InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Beekbergen: een bijzondere beleving met hoofdletter B

Beekbergen: een bijzondere beleving met hoofdletter B

Beekbergen: een bijzondere beleving met hoofdletter B Aan de rand van de Veluwe, ten zuiden van Apeldoorn, ligt het dorpje Beekbergen. In het verre verleden was Beekbergen een zelfstandige gemeente, maar tegenwoordig maakt het, samen met onder meer Lieren en Klarenbeek, deel uit van de gemeente Apeldoorn. Toch heeft Beekbergen een geheel eigen karakter en een actief bedrijfsleven. In Beekbergen heerst een gemoedelijke en tolerante sfeer. Het is voor toeristen en ‘parttime inwoners’ prettig om te weten dat de Beekbergenaren hen van harte welkom heten.

Beekbergen in vogelvlucht:

Het centrum

Er is één winkelstraat in Beekbergen, de Dorpstraat (met één s) en hier is werkelijk alles te vinden. Een fietsenmaker die ook fietsen verhuurt, meerdere kapsalons, een bakker, een slager. Ook modewinkels ontbreken niet. Een schoenenwinkel inclusief schoenmakerij, waar ook sportkleding en warme Noorse truien te koop zijn. Curiosa, een Wereldwinkel, drogist, doe-het-zelf-winkel, Beekbergen heeft het. Net om de hoek, aan de Arnhemseweg, is een winkel die etalagepoppen verkoopt. Bekend in heel Nederland. Ook vind je daar een dierenwinkel die natuurlijke diervoeders verkoopt. De Albert Heijn van John Westerik is de enige supermarkt in de wijde omtrek. Hier zijn de schappen in het hoogseizoen, als het aantal inwoners van Beekbergen verdrievoudigt, dan ook snel leeg. Vroeg je bed uit is de enige remedie om alles van je boodschappenlijstje in je boodschappentas te krijgen.

Horeca

Zoals in elke toeristische omgeving is in Beekbergen de horeca goed vertegenwoordigd. In het dorp zijn diverse restaurants, zoals een Chinees restaurant, een pannenkoekenhuis en een pizzeria annex grillroom, gecombineerd met een snackbar. Ook cateringbedrijven maken een feestelijk etentje, jubileum met hapjes en drankjes of zelfs een complete barbecue mogelijk. Daarnaast beschikt het dorp over enkele cafés, waar ook kleinere hapjes en gerechten verkrijgbaar zijn. Buiten de dorpskern (en daar ben je al snel aangekomen) bevinden zich nog tal van restaurants en natuurlijk hotels met een keuken. Een echte eyecatcher in de Dorpstraat is het grote, zonnige terras van IJstijd. Hier komen inwoners en toeristen graag en massaal samen om een lekkere ijscoupe of een kop koffie te nuttigen. Grote parasols beschermen tegen de grootste zomerhitte en voorkomen dat je ijsje al te snel smelt.

Bron: Tjabeljan / FlickrBron: Tjabeljan / Flickr

Evenementen en activiteiten

Beekbergen heeft een actieve ondernemersvereniging en dorpsraad. Gezamenlijk worden tal van activiteiten georganiseerd.
Vlak voor de zomervakantie is er het jaarlijkse volleybaltoernooi, waar straten, buurten of schoolklassen met veel vuur tegen elkaar strijden om de kampioensbeker. Aan het einde van de zomer wordt het seizoen afgesloten met een groot dorpsfeest. Andere evenementen in Beekbergen zijn de wintermarkt, de internationale men-wedstrijden bij manege Riant en de Open Tuinen van 4evergreen, waarbij een viertal prachtig ingerichte tuinen in het buitengebied vrij toegankelijk is voor bezoekers. Bij de inwoners zijn verder de wandelvierdaagse, dauwtrappen en de kindervakantiespelen buitengewoon populair. In ontmoetingsplek De Vier Dorpen zijn bovendien wekelijks activiteiten voor ouderen.

