InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Kochi ofwel Cochin is een parel in het zuiden van India

Kochi ofwel Cochin is een parel in het zuiden van India

Kochi ofwel Cochin is een parel in het zuiden van India In het zuiden van India ligt Cochin in de deelstaat Kerala. De stad wordt ook wel Kochi genoemd. Het is een stad die misschien niet zo gemakkelijk afzonderlijk bezocht zal worden maar als onderdeel van een rondreis wil je deze stad met haar unieke karakter niet missen. Kochi ligt aan de Indische oceaan en heeft een aantal bezienswaardigheden die een bezoek aantrekkelijk maken. Zo zijn er de unieke Chinese visnetten en het Dutch Palace waar we een stukje van onze eigen geschiedenis terug vinden.

Kochi of Cochin

Cochin wordt ook wel Kochi genoemd. Het is een grote en bedrijvige stad in de deelstaat Kerala in het zuiden van India. De stad heeft verschillende rivieren die hier in zee uitmonden. Er zijn twee bruggen die het ene met het andere gedeelte van de stad verbinden. Maar er varen ook kleine veerboten. Het belangrijkste gedeelte van de stad vormt het Fort. De stad heeft monumenten uit de Portugese, maar ook uit de Engelse en Nederlandse periode. Maar de Hindoecultuur overheerst met mooie tempels en kleurrijke kleding.

Bevolking

De stad Kochi en haar omgeving telt rond de 595.000 inwoners (volgens een telling van 2010). Maar in deze grote steden zijn er nogal veel mensen die tijdelijk hun verblijf hier zoeken en zich niet laten registreren. De meeste mensen zijn hindoe, gevolgd door moslims, katholieken en er is een kleine Joodse gemeenschap. Er is een universiteit die internationale bekendheid heeft. Het opleidingsniveau is in de deelstaat over het algemeen hoger dan in de rest van India. De export van vis en textiel zijn belangrijke producten.

Vervoer

Kochi heeft een eigen treinstation van waaruit men in alle richtingen kan reizen. Ook is er een vliegveld, maar dit is alleen voor kleine nationale vluchten. Wie per cruiseschip in Kochi aankomt zal merken dat er geen voorzieningen zijn. Men meert aan bij de vrachtschepen. Op het haventerrein wachten de taxi's en tuktuks die elkaar verdringen om je een aanbod te doen voor een uitgebreide stadstoer. De meeste passagiers kiezen voor een tuktuk, maar gezien het drukke en chaotische verkeer wordt toch ook wel de voorkeur gegeven aan een normale taxi die je voor een paar uur huurt. Vanaf de haven naar de stad rijd je eerst over de brug naar het Fort. Dit is het meest aantrekkelijke gedeelte van de stad waar zich de historische gebouwen bevinden. Langs de kant van de weg zie je mooie oude huizen. Maar ook hier vind je zoals op veel plaatsen in India erg veel zwerfvuil langs de kant van de weg. Men gooit nog steeds alles op straat en het georganiseerd huisvuil ophalen is blijkbaar onbekend. Er lopen veel zwerfhonden maar ook geiten en koeien langs de straat.

Bezienswaardigheden

Een aantal bezienswaardigheden zijn:
  • Chinese netten
  • Dutch Palace
  • Thirumala Devaswom tempel
  • De Kathedraal
  • De Synagoge
  • De Kerk van Sint Fransiscus
  • De Nederlandse Begraafplaats

boten op strandboten op strand
Chinese netten
Het Fort aan het einde van de stad waar de rivier uitmondt in de zee hangen Chinese netten tegenover Vypeen eiland. Deze manier van vissen is afkomstig uit de elfde eeuw. Er worden hele grote visnetten gebruikt die overdag op palen hangen te drogen. In de avond worden de netten te water gelaten en dan komt de volgende morgen de visvangst tevoorschijn. Het aantal visnetten wordt wel minder, maar het is toch nog steeds een spectaculair gezicht om hier langs te wandelen. De zeemeeuwen zitten op de palen en er zijn een groot aantal mannen in de omgeving die de vangst bediscussiëren. In het midden loopt een straat waar diverse tentjes staan die allerlei plaatselijke souvenirs verkopen.

Dutch Palace

Het Dutch Palace ofwel paleis van Mattancherry dateert uit 1557. Het werd gebouwd door de Portugezen. In 1663 werd het door de Nederlanders in ere hersteld nadat het in verval was geraakt. Het is een archeologisch museum. Prachtig bewaarde muurschilderingen uit het leven van Hindoekoningen geven een beeld van het vroegere leven. Ook worden er goed bewaarde draagstoelen tentoongesteld. Een deel van het paleis is Hindoetempel en niet toegankelijk voor toeristen.

