InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Den Bosch, dé stad van het zuiden

Den Bosch, dé stad van het zuiden

Den Bosch, dé stad van het zuiden Eigenlijk komen er wel enkele steden in aanmerking voor de titel “dé stad van het zuiden”, maar Den Bosch heeft een combinatie die wel erg prettig is. Deze oude stad wordt nader bekeken aan de hand van foto’s, en stukje geschiedenis en wat de stad nu te bieden heeft. De stad gaat verder dan een leuk uitgaansleven, dé winkel- en gézelligste stad van Nederland. Officieel ’s-Hertogenbosch, maar voor iedereen is het Den Bosch.

Mooie stad aan de maas

Hoewel Den Bosch niet pal aan de Maas is ontstaan, handelaren streken neer waar de Aa en de Dommel samenkwamen (dus even ten zuiden van de Maas), is Den Bosch in de loop der jaren doorgegroeid en met de nieuwbouwwijk Maaspoort grenst Den Bosch inmiddels wel direct tegen de Maas.
Het is de meest noordelijke stad van Noord Brabant en is behalve de vierde stad qua inwonersaantal van Noord Brabant, ook de hoofdstad van Noord Brabant. Deze voormalige garnizoensstad is verder mede opgebouwd uit de dorpen / gehuchten;
  • Bokhoven
  • Deuteren
  • Dieskant
  • Empel
  • Oud Empel
  • Engelen
  • Orthen
  • Gewande
  • Rosmalen
  • Hintham
  • Kruisstraat
  • Maliskamp
  • Meerwijk

Ligging

Een garnizoensstad moet uiteraard een goede ligging hebben en waar het water van de Aa, Dommel en de Zuid Willemsvaart (die inmiddels verlegt is i.v.m. belasting van de binnenstad van Den Bosch) samenkomen, is de kern van de stad ontstaan. In 1184 krijgt Den Bosch stadsrechten. Hertog Hendrik I bezit landgoed Orthen en de man wil een vestigingsstad in het noorden, alwaar de grens van zijn rijk ligt (de Maas is exact het grensgebied). Met de samenkomst van de verschillende wateren, vormt Den Bosch een prima basis.

Die basis heeft Den Bosch tot op heden nog steeds. Want behalve de wateren, ligt Den Bosch ook langs de verbindingswegen A2 naar het noorden en zuiden van het land, A58 en A59 naar het oosten en het westen van het land. Ondanks de grote drukte sluiten de wegen goed aan en is relatief weinig filevorming.

Verder ligt er ten zuiden van Den Bosch, pal achter de stadswal, veel groen en gaat van Het Bossche Broek tot het groene gebied van het naastgelegen Vught.

Bisdom

De Bisschop van Den Bosch zetelt aan het plein van de Parade, waar ook de Sint Jans kathedraal is gebouwd. Deze prachtige gotische kerk is een van de grootste trekpleisters van Den Bosch. Hoewel de kerk als instituut een mannenbolwerk is, is deze kerk uitermate vrouwelijk en spiritueel. Een serene rust overvalt je, zodra je de kerk binnenstapt.

Gezellige stad

Het middeleeuwse stadcentrum is nog grootdeels ommuurd en vormt een gezellige en vooral complete kern. Met het oudste bakstenen huis van Nederland, De Moriaan, alwaar het VVV gevestigd is, maar ook tal van oude panden waar een compleet pakket aan winkels is gevestigd. Op enkele panden na, die niet in de stijl van de oude binnenstad zijn opgetrokken, is er nog veel authentiek.
Winkels, waar met name ook veel kledingwinkels exclusieve kleding verkopen, en uitgaansgelegenheden wisselen elkaar af op en rond de markt en enkele wegen die naar de markt leiden. Dat wil zeggen dat er zowel op het plein voor de kerk als de markt veel terrasjes zijn. Den Bosch is al meerdere keten tot gezelligste uitgaan- c.q. winkelstad uitgeroepen.

Overig

Midden in het centrum zijn verschillende musea, met als bekendste het Noordbrabants Museum, en kan er gevaren worden over de gerestaureerde Binnendieze. Verder heeft Den Bosch, zoals zoveel steden, een eigen lekkernij namelijk is de Bossche Bol en Den Bosch heet tijdens de carnavalsperiode, welke uiteraard groots gevierd wordt, Oeteldonk. Enkele dagen draagt de burgemeester de stad over aan de tijdelijke burgemeester en is met name de binnenstad een en al carnaval.

Tot slot

Er zijn verschillende gezellige steden en eigenlijk hebben de steden die dit predicaat krijgen, allemaal hetzelfde namelijk een oude kern. Maar een oude kern is niet voldoende om het predicaat gezellige stad te krijgen. Er moet variatie in zitten, een stad moet goede faciliteiten hebben, je moet je er echt welkom voelen en de afwisseling van iets kunnen zien en/of leren, historie, gezellig uitgaan en winkelen. Laat Den Bosch daar nu net aan voldoen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaar‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaarJheronimus van Aken werd rond 1450 geboren in Den Bosch en overleed er in augustus 1516. Veel bekender is deze kunstschi…
’s-Hertogenbosch, een bijzondere stadNet onder de grote rivieren, een kleine 60 km ten zuiden van Utrecht, ligt ’s-Hertogenbosch. Een stad met een prachtig h…
Een dagje uit in 's-HertogenboschAls je zin hebt om eens een keer een dagje op pad te gaan in eigen land, dan is ’s-Hertogenbosch zeker een bezoekje waar…
Stadswandeling in de voetsporen van Jeroen BoschStadswandeling in de voetsporen van Jeroen BoschDe beroemde schilder Jeroen Bosch, die eigenlijk Hieronymus van Aken heette, woonde en werkte in ’s-Hertogenbosch. Deze…
Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016Het zevende Internationale Festival van Stadspijpers, 2016Liefhebbers van renaissancemuziek konden in het weekend van 3, 4 en 5 juni 2016 in ’s-Hertogenbosch hun hart ophalen. Op…
Bronnen en referenties
  • Den Bosch cultuurstad
  • VVV Den Bosch

Reageer op het artikel "Den Bosch, dé stad van het zuiden"

Reactie

Jules Vismale, 26-10-2014 13:21 #1
‘s-Hertogenbosch lijkt helaas al jaren verwaarloosd te worden als het om cultuur en om onafgebouwde bruggen gaat. Overal staan leegstaande kantoorgebouwen of andere moderne rommel die niet meer worden gebruikt of ontsieren, men probeert nauwelijks om iets van de vroegere sfeer terug te brengen, het huidige station is gewoon een prutsgeval waar steeds meer leegstand komt, ongastvrij is, kapitalen kost aan onderhoud, het drukke treinverkeer niet meer aan zal kunnen en waar treinreizigers gewoon worden weggejaagd omdat ze gewoon moeten hardlopen naar te ver geparkeerde treinen of gigantisch ver naar de loopbrug moeten wandelen. Ik wens haast dat het vooroorlogse station weer terugkwam waarmee men de Bosschenaren en buitenstaanders met drommen wist te trekken en wat Den Bosch zo bijzonder maakte. Mocht dat hopelijk ooit gebeuren dan hang ik de Nederlandse vlag uit mijn raam!

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Inspirerende plaatsen
Reacties: 1
Schrijf mee!