Veluwse Avondmarkt
Elke donderdag in juli en augustus is er van 18.00 tot 21.15 uur de befaamde Veluwse Avondmarkt, waar standhouders in klederdracht streekproducten en andere waren verkopen. Je kunt er oude ambachten zien, zoals wol spinnen. Er is zelfs een podium waar klompendansen te zien is. Diverse koren brengen onder andere zeemansliederen ten gehore op het terras van IJstijd. Er kan met een prachtige antieke koets een ritje door het dorp gemaakt worden. Bij de kids is het ponyrijden erg geliefd. De Hervormde kerk is geopend voor publiek en aan de rand van het park zijn oude landbouwmachines te bewonderen, die nog helemaal functioneel zijn. Vrijwel niemand komt met lege handen thuis van deze drukbezochte avonden. De lokale omroep, RTV-Apeldoorn, is jaarlijks minimaal één avond aanwezig om live vanaf de markt een uitzending te verzorgen.

De Boerderij
Van oudsher was Boerderij Beekbergen een populair jongerencentrum voor zowel de jeugd uit het dorp als uit Apeldoorn en omgeving. Hoewel het meer dan eens kantje boord was, bestaat de Boerderij nog steeds. Nu in de vorm van een vereniging, met leden en een bestuur. Het karakter is uitgegroeid tot een multifunctioneel buurt- en cultuurcentrum. Hier worden feesten voor jong en oud georganiseerd, treden bekende bands op en kan elke donderdagavond wat gedronken worden in het café. Ook is De Boerderij de uitvalsbasis voor bijvoorbeeld de wandelvierdaagse en worden hier de kindervakantiespelen gehouden. In een klein dorpje, dat toch wel wat te lijden heeft onder de vergrijzing, valt het niet mee om een evenementencentrum in stand te houden. Maar met de creatieve en enthousiaste bestuursleden is het tot op heden nog steeds gelukt om leven in de brouwerij te creëren en steeds nieuwe activiteiten te bedenken. In de winter, als het goed gevroren heeft, is er een ijsbaan en elk jaar probeert de organisatie een vergunning te krijgen om een paasvuur te laten branden. Zo is er het hele jaar, ook buiten de grote zomerdrukte, wel iets te beleven in Beekbergen.

Musea en bezienswaardigheden

Zo klein als Beekbergen is, heeft het toch maar liefst drie musea van naam. Allereerst is er de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, met een rijdend spoorwegmuseum. Geen thema is deze stichting te gek: tijdens Halloween rijdt er een spooktrein, er is in de winter een snert-trein, verzin het maar of het bestaat. De speciale acties, routes, stations en instaptijden worden gecommuniceerd via Facebook en de website van de VSM. Aan geschiedenis is in Beekbergen geen gebrek. Behalve de stoomtrein zijn er ook een A Ford museum, gelegen bij de oude Tullekensmolen (net buiten de dorpskern, aan de Tullekensmolenweg) en het Museum Collectie '40-'45, waar het oorlogsverleden van Beekbergen tot leven komt. Vrij recent (2015) zijn er in Beekbergen tijdens de verbouwing van een huis nog authentieke oorlogskranten gevonden, die als isolatie verwerkt waren achter een muur.

Kerken

Klussen op zondag wordt in Beekbergen niet speciaal op prijs gesteld, in het kader van ‘zondagswerk is niet sterk’. De zondagsrust dient bij voorkeur gerespecteerd te worden. Er zijn twee kerken in Beekbergen en één in het nabijgelegen Lieren, waar zaterdagavond, zondagochtend en/of zondagavond diensten zijn. Het luiden van de klokken kondigt de diensten aan, deze geluiden hebben klaarblijkelijk een vrijstelling voor wat betreft de ‘zondagsrust’. In de Hervormde kerk, met unieke schilderingen en een heel oud orgel, zijn geregeld activiteiten zoals lezingen en zangvoorstellingen. De kerkgang naar de gereformeerde Eben Haëzer-kerk is een bezienswaardigheid op zich, in de vorm van een prachtige hoedjesparade van de kerkbezoekers. Ook voor niet-godsdienstige mensen een lust voor het oog.

