InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toerisme - Tiberias III: interessante feiten

Toerisme - Tiberias III: interessante feiten

Voor de toerist is het altijd leuk om speciale feiten over een stad te weten waardoor de plek een speciaal tintje krijgt dat het uitzonderlijk maakt ten opzichte van andere steden. Zo is Tiberias op een ander dorp gebouwd, verwachtten Joden de Masjiach en heeft de stad veel graven van bekende Joodse wijzen.

Interessante feiten

  • Tiberias werd gebouwd op de plek van het vernietigde dorp Rakkat, genoemd in het Boek Jozua (19:35). Rakkat lag gelegen langs de oude handelsroute van Egypte naar Damascus. Haar economie was gecentreerd rond visserij, landbouw en handel.
  • In het jaar 324 accepteerde het Romeinse Rijk het christendom als de officiële religie waardoor de Byzantijnse Periode begon. Tiberias werd een belangrijke bestemming voor christelijke pelgrims.
  • Het Meer van Galilea (Kinneret) is de grootste drinkwater bron van Israël. Het meer levert ook water aan de Westelijke Jordaanoever en Jordanië. Het teruglopende waterniveau van de Kinneret is vaak een reden voor grote bezorgdheid.
  • Rabbi Menachem Mendel van Vitebsk stichtte in 1777 de Chassidische gemeenschap in Tiberias daarbij de hoop wekkend bij velen dat de Verlossing aanstaande was. Kort na zijn aankomst beklom een verwarde man de Olijfberg in Jeruzalem en blies de sjofar. Een rumoer verspreidde zich snel dat de oproep van de sjofar de komst van de Masjiach (Messias) aankondigde. Toen het nieuws van de Masjiach Tiberias bereikte, werd Rabbi Menachem Mendel geïnformeerd. "Rebbe, de sjofar klonk op de Olijfberg! De Masjiach is er!" Hij stond langzaam op en wandelde naar het raam. Hij deed de luiken open en snoof de lucht. Hij sloot bedroefd de ramen en merkte op: "Nee, hij is niet gekomen; ik kan de geur van de Verlossing niet ruiken."
  • Rabbi Sjimon bar Jochai bracht 13 jaar door in een grot zich verstoppend voor de Romeinen. Vanwege gebrek aan kleren, bracht hij de meeste tijd door begraven onder het zand tot aan zijn nek. Het gevolg was dat zijn huid niet in goede conditie was toen hij uiteindelijk de grot verliet, dus hij ging naar de warm waterbronnen in Tiberias en genas. Toen hij dankbaar aan de mensen van Tiberias vroeg wat hij voor ze kon doen, vroegen zij hem een remedie te vinden voor de rituele onreinheid van de stad, zodat Joden naar de stad zouden komen en er zouden gaan wonen. Hij veroorzaakte wonderbaarlijk dat alle lijken in de stad naar de oppervlakte van de grond kwamen en zij werden verwijderd.
  • Onlangs hebben archeologen graf ingangen ontdekt die hergebruikt werden als plaveisel. Geschiedkundigen speculeren dat als de graven niet langer noodzakelijk waren omdat de lichamen op een andere plek werden herbegraven, de toegang stenen hergebruikt konden worden als plaveisel. Dit bevestigt enigszins het verslag in de Talmoed van de herbegrafenis die volgde op Rabbi Sjimons purificatie ceremonie.
  • Volgens de traditie eindigde Mirjams Bron, de kei die wonderbaarlijk water verschafte aan de Israëlieten in de woestijn, in de Kinneret. Recentelijk beweerde een Israëlische archeoloog, gebaseerd op eeuwen oude teksten, dat hij de lang verloren plek van de bron had gevonden.
  • Er zijn verschillende tradities met betrekking tot de bron van de warm waterbronnen van Tiberias. Volgens één bron, barstte de bronnen van grote diepten open en opende de ramen van de hemelen tijdens de Zondvloed van Noach. Het water dat vanuit de diepte spuwde kookte. Uiteindelijk werden de meeste bronnen gesloten, maar de bronnen van Tiberias bleven open.
  • De atypische kwaliteit van de waterbronnen van Tiberias, namelijk dat het water niet verwarmd wordt door vuur heeft veel aandacht gekregen in de halachische literatuur. Bijvoorbeeld: Is men schuldig voor het koken van voedsel in de bronnen op Sjabbat? Kan men gebruiksvoorwerpen kasjeren (kosjer maken) in het kokende water?

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.

Lees verder

© 2008 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Steden (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsVoor de drie monotheïstische godsdiensten is Israël een heilig land. Dit wordt gekenmerkt door heilige plaatsen zoals sy…
Toerisme Israël: Joods religieuze plaatsenIsraël kent 4 heilige Joodse steden: Jeruzalem, Hebron, Safed en Tiberias. Elk op hun eigen wijze zijn ze heilig voor Jo…
Toerisme Israël: Rondom en in Safed en Tiberias (Galilea)Belangrijke toeristische trekpleisters in de buurt van het Meer van Galilea zijn Safed en Tiberias. Deze twee steden beh…
Leer Hebreeuwse woorden: woorden met betrekking tot waterWater is onze levensbron. We hebben het overal voor nodig: drinken, wassen, irrigatie, etc. In het Jodendom en in Israël…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Toerisme - Tiberias III: interessante feiten"

Infoteur: Etsel
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!