Thirumala Devaswom tempelThirumala Devaswom tempel
Thirumala Devaswom tempel
Omgeven door een mooi park ligt de Thirumala Devaswom tempel. Deze tempel straalt een enorme rust uit en is slechts op beperkte tijden toegankelijk voor toeristen. De Hindoes bezoeken deze tempel dagelijks en offeren hier hun gaven voor de goden.

De Kathedraal

De Kathedraal werd door de Portugezen gebouwd al snel nadat zij dit gebied hadden veroverd. Missionarissen werden hierheen gezonden om de mensen te bekeren. In 1558 werd de kerk tot kathedraal verheven door de Paus. Maar toen de Nederlanders kwamen werden de kerken verwoest. In 1887 werd de kerk opnieuw opgebouwd. De kerk werd tot basiliek verklaard in 1984. De Kathedraal heeft een houten gewelf en een prachtig interieur.

De synagoge

De synagoge is de oudste van India en is nog in gebruik. Er is een kleine Joodse gemeenschap in Cochin die al dateert vanuit de zesde eeuw. Je kunt een wandeling maken door de Joodse wijk waar de synagoge staat.

De kerk van Sint Fransiscus

Deze kerk werd gebouwd in 1503 en het is de oudste katholieke kerk van India. In eerste instantie werd Vasco da Gama hier begraven maar later werd zijn stoffelijk overschot overgebracht naar Lissabon.

De Nederlandse begraafplaats

De Nederlandse begraafplaats ligt iets buiten de stad. Het is interessant om hier rond te kijken en je te bedenken hoe al in 1663 de Nederlanders hier leefden. Lange tijd was het kerkhof in verval maar sedert het begin van de 21e eeuw is er veel gerestaureerd.

Leuk om te bezoeken

Leuk om te bezoeken zijn ook:
  • Princess street
  • Kruiden winkel
  • The Backwaters
  • Dansvoorstelling

Princess streetPrincess street
Princess street
Als je Princess street ofwel de hoofdstraat in wandelt dan waan je jezelf in een oude Engelse stad. Allerlei Engelse opschriften hangen hier. Mooie historische panden staan langs beide kanten van de straat. Er zijn een paar hotels en veel verschillende winkels en galeries die uitzonderlijk mooie producten verkopen. Zijden sari's en shawls maar ook mooi aardewerk.

Kruiden winkel

In Cochin is het erg leuk om eens een goed gesorteerde kruidenwinkel in te stappen. Er zijn zoveel verschillende kruiden te koop dat je goed moet overwegen wat je wilt hebben. Ook zijn er allerlei oliën te koop voor massage. En tenslotte kun je een keus maken uit de diverse theesoorten. Een kopje thee wordt je hierbij aangeboden.

The Backwaters

Voor wie wat meer tijd heeft is het aantrekkelijk om een tochtje per boot te maken door de Backwaters. Rivieren en kanalen omsluiten het gebied. Op deze manier gezeten op een houseboot, kun je genieten van het prachtige landschap. De rijstvelden en de mangrovebossen zijn schitterend.Het is leuk om het leven aan de waterkant te bekijken vanuit een langzaam varende boot.

Dansvoorstelling

In Kochi en in het hele gebied Kerala worden volksdansscholen opgericht. Het volksdansen gebeurt volgens een oude traditie. Het is leuk om een voorstelling van deze dansers bij te wonen.
© 2017 Celientje1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Toeristische plekjes in Zuid-IndiaToeristische plekjes in Zuid-IndiaHet land van rijst, thee, autoriksja’s, drukte en chaos. Maar het is ook het land waar de Taj Mahal staat, waar een toch…
Visserij: Chinese wolhandkrab vervangt palingDe Chinese wolhandkrab maakt alles kapot met zijn verwoestende scharen. Daarom hadden vissers en dan met name palingviss…
Waarom bidden Joodse mannen en vrouwen apart?Volgens de Talmoed hadden Sarai en Abram elk hun eigen 'kiroev-programma' om ieder tot het monotheïsme te bekeren. Sarai…
De synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge: interieur, belangrijke personen en boekenDe synagoge (sjoel) kent haar eigen specifieke interieur (aron-hakodesj, paroget, sefer-Tora, mappa, malboesj, amoed, bi…
Nepal: Kumari, de levende GodinNepal: Kumari, de levende GodinDe Hindoe's kennen veel goden, minstens driehonderd. De Kumari is één van deze goden en godinnen, maar met het grote ver…
Bronnen en referenties
  • https://www.reisgraag.nl/vakantie-india/cochin-kochi/
  • Lonely Planet
  • Informatie Cruise director Celebrity

Reageer op het artikel "Kochi ofwel Cochin is een parel in het zuiden van India"

Infoteur: Celientje1
Gepubliceerd: 03-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!