Zorg voor de medemens

Zoals gezegd springt de permanente bevolking van Beekbergen uiterst tolerant om met medemensen. Van oudsher heeft Beekbergen zich ontfermd over mensen met een minder fortuinlijke gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk. De omgeving, het groen, de frisse lucht, de ruimte en de rust: het zijn heilzame factoren voor eenieder die wat extra energie nodig heeft. Diverse zorginstellingen hebben zich dan ook gevestigd in of rond Beekbergen. Mensen met een arbeidsbeperking vinden bij Tuincentrum Het Hoogeland en Parc Spelderholt een zinvolle dagbesteding, waarbij zij als volwaardig lid van de gemeenschap meewerken aan bijvoorbeeld de productie van verse friet of werkzaam zijn in de vele facetten van de horeca.

Verblijf en omgeving

Vakantieparken en campings kunnen in een groene, bosrijke omgeving als die van Beekbergen natuurlijk niet ontbreken. Droomparken is er gevestigd, maar ook Hertenhorst en Lierderholt. Zelfs een alcoholvrije vakantie is mogelijk, op camping 't Spoek aan de Spoekweg. Trekpleisters in de omgeving zijn bijvoorbeeld de Loenense waterval, wandelen in natuurgebied Het Leesten (met omheind hondenbos) of het trainingskamp van het Nationale Elftal in Hoenderloo. De dorpen Ugchelen en Lieren liggen op een steenworp afstand.

Bereikbaarheid en parkeren

Beekbergen is dan wel een klein plaatsje, het is evenwel uitstekend te bereiken. Gelegen tussen de A50 en de A1 ben je binnen vijf minuten op de snelweg, welke kant je ook op rijdt. De Arnhemseweg verbindt Beekbergen met Apeldoorn en (in de andere richting) met de A50. Via de Tullekensmolenweg en Hansengraaf rijdt je snel richting de A1. Overal in Beekbergen kan gratis geparkeerd worden, al is het aantal plaatsen logischerwijs beperkt. In elke straat is echter wel een plekje te vinden en waar je ook naartoe wilt, het is allemaal vlakbij. In de maanden juli en augustus parkeren bezoekers van de Veluwse Avondmarkt graag in de ruim opgezette woonwijken rondom het centrum. Voor inwoners die na 18.00 uur uit hun werk komen is het dan dikwijls niet mogelijk om voor hun eigen huis parkeren, wat natuurlijk minder prettig is. Daarom wordt speciaal voor deze gelegenheid jaarlijks een tijdelijke, ruime parkeerplaats ingericht in een nabij gelegen weiland, waar toeristen gegarandeerd een plaatsje vinden.

Beekbergen

Legenda
A. IJssalon IJstijd
B. Boerderij Beekbergen
C. A Ford Musum
D. Hervormde Kerk
E. Veluwse Stoomtrein
F. Gereformeerde Kerk
© 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Landal Heideheuvel, Beekbergen; algemene informatieLandal Heideheuvel, Beekbergen; algemene informatieLandal Heideheuvel is gelegen in Gelderland bij de plaats Beekbergen. Het park ligt in een mooi natuurgebied waar u volo…
A1 Snelweg (Rijksweg 1)De A1 is een autosnelweg die loopt van de Ring van Amsterdam (A10) tot aan de Duitse grens nabij Oldenzaal. Deze weg tel…
De beste 5 parken van DroomparkenDe beste 5 parken van DroomparkenIn 1999 begon Droomparken met het aanbieden van vakantieverblijven op parken in Nederland. In 2015 heeft Droomparken rui…
Congreslocaties in NederlandCongreslocaties in NederlandBent u op zoek naar de perfecte congreslocatie? Heeft u een zaal nodig voor 10, 100 of misschien wel 1000 mensen? Het su…
Dieren: een dorp tussen de IJssel en de VeluweDieren: een dorp tussen de IJssel en de VeluweDieren is een Nederlandse plaats gelegen in de provincie Gelderland. Aan de ene kant van Dieren ligt de rivier de IJssel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beekbergen: een bijzondere beleving met hoofdletter B"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 28-02-2017
Gepubliceerd: 28-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!