InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Sion: stad met veel cultuur in het Zwitserse Wallis

Sion: stad met veel cultuur in het Zwitserse Wallis

Sion: stad met veel cultuur in het Zwitserse Wallis Sion is een stad in het Franstalig deel van Zwitserland die gedomineerd wordt door een tweetal rotsen met bijzondere bouwwerken erop. De stad ligt aan de Rhône die in het noordoosten van kanton Wallis ontspringt aan de grote Rhônegletsjer en langs de stad verder stroomt door het gehele dal van Wallis naar het meer van Genève. Sion heeft talrijke historische bezienswaardigheden.

Van tweetalig naar voornamelijk Frans

In het midden van de negentiende eeuw was Sion nog een tweetalige stad met ongeveer vijftig procent Duitstaligen en vijftig procent Franstaligen. Gaandeweg heeft de Franse taal het Duits steeds meer verdrongen en nu spreekt ongeveer vijfenzeventig procent Frans.

Bereikbaarheid van Sion in Zwitserse Wallis

Sion is de hoofdstad van het kanton Wallis. Het centrum van de stad ligt iets hoger dan de Rhône tegen de voet van een helling naar het noorden. Maar de totale stad is inmiddels aan beide zijden van de Rhône uitgebouwd. De zijrivier Sionne mondt vanuit het noorden uit in de Rhône. Sion is een belangrijke halteplaats van de spoorlijn van Lausanne naar Brig. In Sion stappen veel reizigers uit om van daaruit verder de bergen in te trekken zoals naar het in het zuiden gelegen Val d'Hérens en naar het noorden het gebied met Crans-Montana. Maar Sion is ook met een autosnelweg te bereiken vanuit Montreux en er ligt zelfs een klein vliegveld in het westen van de stad.

Bisschop in verre verleden

Uit archeologische opgravingen kan worden afgeleid dat Sion al in de steentijd bewoond was. Er zijn restanten van een soort hunebedden gevonden die stammen uit 2900 tot 2200 voor Christus. Ook zijn grafresten gevonden van 800 tot 500 voor Christus. De stad werd echter pas belangrijk in 580 toen de zetel van het bisdom Martigny werd verlegd naar Sion. In 999 schonk koning III van Opper-Bourgondië het graafschap Wallis aan het bisdom waardoor de bisschop ook landsheer werd. Na het overlijden van de koning in 1032 maakte het graafschap deel uit van het Heilige Roomse Rijk. Vanaf 1361 kreeg de bisschop de titel graaf en prefect van Wallis. In 1475 werd de bisschop onafhankelijk van Savoye maar in 1513 kwam het bisdom recht onder de paus te staan. In 1634 moest hij afstand doen van zijn wereldlijke rechten maar bleef toch tot 1798 in naam heer over Wallis en Sion.

Mild klimaat met wijnbouw tegen hellingen

Mild klimaat

Sion heeft een mild klimaat dat voor een deel komt doordat het dal aan de noordzijde wordt afgeschermd door de Berner Alpen en aan de zuidzijde door de Walliser Alpen. De gemiddelde jaartemperatuur bedraagt tien graden. De stad geldt ook als een van de droogste steden van Zwitserland.

Rijke oogst

Door het gunstige klimaat gedijen de druivenranken tegen de berghelling goed en zorgen de druiven van de wijngaarden tegen de noordhellingen jaarlijks voor een rijke oogst. Die hellingen lopen vanuit Sion door naar het westelijk gelegen Martigny. Door het milde klimaat groeien er zelfs verschillende soorten cactussen in het dal van de Rhône. Terwijl op de steile hellingen wijnbouw wordt bedreven worden de gronden dichter bij de rivier gebruikt voor landbouw en tuinbouw.

Bekendste wijnen

De bekendste wijnen van Wallis zijn de witte Fendant, de rode Pinot Noir en de rode Dôle die bestaat uit een mengeling van Pinot-Noir-druiven en Gamay-druiven. Het grootste wijnbouwgenootschap van Zwitserland is te vinden in Sion.

Silhouet en bezienswaardigheden

Het silhouet van de stad wordt beheerst door twee hoog boven de stad uitstekende rotsen. De stad telt een aantal bezienswaardige architectonische gebouwen die voor een groot deel uit de middeleeuwen stammen.
  • Valère: Ten oosten van de historische stadskern bevindt zich de rots Valère met daarop de pelgrimskerk Notre-Dame de Valère uit de twaalfde en dertiende eeuw.
  • Tourbillon: De andere rots iets verder naar het noordoosten is de Tourbillon met de ruïne van de antieke burcht van de bisschop uit de dertiende eeuw.
  • Basilique de Valère: Ook bepalend voor het stadsbeeld is de Basilique de Valère welke zich ten zuiden van de stad op een heuvel bevindt. In die basiliek bevindt zich een kerkorgel dat in 1430 is gebouwd en nog steeds bespeelbaar is.
  • Kathedrale Notre-Dame-du-Glarier: Een andere kerk is te vinden in de historische binnenstad namelijk de Kathedrale Notre-Dame-du-Glarier die uit de vijftiende eeuw stamt. De toren van de kathedraal stamt echter nog uit de twaalfde eeuw.
  • St-Théodule: Een vierde kerk is de in gotische stijl gebouwde St-Théodule die in 1516 werd gebouwd door architect Ulrich Ruffiner.
  • Raadhuis: Bezienswaardig is ook het raadhuis dat van 1657 tot 1665 is gebouwd in de renaissancestijl met een toren met astronomische klok.
  • Andere bezienswaardigheden: Sainte-Trinité, Palais du Gouvernement, Mediathek Wallis, Maison Supersaxo, La Majorie en Villa Veuillet.
© 2017 Rickandie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vakantie in Wallis, ZwitserlandVakantie in Wallis, ZwitserlandWallis is een kanton in het zuidwesten van Zwitserland. Dankzij hoge bergen, honderden kilometers skipistes en prachtige…
Eilanden, Wallis en FutunaIn de Grote Oceaan, liggen de zustereilanden Futuna en Alofi (de Hoornse eilanden) en ruim 200 km verderop ligt Wallis.…
Zwitserland: wandelen langs suonen/bisses in MittelwallisZwitserland: wandelen langs suonen/bisses in MittelwallisHet klimaat in het Zwitserse kanton Wallis is te vergelijken met het Middellandse zeeklimaat. De temperaturen zijn er vr…
Ronde van Romandië 2008De ronde van Romandië situeert zich in het Franstalig gedeelte van Zwitserland. Recordhouder met het aantal overwinninge…
De Zwitserse kantons op een rijVanuit welke richting je Zwitserland ook nadert, hoe dichter je bij de grens komt, hoe meer auto’s je ziet met de opvall…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simoneevan / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sion_(Zwitserland)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sion_(district)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Prinsbisdom_Sion
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Sitten

Reageer op het artikel "Sion: stad met veel cultuur in het Zwitserse Wallis"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 24-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!