaartje reizen. De Pay-per-Ride heeft deze restrictie niet en kan voor maximaal vier mensen tegelijk gebruikt worden.
  • Je kunt kaartjes kopen bij machines op de stations, bij een medewerker op het station en bij banken, winkels en nieuwskiosken verspreid over de stad.
  • Alle kaartautomaten hebben touchscreen. De grotere machines accepteren contant, credit card en pinpas. De kleinere machines hebben geen functie voor contante betaling.

MetroCard kopen in de automaat

De meeste mensen die een MetroCard kopen zijn New Yorkers en zij weten precies hoe de machines werken. Voor een bezoeker is het niet altijd even duidelijk.

Beginscherm / Bron: Screenshot MTABeginscherm / Bron: Screenshot MTA
Het beginscherm van de machine biedt drie opties: (1) Pay $8 Get 4 rides, (2) MetroCard en (3) SingleRide.
Als je een Pay-per-Ride kaart wilt, dan is de eerste optie de snelle weg naar een kaart met $9,20 waarde voor $8. Als je een andere waarde wilt of een Unlimited Ride, kies dan de tweede optie. De derde optie is alleen voor de Single-ride. De meeste mensen moeten dus de tweede optie kiezen.
Het scherm na het kiezen van de tweede optie / Bron: Screenshot MTAHet scherm na het kiezen van de tweede optie / Bron: Screenshot MTA
Na je keuze voor "MetroCard" krijg je opnieuw drie keuzes op het scherm: (1) Refill your card, (2) Get Card Info en (3) Get New Card
Je kiest de eerste optie als je al een MetroCard hebt en een bedrag wilt toevoegen.
De tweede optie is voor mensen die willen weten hoeveel geld nog op hun kaart staat en wanneer de kaart afloopt.
De derde optie is het meest waarschijnlijk voor toeristen: krijg een nieuwe kaart.

Na die derde keuze komt een scherm waarin je tussen de verschillende kaartsoorten kan kiezen.

Gebruik in de subway

MetroCard in de subway / Bron: MTAPhotos / FlickrMetroCard in de subway / Bron: MTAPhotos / Flickr
Elk station heeft toegangspoortjes waar je het kaartje door de lezer moet halen. Houd je kaartje vast zodat de naam MetroCard leesbaar is en haal het door de lezer aan je rechterkant. Als je "GO" ziet, kun je doorlopen. Op de lezer kun je ook zien hoeveel geld je nog over hebt (Pay-per-Ride). Je kunt niet zien wanneer je kaart afloopt (Unlimited Ride).

Andere mogelijke berichten zijn:
  • Please swipe again: Haal je kaart opnieuws door de lezer van dit of een ander poortje. Er is niets afgeschreven.
  • Please swipe again at this turnstile: Haal je kaart opnieuw door de lezer van hetzelde poortje. Als je naar een ander poortje gaat, betaal je mogelijk dubbel (Pay-per-Ride) of kun je 18 minuten lang niet het station in (Unlimited passen).
  • See Agent: Ga naar een medewerker op het station.

Stations hebben MetroCardReaders waarop je kunt zien hoeveel geld of tij je nog op je kaart hebt en wanneer de kaart zelf afloopt. Dit laatste is alleen van belang als je verwacht dat kaartje te gebruiken voor hervullen in de toekomst (niet mogelijk voor Unlimited Ride).

Gebruik in de bus

Houd het kaartje vast met de naam MetroCard naar je toe en de zwarte strip aan de rechterkant. Dip het kaartje in de machine bij de chauffeur en neem het uit als het weer naar boven komt.

De lezer laat zien hoeveel geld je nog hebt (Pay-per-Ride), hoe lang je kaart nog geldig is (Unlimited Ride) en wanneer de kaart zelf afloopt.

Gebruik per kaartsoort

De Pay-per-Ride MetroCard is te gebruiken in:
  • alle metro's
  • alle lokale bussen
  • alle expressbussen
  • MTA Long Island Bus
  • MTA Staten Island Railway
  • MTA Bus Company
  • Alle PATH stations
  • JFK-AirTrain
  • Westchester Bee Line Buses
  • Roosevelt Island Tram

De Unlimited Ride MetroCard is te gebruiken in:
  • alle metro's
  • alle lokale bussen
  • MTA Long Island Bus
  • MTA Staten Island Railway
  • MTA Bus Company
  • Westchester Bee Line Buses
  • Roosevelt Island Tram

Problemen met de MetroCard

Bij een probleem in het gebruik van de kaart, benader een MTA medewerker op het station of in de bus. Bij een Pay-per-Ride kan de medewerker het geld overzetten naar een andere kaart als de oorspronkelijke kaart niet te zeer was beschadigd. Unlimited Ride MetroCards kunnen alleen vervangen worden door ze op te sturen.

Een gestolen of verloren MetroCard zal niet worden vervangen. Je kunt alleen bescherming krijgen op de 14-Day, 30-Day Unlimited Ride en de 7-Day Express Bus Plus als je deze met een credit card of pinpas hebt gekocht. Je krijgt geld teruggestort op je rekening: $2.97 per dag resterend op de 30-Day, $3.68 per dag restered op de 14-Day en $6.43 per dag resterend op de 7-Day Express Bus Plus.

Lees verder

© 2010 - 2017 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De OV-chip, soorten OV-chipkaartenDe OV-chip, soorten OV-chipkaartenIn november 2011 is de OV-chipkaart in Nederland geïntroduceerd. Met deze OV-chipkaart heb je één kaart nodig, die is be…
Metro (stadsspoorweg)Metro (stadsspoorweg)Een metro, of stadsspoorweg, is een snel middel van het openbaar vervoer voor het vervoeren van passagiers in stedelijke…
Openbaar vervoer Parijs, metro, bus, tramParijs is één van 's werelds grootste steden. Deze metropool is een geweldige toeristische trekpleister. Er is veel mooi…
Het openbaar vervoer in RomeBinnen een grote stad als Rome is het handig je met het openbaar vervoer te verplaatsen. Wanneer je nog nooit in Rome be…
OV-chipkaart: Hoe werkt het, kosten en aanvragenGeen stirppenkaartjes, treinkaartjes of kaartjes voor de metro meer in de toekomst. De OV-chipkaart gaat alle vervoersbe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "MetroCard: kaartje van de metro (subway) en bus van New York"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Vervoer in New York
Schrijf mee!