InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Maassluis historisch knooppunt van de Delta

Maassluis historisch knooppunt van de Delta

Maassluis historisch knooppunt van de Delta Als we Hoek van Holland rekenen als onderdeel van Rotterdam is Maassluis de kleinste en de eerste stad langs de Nieuwe Maas. Maassluis heeft ellende gekend. Plunderingen en bombardementen. De stad ligt ten oosten van Vlaardingen en ten westen van Hoek van Holland. De bestaansreden van Maassluis komt voort uit de zeewering die het achterland moet beschermen tegen het alomtegenwoordige wassende water. Tegenwoordig valt er echter nog wel te genieten van de historische kant van Maassluis. Onder het genot van een prachtig uitzicht en een heerlijk drankje kan er uitstekend gewinkeld worden.

Geschiedenis

De geschiedenis van Maassluis gaat gepaard met plundering en verwoesting. Maassluis heeft nooit een stadsmuur gehad waardoor de stad vele malen doelwit is geweest.

Maeslandsluys

Tot aan ongeveer 1340 na Chr. was het gebied waar nu Maassluis ligt een moerassig eb- en vloedgebied waar het land constant overstroomde. Rond 1340 na Chr. werd begonnen aan een zeewering die het gebied van Rotterdam tot aan Vlaardingen moest beschermen tegen de vloed. Deze zeewering staat bekend als de Maasdijk, en strekt zich uit langs de noordoever van de Maas.
Om het water uit de achterliggende polders weer de Maas in te krijgen werden er aanvankelijk dertien sluizen in de zeewering gemaakt. In Maassluis bevinden zich na de bouw van de zeewering in de veertiende eeuw vijf van deze sluizen: Monstersche sluis, de Wateringer sluis en de drie Booner sluizen. Maassluis begint als twee lemen hutjes bij de Monstersche sluis. Maassluis heeft in het begin de naam Maeslandsluys. Al snel echter groeit Maassluis in inwoners en welvaart. Er ontstaat een veerdienst naar Brielle en door de inpoldering achter de zeewering wordt er steeds meer land in gebruik genomen.

Jonker Frans van Brederode

Nederland (en met name Holland) werd in de late middeleeuwen getroffen door een burgeroorlog. Deze burgeroorlog staat bekend als de Hoekse en Kabeljauwse twisten (1350 na Chr. – 1490 na Chr.). Steden kozen partij in deze burgeroorlog en het was niet raar als een stad ineens overliep naar de vijand. De laatste periode van deze burgeroorlog staat bekend als de Jonker Fransenoorlog. Deze periode is vernoemd naar Jonker Frans van Brederode alias de Roofridder. In 1488 na Chr. werd Frans bezocht door afgezanten van de Hoeken. Een factie in de burgeroorlog. Zij vroegen hem om de leider te worden van de Hoeken.

Op 18 november 1488 na Chr. nam Frans van Brederode Rotterdam in als leider van de Hoeken en probeerde hij de omliggende steden te veroveren. Na een jaar ging dit echter mis en in 1489 na Chr. moest Frans van Brederode met zijn manschappen Rotterdam verlaten. Dit was echter nog niet het einde. Frans van Brederode voerde plundertochten uit vanuit de Zeeuwse eilanden. In 1489 na Chr. werd Maasskuis door de troepen van Frans van Brederode geplunderd. Datzelfde jaar 1490 na Chr. overleed Frans van Brederode na een verwonding.

Tachtigjarige Oorlog

Nadat Willem van Oranje en Nederland zich afscheidden van de landsheer en koning van Spanje begint de Tachtigjarige Oorlog. In de zestiende eeuw liet Filips van Marnix van St, Aldegonde, dezelfde die het volkslied schreef, in Maassluis een schans (verdedigingswerk) bouwen. Nog voordat de schans voltooid was, werd de schans echter in 1573 na Chr. veroverd door de Spanjaarden. Een jaar later plunderden de Spaanse troepen Maasluis vanwege achterstallig loon. In 1624 werd de schans afgebroken. Op deze plek is later de Groote kerk van Maassluis gebouwd.

Tweede Wereldoorlog

Hoewel Maassluis een grote actieve Joodse gemeenschap had in de eeuwen voor de Tweede Wereldoorlog woonden er nog maar acht Joden in Maassluis in 1940. Alle acht Joden zijn door de nazi’s vermoord in de oorlog. Maassluis had tijdens de oorlog een behoorlijke Duitse aanwezigheid. Maassluis had ten eerste een haven. Ten tweede lag en ligt Maassluis redelijk dicht bij Engeland. Op de gevorderde vissersschepen in de haven werden ook FLAK-luchtafweergeschut geplaatst om de Rotterdamse haven te beschermen.

