InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toerisme - Jeruzalem VIII: Olijfberg en de Kruisweg

Toerisme - Jeruzalem VIII: Olijfberg en de Kruisweg

De route naar de Olijfberg en langs de Kruisweg naar de Heilige Grafkerk heeft vele christelijke pelgrims geïnspireerd voor vele generaties. Dit is deel VIII in de serie Toerisme in Jeruzalem waarbij ik de lezer meeneem naar de mooiste plekjes in Jeruzalem.

Olijfberg

Begin je tocht tegenover het observatie platform op de Olijfberg. Na een blik te hebben geworpen op de Oude Stad, neem je de weg naar beneden door de begraafplaats. De eerste bocht naar rechts zal je leiden naar de mooie Franciscaan Kapel van Dominus Flevit ("De Heer huilt"), ter herinnering aan Lukas 19:41 "Toen hij dichterbij gekomen, Jeruzalem zag liggen, kreeg hij tranen in zijn ogen.". Wandel verder naar beneden en passeer de Russisch Orthodoxe Kerk van Maria Magdalena tot je het Hof van Gethsemane bereikt. Ga de tuin binnen en zie de oude olijfbomen in het midden. Naast de tuin is het Basilicum van de Doodstrijd, op de plek waarvan wordt gezegd dat Jezus er zijn laatste nacht in Jeruzalem heeft doorgebracht, voor hij gevangen werd genomen. De huidige kerk werd gebouwd in 1924 op overblijfselen van de Kruisvaarders bouwsels. Vanwege de donaties van vele landen heet de kerk ook wel kerk van Alle Naties. Na het bezoeken van de kerk volg je het paadje naar de hoofdweg. Aan de rechterkant is het Graf van de Maagd Maria, ook het Basilicum van de Hemelvaart genoemd en niet ver er vandaan, bij een kort paadje is de Grot van Gethsemane.

Heilige Grafkerk

De Heilige Grafkerk is feitelijk een complex van vele heiligdommen, kapellen en kerken. In de laatste paar jaren is een grote restauratie project afgerond waarbij voornamelijk de schade aan de kerk werd gerepareerd veroorzaakt door een serie branden in de 19de eeuw. De eerste kerk op deze plek, de plek van de Heuvel van Golgotha en het Graf van Jezus, werden in de 4de eeuw opgericht door de Byzantijnse keizer Constatijn de Grote op bevel van zijn moeder Koningin Helena. De structuur werd beschadigd en opnieuw herbouwd door de Kruisvaarders in de 12de eeuw. De huidige Heilige Grafkerk bevat de Heuvel van Golgotha, waar de drie kruizen stonden, het Graf van Jezus, en kapellen en kerken die behoren tot de Grieks Orthodoxe kerk, de Armeens Orthodoxe kerk, de Koptische Kerk en Katholieke sekten. Het restauratie werk heeft de oorspronkelijk pracht van het gebouw teruggebracht.

De Leeuwen Poort

Volg nu de hoofdweg naar rechts boven de helling van de Kidron Vallei, de grote vallei die loopt tussen de muren van de Oude Stad en de Olijfberg. Neem de tweede bocht links en wandel richting de Leeuwen poort, de oostelijke ingang van de Oude Stad. De Oude Stadsmuren werden in de 16de eeuw gebouwd door de Ottomaanse Sultan Suleiman op de resten van de middeleeuwse muren van de stad. Elke stadspoort werd versierd met een inscriptie in het Arabisch met de titels en eer betonen van de sultan en de datum van het deel van de muur. De Leeuwen Poort werd ook versierd met twee leeuwen aan elke zijde van de poort één.

Bethesda Vijvers

Ga de poort binnen en sla rechtsaf richting het klooster van de Witte Vaderen en de St Annakerk. Een kleine, serene tuin begroet je als je het klooster hek doorgaat. Achter de tuin ligt de mooie St Annakerk, een intact gebleven Kruisvaarderskerk in de Romaanse stijl. Ten westen van de kerk kunnen de overblijfselen gezien worden van de Bethesda Vijvers, één van de belangrijkste reservoirs van Herodiaans en Romeins Jeruzalem. Het wordt ook in het Nieuwe Testament genoemd waar Jezus een zieke man genas.

