InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Musea in Antwerpen

Musea in Antwerpen

Een dagje Antwerpen is best leuk om even te gaan shoppen. Wil je de musea zien, dan kun je best een hele week reserveren.

Overnachten in Antwerpen

Antwerpen is een gastvrije stad, zowel voor een kort bezoek als om je daar te gaan vestigen. De Dienst voor Toerisme of VVV, ligt centraal aan de Grote Markt. Hier kun je onder meer terecht om te bepalen wat je allemaal wilt bezoeken, maar ook om een gepast hotel of adressen voor kamers op de kop te tikken. Voor een bezoek van een maand of langer, neem je best een gemeubileerde flat. Dat is goedkoper en je hebt meer privacy.

Musea

Antwerpen is heel rijk aan musea, zowel uitgebaat door de overheid als in particuliere handen. We geven hieronder een selectie.

Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven (AMVC)

Minderbroedersstraat 22, onder meer archieven over de Vlaamse letteren.

Etnografisch Museum

Suikerrui 19, zeer rijke collectie etnografica uit de hele wereld!

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten

Leopold De Waelplaats, rijke schilderijencollectie uit verschillende periodes.

Museum Brouwershuis

Adriaan Brouwersstraat 20, antieke woning waarin het door paarden aangedreven pompmechanisme bewaard is gebleven om de brouwerijen van water te voorzien.

Museum van hedendaagse Kunst (MUHKA)

Waalsekaai 47, Internationale hedendaagse kunst vanaf 1970.

Museum Maagdenhuis

Lange Gasthuisstraat 33, Schilderijen en beeldhouwwerk vanaf de 15de eeuw in voormalig meisjesweeshuis.

Museum Mayer van den Bergh

Lange Gasthuisstraat 16, met topwerken uit de Middeleeuwen en de Renaissance, onder meer de Dulle Griet van Breughel.

Museum Plantin-Moretus

Vrijdagmarkt, Museum van de boekdrukkunst. Het enige gebouw ter wereld, waarvan zowel het gebouw als de inhoud op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.

Stedelijk prentenkabinet

Aansluitend aan het Museum Plantin-Moretus

Museum Vleeshuis

3 Hespenstraat-Repenstraat, oude muziekinstrumenten, keramiek, iconografie.

Nationaal Scheepvaartmuseum

Gelegen in het Steen aan de Scheldekade

Rockoxhuis

Keizerstaat 10-12, onder meer schilderijen van Rubens, Teniers, Snijders, Jordaens, Van Dyck.

Rubenshuis

Wapper, 9-11, woonhuis van Rubens, met aansluitend het Rubenianum.

Hessenhuis

Falconrui 63, veranderende tentoonstellingen

Modemuseum (MOMU)

Nationalestraat 28, Vaste collectie en wisselende tentoonstellingen over mode, met zeer grote thematische bibliotheek.

ZOO

Astridplein, Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, Dierentuin met een traditie van baanbrekende technieken en een wetenschappelijke instelling.

Museum aan de Stroom (MAS)

Hanzastedenplaats, in aanbouw, opening verwacht in 2010. Zou verschillende bestaande musea opslorpen, onder meer het Volkskunde Museum, het Etnografisch Museum, het Vleeshuis en een gedeelte van het Scheepvaartmuseum.

Museumkaart

De Stad biedt aan voordelig tarief een museumkaart aan, waarmee je gedurende 48 uur alle musea kunt bezoeken. Verplaatsing met openbaar vervoer is inbegrepen.

Kleinere musea

Naast deze opsomming zijn er nog tal van kleinere musea. Inlichtingen hierover kun je krijgen bij de Dienst voor Toerisme.
© 2008 - 2017 Salilus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antwerpen, een stad om van te houden!Antwerpen, een stad om van te houden!Antwerpen, zonder twijfel de leukste stad van België! Er is voor iedereen wat wils, musea, mooie gebouwen, leuke winkels…
Kamers vol met kunstKamers vol met kunstMensen die trots als een pauw hun luxewoning tonen of een verzameling munten of hun unieke juwelen om te bewijzen hoe be…
Met kinderen naar een museum, niet per sé een saaie boel!Met kinderen naar een museum, niet per sé een saaie boel!Met de kids op museumbezoek, niet altijd evident. Immers, in een museum mag je niet rondhollen, moet je stil zijn en mag…
Antwerpen: Gouden Eeuw 1490-1530 eerste groeifaseDe ontwikkleing van de stad Antwerpen in de 16e Eeuw was grandioos. Na Parijs was Antwerpen de grootste stad ten noorden…
De 5 beste bezienswaardigheden van AntwerpenDe historische havenstad aan de Schelde is de plaats bij uitstek voor een dagje of weekendje genieten. Antwerpen heeft v…

Reageer op het artikel "Musea in Antwerpen"

Infoteur: Salilus
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!