Bombardement

In de middag van 18 maart 1943 verschenen er twaalf geallieerde bommenwerpers boven Maassluis. Het doelwit van deze aanval was de oliefabriek Witol aan de Heldringstraat. De bommen verwoestten echter de oude binnenstad van Maassluis. Na twee plunderingen werd Maassluis nu ook gebombardeerd.

Bezienswaardigheden in Maassluis

In Maassluis staat sinds 1690 een stenen korenmolen genaamd molen de Hoop. Deze molen is eigendom van de gemeente en dus ook te bezoeken. De Monsterschesluis is de geboorteplek van Maassluis. Deze sluis is nog steeds te bezichtigen en is nu een Rijksmonument. Door de Deltawerken steeg echter het water in de Nieuwe Maas waardoor de sluis nu niet meer bruikbaar is.
Een andere bezienswaardige plaats in Maassluis is de plaats waar de schans heeft gestaan en tegenwoordig de Groote Kerk. Deze kerk ligt op het zogenaamde kerkeiland of schanseiland. Om nog meer historisch Maasluis te zien kan u ook een kijkje gaan nemen bij het volledig gerestaureerde hoekhuisje uit 1786. Voor musea kunt u in Maassluis het museum van Maassluis vinden en het museumschip Hudson in Haven 3.

Maeslandkering

Als sluitstuk van de Deltawerken is tussen Maassluis en Hoek van Holland de enorme Maeslandkering gebouwd. In 1997 werd deze kering in gebruik genomen. Bij hoogwater in Rotterdam (dat wil zeggen 3 meter boven NAP) worden de beweegbare deuren naar het midden van de rivier gebracht en afgezonken.

Hoe kom ik in Maassluis?

Maassluis ligt aan de A20 van Rotterdam naar Hoek van Holland. Maassluis heeft ook twee treinstations op de hoekse lijn, station Maassluis en station Maassluis West. In de jaren vanaf 2017 tot 2019 wordt de spoorlijn omgezet naar een metrolijn. Hierdoor krijgt Maassluis een directe verbinding met Rotterdam. Tevens wordt er een derde station geplaatst: Maassluis – Steendijkpolder. Vanuit de omgeving zijn er echter nog meer openbaar vervoermogelijkheden om in Maassluis te komen.

Winkelen in Maassluis

Er zijn meerdere plekken in Maassluis waar gewinkeld kan worden. In het stadshart is er te genieten van de historische omgeving gecombineerd met winkels en horeca. Maar ook in winkelcentrum Koningshoek, Steendijkpolder en het Palet kunt u vele winkels vinden.
© 2017 Benvl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Speelschema Topklasse zaterdag 2013-2014Speelschema Topklasse zaterdag 2013-2014De Topklasse voor zaterdagclubs 2013-2014 zal beginnen op 24 augustus 2013 en de laatste wedstrijden zullen plaatsvinden…
Kastelen, de ruïne van Brederode te SantpoortIn het Noord-Hollandse Santpoort Zuid ligt de ruïne van Brederode. Van dit ooit zo imponerende kasteel met zijn grote to…
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma SchansspringenWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma SchansspringenSchansspringen tijdens de Olympische Winterspelen 2018 bestaat uit drie onderdelen die door mannen worden beoefend: norm…
Winterspelen 2018 -Pyeongchang-programma Noordse combinatieWinterspelen 2018 -Pyeongchang-programma Noordse combinatieNoordse combinatie is één van de skisporten tijdens de Olympische Winterspelen 2018. Deze sport wordt alleen door mannen…
Programma van de Olympische Spelen 2014: SchansspringenProgramma van de Olympische Spelen 2014: SchansspringenSchansspringen is een Olympische wintersport. Bij schansspringen moet men op ski's vanaf een helling springen. Dit met a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: M.Minderhoud / Wikimedia Commons
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Maassluis
  • http://www.maassluispunt.nl/
  • http://www.maassluis.nl/over-maassluis/geschiedenis_42991/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Filips_van_Marnix_van_Sint-Aldegonde
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans_van_Brederode

Reageer op het artikel "Maassluis historisch knooppunt van de Delta"

Infoteur: Benvl
Gepubliceerd: 05-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!