De Kruisweg

Keer terug naar de hoofdstraat en loop er doorheen. De straat gaat snel over in de Via Dolorosa, gekenmerkt door de 14 haltes van het Kruis. De Eerste Halte, waar Jezus veroordeeld werd tot de dood, is de Omariyya School, aan de linkerzijde van de weg. De Tweede Halte, waar Jezus zijn kruis ontving, is aan de andere zijde, in het Klooster van de Geseling. Het volgende gebouw is het Klooster van de Zusters van Zion. De ingang naar het klooster is onder een boog over de straat. De boog, die deel was van een Romeinse structuur, staat bekend als Ecce Homo (Zie de mens) Boog, zinspelend op de woorden van Pontius Pilatus bij het presenteren van Jezus aan de menigte. Het Klooster van de Zusters van Zion staat op de resten van de Antonia Burcht uit de Herodus Tijd. Bezoekers kunnen het klooster binnen en de binnenplaats van het fort zien en de resten van andere oude vijvers van Jeruzalem in de kelder van het gebouw.

De Valleiweg

Als je doorgaat langs de Via Dolorosa, bereikt de weg een kruising met HaGai (de Heuvel) Straat. Dit was één van de hoofdstraten van Jeruzalem in de Tweede Tempel Periode. De Romeinse bestrating kan hier worden gezien. De Derde en de Vierde halte zijn op de hoek van de Via Dolorosa en de Hagai Straat. Na links af te slaan in de Hagai, keer je rechtsom bij de eerste bocht terug naar de Via Dolorosa. De Vijfde Halte is op de hoek, en de Zesde Halte, waar Veronica Jezus' gezicht afveegde, is een klein eind verderop.

Soek Kahn ez-Zeit

De Zevende Halte is op de hoek van de Soek Khan ez-Zeit, dat de hoofd markt straat van de Oude Stad is en ook één van de belangrijke verbindingen van de Tweede Tempel Periode in Jeruzalem. De Achtste Halte is een trap met treden op de Aqabat El-Khanqa Straat, tegenover de Via Dolorosa. Sla nu linksaf naar Soek Kahn ez-Zeit en volg de straat naar de trappen die naar rechts stijgen. Klim de trap op en volg het steegje naar de ingang van de Koptische Patriarch. Dit is de Negende Halte. Van hieruit ga je de Ethiopische buurt binnen aan je linkerzijde en bezoek de Ethiopische Orthodoxe Kerk van St. Abraham. Het complex, dat is gebouwd als een klein Ethiopisch dorp, ligt feitelijk op het dak van de Heilige Grafkerk. Een trap leidt naar beneden van de Ethiopische Kerk naar de binnenplaats voor de Heilige Grafkerk. De laatste vijf haltes van het Kruis liggen binnen in het gebouw van de kerk.

De Tuingraf

De Tuingraf werd in de 19de eeuw ontdekt door Kolonel Charles George Gordon, een beroemde Britse militaire commando die de heuvel tegenover de muren van de Oude Stad ontdekte.

Meer informatie: Startpagina - Toerisme Israël.
© 2008 - 2014 Etsel, gepubliceerd in Steden (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heilige plaatsen in Israël voor Joden, christenen en moslimsVoor de drie monotheïstische godsdiensten is Israël een heilig land. Dit wordt gekenmerkt door heilige plaatsen zoals sy…
Toerisme - Jeruzalem IV: uitzicht over JeruzalemJeruzalem wordt omringd door bergen en uitkijkposten. Elk observatiepost verschaft een uniek uitzicht van de stad en een…
De Tombes en Bijbelse plekken rond JeruzalemDe Tombes en Bijbelse plekken rond JeruzalemRondom de oude stad Jeruzalem liggen meer dan duizend uit de rots gehouwen tombes. In de Kidronvallei bevinden zich ook…
Toerisme - Jeruzalem VI: Promenade Routes in Armon HanatzivDe Armon Hanatziv Bergrug heeft niet minder dan drie promenades. Elk openbaart zijn eigen adembenemende uitzicht en een…
Het Laatste AvondmaalHet Laatste AvondmaalJezus wist wat hem te doen stond en koos een plaats om afscheid te nemen van zijn leerlingen en dierbare vrienden. Jezus…
Bronnen en referenties
  • Gemeente Jeruzalem

Reageer op het artikel "Toerisme - Jeruzalem VIII: Olijfberg en de Kruisweg"

Infoteur: Etsel
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!